۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۳۵

مومنی در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان:

سازمان ملل متحد با اختصاص هوشمند منابع، مشکل افغانستان را حل کند

سازمان ملل متحد با اختصاص هوشمند منابع، مشکل افغانستان را حل کند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با رزا اتانبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در محل این ستاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسکندر مؤمنی در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، با تبیین تلاش‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: موضوع قاچاق مواد مخدر از منشأ افغانستان به سمت مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران همراه با ناامنی، شرارت، تروریسم و اقدامات مسلحانه است و ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا مواد مخدر را به‌عنوان یک تهدید جدی در نظر بگیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به ادامه روند قاچاق مواد مخدر از کشور افغانستان افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی که منجر به کاهش تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر در همسایگی‌مان شود، حمایت و استقبال می‌کند اما واقعیت امر این است که تا این لحظه هیچ‌گونه کاهش محسوسی در حوزه تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر از سوی افغانستان مشاهده نشده است. ضمن این که در نشست‌های قبلی و در جریان نشست اخیر کمیسیون مواد مخدر در وین نیز به مساله رشد تولید و قاچاق مواد مخدر صنعتی از جمله متامفتامین از منشأ افغانستان، اشاره گردید.

وی تاکید کرد: پیشنهاد اجرایی جمهوری اسلامی ایران اعمال کنترل و نظارت دقیق بر تجارت محموله‌های پیش ساز از مبدا تا مقصد و به ویژه محموله‌های بزرگ پیش ساز به مقصد کشور افغانستان توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC و هیأت بین‌المللی کنترل مواد مخدر INCB است.

وی با طرح انتظارات جمهوری اسلامی ایران از جامعه بین‌الملل، از رزا اتانبایوا خواست تا پیشنهادات کشورمان را در قالب یک برنامه همکاری مدون میان ایران، کشورهای منطقه، و سازمان ملل متحد، به منظور اتخاذ یک راهکار عملیاتی برای حل مساله مواد مخدر در افغانستان دنبال نماید.

در ادامه این نشست رزا اتانبایوا نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفت: از ایران به‌منظور بهبود وضعیت و تأمین معاش مهاجران افغان تشکر می‌کنم و پیشنهادات شما را به دبیرکل سازمان ملل متحد منعکس خواهم کرد.

وی تاکید کرد: ایران تیم درمان پیشرفته‌ای دارد و این فرصتی برای انتقال تجربیات در حوزه درمان اعتیاد به افغانستان است.

رزا اتانبایوا، ضمن اشاره به وضعیت دشوار افغانستان، افزود: یک پیش‌نویس توسط مدیر اجرایی UNODC در خصوص راهکارهای لازم به منظور تأمین معاش و ثبات در افغانستان تهیه شده که مراحل نهایی شدن آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد با همکاری UNODC مطالعاتی را در خصوص مواد مخدر در افغانستان انجام داده که در نشست آینده دوحه ارائه خواهد شد. محور اصلی این طرح مطالعاتی انجام برنامه‌های کشت جایگزین در افغانستان است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان از رفتار بی‌تفاوت جامعه بین‌الملل در رابطه با مساله افغانستان، انتقاد کرد.

مؤمنی در این باره با بیان این نکته که سازمان ملل متحد، تجلی جامعه جهانی به شمار می‌رود، گفت: مخاطب اصلی این مباحث، خود شما هستید. دغدغه سازمان ملل متحد باید کمک به افغانستان و نجات آن از شرایط فعلی با اجرای یک برنامه جدی باشد. در این رابطه، باید منابع مشخصی برای تأمین زیرساخت‌ها، و اجرای برنامه‌های توسعه پایدار و کشت جایگزین، در این کشور تخصیص یابد تا مشکل را به شکل اساسی حل کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز با تجربیاتش در این حوزه آماده کمک به این سازمان است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملل متحد باید از کشورهایی که این بلا را در افغانستان گسترش دادند، سوال و مطالبه کند، ابراز داشت: طبق آمار UNODC در سال ۲۰۰۰ میلادی پیش از اشغال افغانستان توسط آمریکا، تولید مواد مخدر در این کشور ۲۰۰ تن بود اما پس از اشغال تولید مواد مخدر در افغانستان به بیش از ۹ هزار تن رسید، بنابراین آمریکا باید در قبال موضوع افغانستان به جامعه جهانی پاسخگو باشد.

کد خبر 6105345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha