۹ فروردین ۱۳۹۲، ۹:۱۰

جاذبه های گردشگری اصفهان/

شهرضا شهر شهید همت و پایتخت سفالگری ایران/ از شاهکارهای مهندسی باستانی تا درخت گردوی 500 ساله

شهرضا شهر شهید همت و پایتخت سفالگری ایران/ از شاهکارهای مهندسی باستانی تا درخت گردوی 500 ساله

اصفهان – خبرگزاری مهر: استان پهناور و زیبای اصفهان، یکی از دلایل حسن شهرتش وجود شهرهای بزرگ و آبادی نظیر شهرضا و کاشان و نجف آباد و خمینی شهر است که در استانهای دیگر به جز مراکز استان ها کمتر چنین شهرهای بزرگ و مهم و پر جمعیت با جاذبه های تاریخی و فرهنگی به چشم می خورد. در این بین شهرستان شهرضا نیز به سبب وجود هنر سفالگری و اینکه محل زندگی بزرگانی چون شهید همت است دارای جذابیت های خاصی است.

به گزارش خبرنگار مهر ، در جنوب اصفهان زمانی که رهسپار جاده شیراز شویم به شهرستانی تاریخی وارد می شویم که در قدیم قمشه نامیده می شده و پیشینه باستانی و نشانه هایی از حکومت سلسله های مختلفی همچون آل زیار و دیلمیان و سلجوقیان و خوارزمشاهیان و ایلخانان و صفویان دارد.

در ایران باستان شهرضا قریه ای بوده در 14 فرسنگی سپاهان که قمیشه نامیده می شده و در زمان صفویان به دلیل نزدیکی به پایتخت آباد شده و اهمیت فراوانی یافته است به طوری که سیاحان مشهوری چون تاورنیه از این شهر بازدید و در وصف آن نوشته اند.

در حمله افغانها این شهر آسیب فراوان دید و مقاومت بسیار کرد و در این گیر و دار هم بسیاری از آثار تاریخی آن از بین رفت و ابنیه باشکوه آن ویران شد، همچنین در زمان احمد شاه قاجار قمشه دچار آشوب و هرج و مرج یاغیان شده و راهزنان بر این شهر تسلط یافتند.

شهرضا از شمال غربی به مبارکه و از جنوب شرقی به فارس و از شرق به اصفهان و از غرب و جنوب غربی به سمیرم و چهار محال بختیاری محدود می شود که در 80 کیلومتری اصفهان و در میان یک رشته کوه قرار گرفته و از یک طرف به کوه و از سمت دیگر به کویر می رسد اما آب وهوایی خشک دارد که در نواحی مرکزی به اعتدال می رسد و در جنوب وغرب حال و هوای کوهستانی دارد.

آب وهوای معتدل و خشک شهرضا در تابستان به 39 درجه و در زمستان به 10 درجه زیر صفر می رسد که در مناطق روستایی آن جاذبه های طبیعی بسیاری قابل رویت است که باغ های مصفا و تفرجگاههای دلنشین از این جمله است و مناطق تفریحی سیاه سر، چشمه حیدر، حوض ماهی ،بودجان ،سورمنده،اسفرجان ،هونجان ،زر چشمه ،قمبوان ،مورک ،دره شاه وپرک آباد را شامل می شود.

وجه تسمیه قمشه از دو کلمه کومه وشه که به معنای کلبه شکارگاه و شاه است تعبیر می شود و به خاطر اینکه این منطقه شکارگاه برخی شاهان بوده در لهجه محلی به کومشه یا قمشه تغییر نام یافته است.

شهر شهید همت پایتخت سفالگری ایران

به گزارش مهر، اهالی شهرضا مردمانی سخت کوش و مومن و درستکار و عالم و با پشتکار هستند که از گذشته این شهر را مهد علم و عمل و دیانت  کردند و لهجه ای شبیه به نجف آبادی ها دارند و زبانشان فارسی و شیعه اثنی عشری هستند.

رهتوشه بازگشت و رهاورد سفر و سوغات این دیار مهمان نواز نیز انواع کاشی و کنداله و سفال و سرامیک است که در کشور شهرت دارد و به همه جا صادر می شود همچنین محصولات کشاورزی خوب شهرضا نظیر ماست و کره و خامه و کشک و کتیرا و فرش و منداب و گیوه  از سوغات دیار قمشه محسوب می شوند.

به این شهر تاریخی و زادگاه شهید بزرگوار محمد ابراهیم حاج همت  که وارد می شویم نخست حرم با شکوه شاه رضا (ع) از فرزندان امام هفتم که زایران فراوان دارد بر چشم انداز مسافران جلوه می کند و سنگ مزار یادبودی هم برای شهید همت در صحن این امامزاده قرار گرفته است.

کاروانسرای شاه رضا نیز دیگر جاذبه شهری این دیار است که از عهد صفوی در کنار امامزاده باقی بوده و به صورت مهمانسرا و کتابخانه در آمده است.

کاروانسرای مهیار که از نمونه بهترین کاروانسراهای ایرانی است و در زمان شاه اسماعیل ساخته شده از دیگر جذبه های گردشگری شهرضا در جاده شیراز است .

مسجد جامع شهرضا با گنبدی مرتفع وتزئینات آجری و گچ بری زیبا نیز اثری از دوره سلجوقیان است که ارزش میراثی فراوانی دارد.

آسیابهای 7 دستگاه و مسجد جامع پوده شاهکار مهندسی باستانی

بازدید ازمجموعه گردشگری پوده از روستاهای سرسبز شهرضا نیزبه مسافران و گردشگران توصیه می شود چرا که فرهنگی اصیل داشته و بزرگان زیادی از این منطقه برخاستند که در 22 کیلومتری شهرضا قرار گرفته و آثاری تاریخی نظیر مسجد جامع و حسینیه و چهار سوق را شامل می شود که 400 سال قدمت تاریخی دارند.

مسجد جامع پوده به شکل دو ایوانی ساخته شده که با حیاط مرکزی و شبستان جنوبی دارای چهار صفه است که نور آن از طریق یک چهار طاقی تامین می شود و در درون شبستان منبری از سنگ یکپارچه بی نظیر و سیاه قرار دارد که گلبوته های ترنج روی آن حک شده ولی خطوط و تاریخش فرسایش یافته و خوانا نیست،همچنین سقف و دیواره ها با مهندسی منظم و نگارگری زیبا تزئین شده است.

آسیابهای اسفرجان نیز از دیگر جاذبه های شهرستان شهرضاست که7 دستگاه آسیاب آبی را تشکیل می دهد که به ترتیب آبگیری عبارتند از :قلتشاه ،خاکی ،سنگ سفید ،محمود میرزا ،شیر علی  و آسیاب آرگوره یا هار گوره که متعلق به دوران ساسانی و از قدیمی ترین آسیاب های اصفهان است.

درخت گردوی 500 ساله با قطر یک متری

و اما یکی از جاذبه های بی نظیر این منطقه درخت گردویی 500 ساله در اسفرجان و محله عربهاست که چنان عظیم است که برخی ریشه هایش از خاک بیرون آمده و همه اهالی احترام وقداست خاصی برای آن قائل هستند و نمادی از برکت و سرسبزی برای مردمان این دیار است و قطر آن به بیش از یک متر می رسد.

از دیگر ابنیه و جاذبه های شهرستان شهرضا می توان به حمام امین آباد وبقعه شاه سید علی اکبر و قلعه کهرویه وامامزاده محمد ابراهیم اشاره کرد.

در سراسر 4 دهستان دشت مهیار و منظریه و اسفرجان و کهرویه و مساحت750 کیلومتر مربعی این شهرستان جز صفا و مهمان نوازی و پاکی چیزی نخواهید دید و از انگور شهرضا و محصولاتی مثل تنور سازی وقفل سازی و سنگ تراشی و مسگری و زر گری و شیره و کشمش های شیرین شهرضا بهره می برید پس نوروز فرصت خوبی است تا در مسیر شیراز این شهرستان تاریخی هم دیدن کنید.

کد خبر 2023691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha