۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱۷:۵۷

امانوئل ریوا بازیگر فرانسوی درگذشت

امانوئل ریوا بازیگر فرانسوی درگذشت

بازیگر فرانسوی فیلم «عشق» که برای این فیلم نامزد اسکار شده بود در ۸۹ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، امانوئل ریوا ستاره فرانسوی سینما و بازیگر صحنه تئاتر که به عنوان بهترین بازیگر زن در سال ۲۰۱۳ نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود در ۸۹ سالگی درگذشت.

ریوا دیشب در کلینیکی در پاریس و پس از یک دوره طولانی بیماری جان باخت.

مدیر هنری او آن آلوارس این خبر را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داد.

ریوا برای بازی در فیلم «عشق» ساخته میشل هانتکه نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. در این فیلم ریوا هم‌بازی دیگر ستاره فرانسوی ژان-لویی ترینتان بود و فیلم در نهایت به عنوان بهترین فیلم جایزه اسکار را از آن خود کرد. این دو در فیلم در نقش یک زوج سالخورده نقش آفرینی کرده بودند که پس از سکته شدید یکی، دیگری باید بار رنجی را که او می‌برد، تحمل کند. این فیلم در جشنواره فیلم کن نیز موفق به دریافت نخل طلای کن شده بود.

آن سال جنیفر لارنس به عنوان بهترین بازیگر زن جایزه اسکار را برای بازی در فیلم «دفترچه امیدبخش» دریافت کرد.

این بازیگر از ۶۰ سال سابقه فعالیت هنری برخوردار و تا پایان تابستان مشغول ادامه فعالیت‌های خود بود. آخرین فیلم او با عنوان «آلما» در ایسلند ساخته شد و در جشنواره فیلم رم به نمایش درآمد.

این بازیگر در ۲۶ سالگی از بخش روستایی فرانسه راهی پاریس شد و به امید بازیگر شدن همه هدف خود را بر همین امر استوار کرد. او با بازی در فیلم «هیروشیما عشق من» در سال ۱۹۵۹ شهرت جهانی کسب کرد. این فیلم رمانس رابطه بین یک بازیگر فرانسوی ویک آرشیتکت ژاپنی را روایت می‌کرد که آلن رنه به عنوان پیشگام موج نوی فرانسه ساخت آن را برعهده داشت و مارگریت دوراس فیلمنامه آن را نوشته بود. اریک رومر این فیلم را به عنوان مهمترین فیلم پس از جنگ و اولین فیلم مدرن در دوران سینمای پس از دوران صامت شناخته است.

ریوا با کارگردان‌های جوان و کلیدی سینمای فرانسه کار کرد که ژیلو پونته‌کورو و ژان پی‌یر ملویل از جمله آنها بودند. او برنده جایزه جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۶۲ بود.   

این بازیگر در طی دوران کاری‌اش در فیلم‌های مهم و نمایش‌های تاثیرگذار و ماندگار نقش‌آفرینی کرد که همکاری با کریستوف کیشلوفسکی در «سه رنگ: آبی» در سال ۱۹۹۳ و بازی در فیلم ژولی دلپی در سال ۲۰۱۱ از جمله آنها بود. او سال ۲۰۱۲ در حالی که ۸۵ سال داشت، یک بار دیگر در سطح جهانی مطرح شد و این را با فیلم «عشق» کسب کرد. او برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن بفتا را دریافت کرد و در هشتاد و ششمین سالگرد تولدش در مراسم اسکار حضور یافت. هر چند او این جایزه را از دست داد، اما فیلم به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شد.

ریوا هرگز ازدواج نکرد و فرزند نیز نداشت و در نهایت دوران بیماری سرطان را هم خیلی شخصی طی کرد.

او از بازی در «عشق» بسیار خوشحال بود و در این باره گفت: نمی‌توانم بگویم چقدر از این فیلم خوشحال هستم. کاملا خوشحال...

کد خبر 3889982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha