۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹

جاذبه هایی که سلامت تحفه می دهند؛

جلوه ای زیبا از طبیعت کویر/ آبگرم معدنی لوت مرهم دردهای مفصلی

جلوه ای زیبا از طبیعت  کویر/ آبگرم معدنی لوت مرهم دردهای مفصلی

بیرجند- آبگرم لوت یکی از جاذبه های گردشگری سلامت در خراسان جنوبی بوده که به عنوان شفا دهنده دردهای مفصلی شناخته شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: کویر از بهترین جاذبه های طبیعی بوده که در مناطق بیابانی بیشتر به چشم می خورد، در نگاه اول شاید تنها بوته و خاشاکی در نگاهت ترسیم شود که چهره ای خشن از طبیعت را یادآوری می کند اما آن روی سکه، کویر زیباترین شب ها را در خاطره ها می گنجاند و یا لحظات خوشی را برایت به ارمغان می آورد.

خراسان جنوبی به وسطه ماهیت کویری بودنش، زیبایی خاصی را به خود داده و قدم زدن در پهنه های کویری آن، زیباترین اوقات زندگی را برایت به تصویر می کشد.

کویر و یا دشت لوت یکی از جاذبه های این استان خشک بوده که هرساله توجه زیادی را به خود جلب می کند، این دشت در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد و بیست و پنجمین بیابان بزرگ جهان است.

۲۷ تیر ماه ۱۳۹۵ پرونده‌ بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی و بیست‌ویکمین اثر تاریخی ایران با تائید کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث طبیعی به ثبت جهانی رسید. بیابان لوت با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر، در شمال شرقی استان کرمان و در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده شده و حدود ۱۰ درصد وسعت کشور را دربر گرفته است.

اسکانی برای پرندگان کمیاب

حد فاصل روستای خور که در فاصله ۸۰ کیلومتری بیرجند واقع است و آبگرم معدنی لوت در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان خوسف است.

استعدادها و امکانات منطقه شامل، احداث مجتمع آبدرمانی، دشت بزرگ خور با پرندگان کمیاب کویر و امکان پرورش آهو، نیزار دیدنی و بزرگ گرماب در دل این کویر و پشت کوه گرماب، جنگل طبیعی طاق و گز در پشت کوه گرماب، وجود وحوش در کوه آبگرم و ایجاد شکارگاه است.

همچنین وجود تپه‌های ماسه‌ای در جنگل خور، وجود زندگی بومی و محلی در منطقه، پرورش شترهای وحشی و اهلی و امکانات شترسواری در منطقه، نزدیکی به روستای تاریخی خور با بادگیرهای زیبا و خانه‌های قدیمی و مشارکت برجسته‌ترین کویرنوردان حرفه‌ای کشور از دیگر ویژگی های بارز این منطقه است.

بنا به گفته مسئولان، دشت لوت جایگاه رخداد زمین لرزه‌های بزرگ و مهمی بوده‌ است و در پای کوه‌های مشرف به کویر بزرگ لوت، آثاری از سکونت انسان از هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح مشاهده شده‌ است.

کویر لوت، تجلی دست قدرت خدا در زمین

در نوشته‌های جغرافیایی از واحد لوت گاهی به‌نام «چاله لوت» و گاهی به ‌صورت «دشت لوت» و در نزد عوام نیز به‌دلیل برخی مشابهت‌ها با دشت کویر اغلب به‌نام کویر لوت نام برده می‌شود.

دشت لوت به‌ صورت بیابان وسیع ماسه‌ای و ریگی است و در آن چاله‌ها یا حوضه‌های محلی متعددی وجود دارد که هر کدام دسته‌ای از روان‌آب‌های سطحی اطراف را دریافت می‌کنند و در دشت لوت پهنه‌های کویری عمدتاً در داخل یا حاشیه این حوضه‌ها (چاله‌های محلی) و یا در قسمتی از مسیر جریان‌های فصلی و موقتی پدید آمده‌اند.

آبدرمانی یکی از عجیب ترین ویژگی های این کویر است، جایی که نه بشر در آن دست داشته و نه تکنولوژی در آن ورود پیدا کرده است بلکه آب جاری شده از دل کوه خاصیت درمانی دارد و بنا بر شواهد سالانه مرهم بسیاری از دردهای مفصلی شده است.

استقبال بالای مسافران از آبگرم لوت

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: آبگرم معدنی لوت از دیرباز مورد استقبال گردشگران و مسافران نوروزی بوده است.

علی صالحی با بیان اینکه طی نوروز جاری نیز افراد زیادی به این آبگرم مراجعه داشته اند، گفت: این جاذبه، نمونه ای از گردشگری سلامت بوده که شایان توجه است.

وی با بیان اینکه برخی از زیرساخت های این آبگرم مانند جاده و مخابرات مشکل دارد، افزود: باید با رفع نقص ها و مشکلات، باعث حضور هر چه بیشتر گردشگران شویم.

صالحی اظهار کرد: اقامت گاه های خوبی برای رفاه حال مسافران در این نقطه کویری پیش بینی شده که بسیار شایسته تقدیر است.

۹۹ درصد مراجعه کنندگان درمان می شوند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف بیان کرد: آب این آبگرم از دل کوه بوده و بسیار خالص است.

وی با بیان اینکه این آب برای درمان دردهای مفصلی بسیار موثر است، گفت: ۹۹ درصد از مراجعه کنندگان به این آبگرم درمان شده اند.

صالحی خواستار توجه گردشگران و مسافران به این آبگرم شد و بیان کرد: این نقطه از کویر می تواند خاطراتی زیبا برای گردشگران به دنبال داشته باشد.

کد خبر 4259426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha