۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۲۳

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های کشور مطرح کرد:

کتابداران سرحلقه ارتباط مردم و کتاب/کتاب‌سازی آسیب حوزه کتابخوانی

کتابداران سرحلقه ارتباط مردم و کتاب/کتاب‌سازی آسیب حوزه کتابخوانی

یزد-  مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های کشور با اشاره به لزوم معرفی کتاب به جامعه گفت: کتابداران سرحلقه ارتباط مردم و کتاب هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدباقر میرعبداللهی پیش از ظهر امروز در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و تجلیل از کتابداران اظهار داشت: کتاب یک عنصر شریف و دارای اندیشه اسلامی است و با متن مکتوب تفاوت دارد و هر متن مکتوبی را کتاب نمی دانیم.

وی با بیان اینکه کتابدار در واقع سرحلقه ارتباط مردم و کتاب است، ادامه داد: این موضوع ایجاب می کند که آسیب های کتاب را بشناسند و از ورود آسیب‌های این بخش به جامعه پیشگیری کنند.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های کشور، کتاب‌سازی را به عنوان یک آسیب نام برد و عنوان کرد: یکی از آسیب های کتاب در جامعه، کتاب‌سازی است و برخی هر نوشته ای را به اسم کتاب به عنوان خوراک ذهنی به مردم می دهند.

وی اضافه کرد: این نوع کتاب ها کارشان بازگویی است و مطالبی که بارها گفته شده به نوعی تکرار می کنند و در آن خبری از بازبینی نیست.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه های کشور تصریح کرد: کتابداران باید بر اساس شناخت مراجعان نسبت به معرفی کتاب به آنها اقدام کنند تا کتاب‌سازی هایی که صورت می گیرد به عنوان خوراک به جامعه نرسد.

وی عنوان کرد: برخی کتابهایی که در قفسه حتی یکبار هم دستی به سراغ آن نرفته، دلیل بر تخصصی بودن یا تکراری بودن نیست بلکه کتابداران باید برای معرفی کتاب به مراجعان نیز اقدام کنند.

میرعبداللهی با بیان اینکه سرانه مطالعه در ایران رقمی بسیار پایین و فاجعه بار دارد، ادامه داد: کتابخانه های سطح کشور و دغدغه ای که مدیران و روسای کتابخانه ها برای تامین کتاب کتابخانه ها دارند، کتابداران را به سمت و سویی سوق می دهد که مراجعان را آگاه کنند تا هرکتابی را نخوانند و این مستلزم آگاهی کتابداران از حوزه نشر است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مطالعه برخی کتاب ها فضا سازی کرد گفت: این مهم به عهده کتابداران است و باید آن را به عنوان یک وظیفه به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 4150442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha