۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۲

رئیس اداره منابع طبیعی آران و بیدگل:

دریاچه نمک آران و بیدگل درخطر خشک شدن دائمی/بحران ریزگردها جدی شد

دریاچه نمک آران و بیدگل درخطر خشک شدن دائمی/بحران ریزگردها جدی شد

آران و بیدگل - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل از خشک شدن دائمی دریاچه نمک آران و بیدگل با ادامه روند خشکسالی در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا شفیعی پیش از ظهر چهارشنبه، در جمع خبرنگاران با اشاره به این مطلب، اظهار داشت: این دریاچه به دلیل کمبود شدید نزولات جوی در چند سال اخیر و کاهش آب های ورودی به آن به تدریج در حال خشک شدن دائمی است.

وی اظهار داشت: داشتن لایه های آب در این دریاچه همواره نه تنها جلو هجوم ریزگردهای اطراف و نمکزارها را به داخل شهر می گیرد بلکه چشم انداز زیبایی از گردشگری را نیز ایجاد می کند.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل تاکید کرد: در صورت عدم اقدام سریع در حفظ این دریاچه با ارزش و همچنین تخصیص اعتبارات ویژه برای تثبیت شن های روان اطراف آن، آران و بیدگل در معرض دوباره طوفان های شن و ماسه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به جدی شدن بحران ریزگردها در آران و بیدگل اظهار کرد: در حال حاضر توسعه و حیات شهرستان با خشکسالی و ریزگردها، به عنوان دو معضل اصلی زیست محیطی تهدید شده است.

شفیعی وضعیت بحران فعلی ریزگردها در برخی نقاط کشور را حاصل سال ها بی توجهی به حوزه منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: در آران و بیدگل هم متاسفانه برخی کانون های بحرانی نوار ریگ بلند مجددا فعال شده است.

وی به کانون بحرانی پشت کارخانه فولاد اشاره کرد و ادامه داد: بر اثر روان شدن شن‌ها، جابجایی ذرات خاک، جاده منتهی به نوار ریگ بلند را مسدود کرده و اگر اقدامی سریع برای تثبیت شن های روان و مبارزه با این پدیده صورت نگیرد، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آران و بیدگل در ادامه گفت: در مدت ۵۰ سال اخیر با توجه به همت مردم و اداره منابع طبیعی ۱۲۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در کانون های بحرانی فرسایش بادی در شهرستان ایجاد شده که تا حدود ۹۰ درصد از هجوم ریزگردها جلوگیری شده است.

وی افزود: در چند سال اخیر در برخی مناطق ماند شمال نصرآباد، نوار ریگ بلند ۹۰ کیلومتری و همچنین زمین های اطراف شرکت فولاد برخی از کانون ها به دلیل خشکی هوا و کاهش باران فعال شده که نیازمند رسیدگی و تامین اعتبار برای تثبیت شن است.

کد خبر 4029085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha