۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۶

دن کیشوت آمریکایی در آسیای میانه،

کری: مغولستان «واحه دموکراسی» میان چین و روسیه است

کری: مغولستان «واحه دموکراسی» میان چین و روسیه است

وزیر امور خارجه آمریکا در اقدامی نادر به کشور مغولستان رفته تا علاوه بر صحبت درباره مسائل تجاری، از پیشرفت دموکراسی به سبک آمریکایی نیز اطمینان حاصل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که امروز یکشنبه در سفری نادر همراه با برخی از مقامات رسمی کابینه دولت واشنگتن وارد مغولستان شد، از این کشور به عنوان «واحه دموکراسی» یاد کرد.

به نقطه‌ای سرسبز در میان صحرا، واحه گفته می‌شود. واحه‌ها معمولاً در پیرامون یک چشمه یا یک چاه پدید می‌آیند. در زمان های قدیم وجود واحه‌ها برای برپایی راه‌های ترابری و بازرگانی در بیابانها اهمیت حیاتی داشته است. واحه‌ها ایستگاه توقف کاروان‌ها بود و تسلط بر واحه‌ها از نظر سیاسی اهمیت فراوانی داشت.

کری که از راه پاریس و پس از حضور در کنفرانس سازش راهی مغولستان شده است، در ادامه سفر خود عازم چین خواهد بود تا در هشتمین گفتمان اقتصادی و راهبردی که هر ساله بین واشنگتن – پکن برگزار می شود، حضور یابد.

در اهمیت سفر وی به مغولستان باید گفت که آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، همواره سعی کرده تا به دلیل موقعیت استراتژیکی که همجواری با دو کشور روسیه و چین نصیب مغولستان می کند، دولت اولان باتور را در حلقه متحدان خود وارد کند.    

تمجید از دموکراسی در مغولستان نیز که در سفر کری بر آن تاکید شده است، از همین رویکرد ناشی می شود.

ناگفته نماند که وی در جریان این سفر با نام بردن از روسیه و چین، از مغولستان به عنوان کشوری تحت فشار یاد کرد که سعی دارد با پیروی از دموکراسی برای دفاع از هویت خود بجنگد.

از دیگر مسائلی که سفر وزیر امور خارجه آمریکا به مغولستان را با اهمیت جلوه می دهد، برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در ماه میلادی جاری (ژوئن) است آن هم در حالی که فعالین سیاسی دولت اولان باتور را به تایید قانونی متهم می کنند که ادعا می شود هدف از آن به حاشیه راندن احزاب کوچک است و خوب، وقتی پای احیای حق در میان باشد، نماینده واشنگتن «دن کیشوتِ» همیشه حاضر در صحنه است!

در کنار این موارد، عدم شفافیت قوانین تجاری مغولستان از دیگر مسائلی است که در سفر کری به آن پرداخته خواهد شد به ویژه آنکه اُفت قیمت اقلام صادراتی اصلی نظیر مس و زغال سنگ در کنار کاهش درخواست چین – بزرگترین شریک تجاری مغولستان- به رکود اقتصاد در این کشور دامن می زند.

در همین راستا، کری در سفر خود از لزوم اجرای توافق شفاف سازی تجارت میان واشنگتن – اولان باتور سخن گفته است، اقدامی که برای بالا بردن ضریب اعتماد سرمایه گذاران خارجی بسیار حائز اهمیت است.

لازم به ذکر است که توافق شفاف سازی تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی امضا شد حال آنکه اجرای نهایی آن همچنان به رهایی از قید و بندهای اداری وابسته است.

کد خبر 3676460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha