۱ خرداد ۱۳۸۵، ۱۳:۰۷

نگاه ژرمن ها به سرزمين اژدهاي زرد ؛ گزارش خبري مهر به بهانه سفر مركل به چين

نگاه ژرمن ها به سرزمين اژدهاي زرد ؛ گزارش خبري مهر به بهانه سفر مركل به چين

خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : نخستين سفر صدراعظم دولت ائتلافي جديد آلمان به چين در حالي به يكي از مسائل مهم بين المللي مطرح شده كه گفته مي شود دو كشور در صدد افزايش مناسبات دوجانبه خود هستند.آنچه در ذيل مي آيد نگاهي است اجمالي به روابط برلين - پكن :

 " آنجلا مركل"صدراعظم آلمان در حالي امروز نخستين ديدار خود را از چين آغاز مي كند كه نه تنها چگونگي مناسبات دو كشور ، بلكه ديدگاههاي مشترك آنها درباره مسائل بين المللي افكار عمومي را به خود معطوف كرده است .

" مركل " در حالي راهي چين مي شود كه " گرهارد شرودر " صدراعظم سابق آلمان توانسته بود در دوره حكومت خود با انجام 6 سفر به اين كشور علاوه بر تقويت مناسبات دوجانبه در تحكيم آن نيز گام مهمي بردارد .

" شرودر " از سال 1998 تا 2005 ميلادي و در تمام سفرهاي خود به چين هئيتي بلندپايه از مسئولان و مقامات اقتصادي ، تجاري آلمان را به همراه مي برد .

وي در اين سفرها قراردادهاي مهم تجاري از جمله تاسيس كارخانه فولكس واگن و شمار ديگري از قراردادها را منعقد مي كرد." شرودر " پيش تر اعلام كرده بود كه آلمان در بخش اقتصادي خود اهميت خاصي براي چين برخوردار بوده تا حدي كه ما در نظر داريم حجم مبادلات تجاري ميان برلين - پكن را تا سال 2010 ميلادي بر 100 ميليارد دلار افزايش دهيم .

تشابه نخستين سفر صدراعظم جديد آلمان به چين در همراهي يك هئيت بلندپايه اقتصادي است كه شمار آنها 40 تن اعلام شده است .

اهميت اقتصادي چين نه تنها بر آلمان، بلكه بر جامعه بين الملل نيز پوشيده نيست .  

اقتصاد چين تاكنون توانسته تاثير قابل توجه وچشمگيري برروند سياسي اين كشور نيز برجاي بگذارد. اين در حالي است كه پاره اي از كارشناسان مسائل بين المللي بر اين عقيده هستند كه اعمال پاره اي اصلاحات دمكراتيك در چين مي تواند در بهبود بيش از پيش چهره اين كشور موفق عمل كند .  

نگاه اجمالي به شاخصه هاي سياسي حزب حاكم گذشته و حزب ائتلافي كنوني آلمان كاملاً نشان مي دهد كه "مركل" براي تداوم رابطه گذشته كشور خود با چين بايد در برخي از سياستهاي خود تجديد نظر كند .

به هنگام طرح مسئله برخورداري آلمان از كرسي دائم شوراي امنيت چيني ها موضعي تدافعي اتخاذ كرده و در تحقق اين امر دست به پاره اي كارشكني ها زدند .

اين در حالي بود كه " شرودر " در سفرهاي پي در پي خود سعي در جلب نظر سياستمداران چيني در اين زمينه داشت . اين امر در نهايت در يكي از آخرين سفرهاي صدراعظم سابق آلمان جواب مثبت داد و چيني ها موافقت اجمالي خود را با اين مسئله اعلام كردند .

صدراعظم سابق آلمان نيز با ابراز خرسندي از اين مسئله متذكر شده بود كه در اين راستا از حمايتهاي چين بهره خواهد جست .

گزارش " مهر " مي افزايد : مسئله حقوق بشر در چين از ديگر مواردي است كه ضرورت نقش آفريني آلمان ها را بيش از پيش نمايان مي كند .

آمار نشان داده كه در سال گذشته ميلادي حدود 2 هزار چيني به چوبه هاي دار آويخته شدند . اين امر نه تنها نگراني محافل سياسي در چين، بلكه نگراني جامعه و سازمان هاي بين المللي از جمله سازمان عفو بين الملل را نيز برانگيخته است.

سازمان عفو بين الملل در آستانه سفر صدراعظم آلمان از وي خواست تا با صراحت تمام عدم رعايت حقوق بشر در اين كشور را متذكر شده و راهي را براي رفع آن بيابد .

مسئله نقض حقوق بشر در چين در زمان صدارت اعظمي " شرودر" نيز به شدت به چشم مي خورد.اگر چه برخي از كارشناسان معتقدند كه اين امر خللي به روابط برلين - پكن وارد  نمي كند،اما شماري ديگر بر اين عقيده هستند كه آلمان مي تواند با نفوذ خود بر سياستمداران چين تا حدي در رفع و حل اين مشكل موثر عمل كند .

از سويي ديگر نزديكي آلمان و چين در بسياري از زمينه هاي مختلف تا حدي به مذاق آمريكا خوش نيامده و اين امر در نهايت به در پيش گرفتن سياست دوگانه منجر شده است .

آمريكا در برخي موارد سعي كرده تا از در پيش گرفتن سياستهاي تقابلي با چين خودداري كرده و راهي را براي جذب اين كشور به جامعه بين المللي پيدا كند .

منابع آگاه دولتي آلمان اعلام كردند كه موضوع هسته اي ايران محور مشترك ديگري در ديدارها، مناسبات و گفتگوهاي سران چين و آلمان خواهد بود.

مقامات دولت آلمان در برلين اعلام كردند كه "مركل" در ديدار روز دوشنبه خود از چين خواهد خواست تا از تلاشهاي اروپا براي جلوگيري از برنامه هسته اي ايران حمايت كند.

"روپرشت پولنتس" رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان در اين باره اظهار نظر كرد كه نسبت به دستاوردهاي مثبت گفتگوهاي صدراعظم آلمان با مقامات چيني بر سر فعاليتهاي هسته اي ايران خوش بين است .

رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان در ادامه گفت: چين مي تواند در كنار روسيه در تصميم گيري نهايي درباره پرونده هسته اي ايران نقش مهمي ايفا كند .

به هر روي آنچه پس از تقويت و تحكيم مناسبات اقتصادي و سياسي برلين - پكن در سفر "مركل" به چين خودنمايي مي كند موضوع هسته اي ايران است .

بي شك اروپا براي خروج پرونده هسته اي ايران از وضعيت كنوني برنامه اي را ترسيم كرده كه قرار است در اين امر با مقامات چين نيز در ميان گذاشته شود .

اگرچه اروپا به همسويي چين در قبال موضوع هسته اي ايران دلخوش كرده، اما مقامات اين كشور همواره بر تداوم همكاريهاي فزاينده خود با ايران تاكيد دارند .

کد خبر 329637

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha