۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۰۶

یک نگارگر در گفتگو با مهر:

جشنواره تجسمی‌فجر عنوان جهانی را یدک می‌کشد/ آسیب رقابتی نبودن

جشنواره تجسمی‌فجر عنوان جهانی را یدک می‌کشد/ آسیب رقابتی نبودن

احسان قائمی هنرمند نگارگر بر این باور است که تغییر رویکرد هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به سمت غیر رقابتی شدن با هدف کاهش هزینه ها صورت گرفته ولی این تصمیم انگیزه‌های هنرمندان را کم می‌کند.

احسان قائمی هنرمند نگارگر در  گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و تغییرات این دوره از جشنواره در زمینه غیر رقابتی شدن و نمایش منتخب آثار هنرمندان به انتخاب انجمن های هنری بیان کرد: تغییر رویکرد این دوره از جشنواره صرفاً به دلیل محدودیت منابع مالی است و به این بهانه که جشنواره باید محل ارائه آثار فاخر باشد، در واقع تلاش شده است که از هزینه های برگزاری جشنواره کاسته شود.

وی افزود: این تغییر رویکرد سیاست بخش دولتی برای کاهش هزینه های جشنواره است و به این شکل نبوده است که بر اساس استاندارهایی کارشناسی شده،  چنین تغییر رویه ای را در پیش بگیرند.

این هنرمند نگارگر تأکید کرد:  این جشنواره امسال غیر رقابتی شده است، برای آن که جایزه ندهند که از این منظر بخش دولتی به هدف اصلی خود رسیده است اما این که این جشنواره رویکرد رو به رشدی را در پیش بگیرد، محقق نخواهد شد و این شکل از جشنواره کارایی لازم را نخواهد داشت.

قائمی با اشاره به لزوم بین المللی شدن این جشنواره به شکل واقعی یادآور شد: ما نمی توانیم دور کشورمان دیوار بکشیم و از سوی دیگر بخواهیم جشنواره هایمان را هم استانداردسازی کنیم. سالهاست که جشنواره تذهیب و خوشنویسی در کشور امارات برگزار می شود که حدود 60 تا 70 میلیون تومان فقط جایزه نفر اول این جشنواره است و توانسته با این جوایز نام خود را در دنیا سر زبان‌ها بیاندازد، به همین دلیل هم هنرمندان نگارگر ما ترجیح می دهند آثار خوبشان را به این جشنواره بفرستند.

این نگارگر تصریح کرد: وقتی در ایران جشنواره غیر رقابتی باشد و هنرمندان انگیزه ای برای شرکت کردن نداشته باشند، هنر نگارگری این جشنواره هم حرفی برای گفتن نخواهد داشت، در واقع هنرمندان بی کیفیت ترین آثارشان را به این جشنواره ارسال می کنند.

قائمی همچنین با اشاره به رقابت کشورهای اطراف در زمینه برگزاری جشنواره های بین المللی نگارگری و خوشنویسی یادآور شد: این یک واقعیت است که همه جشنواره ها و دوسالانه های هنری ما در ایران از آثار شاخص هنرمندان نگارگرمان تهی شده است و بهترین آثار این هنرمندان روانه جشنواره های بین المللی الجزایر و امارات و ... می شود چرا که هم احتمال برگزیده شدن ودریافت جوایز بسیار خوب برایشان ایجاد انگیزه می کند و هم این که سایر آثار این جشنواره نیز به قیمت های خوبی فروش می رود.

این هنرمند نگارگر با بیان این که آینده  درخشانی را برای برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر با چنین تغییر رویکردی پیش بینی نمی کند، بیان کرد: اگر چه شرایط کشور ما در حال حاضر همین است ولی ما نمی توانیم خودمان را هم گول بزنیم، جشنواره ای برگزار کنیم که در راستای کاهش هزینه هاست و کارشناسی شده نیست و از سوی دیگر آثار تکراری و قدیمی هنرمندان پیشکسوت را به نمایش بگذاریم و اسم بین المللی را هم یدک بکشیم.

وی با تأکید بر این که بخش نگارگری این جشنواره نیز می تواند به شکل بین المللی برگزار شود، اظهار کرد: هم اکنون هنرمندان بسیاری در کشورهای پاکستان، هند و ترکیه هستند که در زمینه نگارگری فعالند و الجزایر هم حدود هفت سال است که  جشنواره نگارگری بین المللی برگزار می کند، بنابراین ما هم می توانیم مثل آنها یک جشنواره بین المللی داشته باشیم که اگر چه مثل هنر کاریکاتور شامل همه کشورهای دنیا نخواهد نبود، اما همین چند کشوری که در زمینه این هنر فعالیت دارند، می توانند آثارشان را برای جشنواره ایران هم ارسال کنند.

قائمی در پایان با اشاره به مشکلات انتقال آثار هنری به ایران و بیمه آثار هنری ادامه داد: متأسفانه ما اسم بین المللی را برای جشنواره هایمان یدک می کشیم و حتی فراخوان به زبان انگلیسی هم برای آنها منتشر نمی شود ولی چه ضرورتی وجود دارد که خودمان را گول بزنیم و آنها را بین المللی معرفی کنیم.

هفتمین «جشنواره هنرهای تجسمی فجر» با رویکرد غیر رقابتی و سپردن امور آن به انجمن های تخصصی و همراه با بیش از یک هزار اثر در رشته های خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، سفال و سرامیک هنری، پوستر، کاریکاتور ، عکاسی و تصویرگری 14 بهمن ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد.

نمایشگاه بخش انقلاب و ایثار و شهادت از برنامه های هفتمین «جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر» است که با 22 عکس انقلاب، 30 نقاشی انقلاب و 37 اثر نقاشی و تصویرگری با موضوع ایثار و شهادت در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار شده است.

نمایشگاه «پیامبر مهربانی» نیز از برنامه های هفتمین «جشنواره هنرهای تجسمی فجر» در خانه هنرمندان ايران برپاست.

کد خبر 2494977

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha