۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۳:۰۷

طلایی:

شورایاری یک نهاد مردمی است و نباید با ساز و کار رسمی اداره شود

 شورایاری یک نهاد مردمی است و نباید با ساز و کار رسمی اداره شود

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی از شورایاری ها شناخت درستی از جایگاه این نهاد ندارند؛ شورایاری یک نهاد مردمی است و نباید با ساز و کار رسمی اداره شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست از سلسله نشست‌های شورایاری از گذشته تا امروز با حضورمجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران و مهدی اعرابی شورایار محله اوین برگزار شد.

مجید فراهانی در این نشست با اشاره یه اینکه تشکیل شوراها با وجود تاکید در قانون اساسی ۲۰ سال طول کشید و پس از آن نیز به شکل مناسب اجرایی نشد، گفت: در شرایط فعلی کشور و با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی که با آن مواجهیم بهترین راه بالابردن تاب‌آوری مردم از طریق مشارکت در اداره شهر و کشور است. یکی از دلایل افسردگی اجتماعی که در کشور وجود دارد این است که مردم ما تصور می‌کنند آرای آنها در تصمیم گیری ها بی تأثیر است.

فراهانی با انتقاد از عملکرد شورای شهر پنجم درباره شورایاری‌ها گفت: من به عملکرد همین شورا نیز انتقاداتی دارم. البته نکات مثبتی هم وجود داشته اما شورای شهر به آن اندازه که توقع وجود داشته و شعار داده نتوانسته خوب عمل کند. یکی از مهم‌ترین انتقادات نداشتن ارتباط سیستماتیک با شورایاری‌ها بوده است.

وی ادامه داد: اگه بخواهیم عدم موفقیت شورایاری‌ها در سال‌های گذشته را یادآوری کنیم می‌توانیم به چند مورد مهم اشاره کنیم. ابتدا عدم تنفیذ اختیارات قانونی به شورایاران است. تا زمانی که مردم اثر ملموس از تأثیر گذاری شورایاران بر محله را نببیند مشارکتی صورت نخواهد گرفت. متأسفانه در طول این سال‌ها شورایاری‌ها نه شورای محلات که شورای شهرداری بوده اند. مشکل دوم این است که مدیران بالادستی به در شناخت جایگاه واقعی شورایاری‌ها کوتاهی کرده اند. از طرفی در شناساندن شورایاری‌ها به مردم نیز موفق نبوده اند.

فراهانی با تاکید بر اینکه نهاد شورایاری بهترین نهاد برای ارتباط بین مردم و مدیران است، گفت: ما راهی جز پیوند با مردم نداریم. اگر واقعاً به توسعه شهر اهمیت می‌دهیم باید بدانیم که مسیر آن از شورایاری‌های موفق و قوی می‌گذرد.

در ادامه این نشست مرتضی طلایی به برخی معضلات که سد راه موفقیت شورایاری‌ها است اشاره کرد و گفت: برای اینکه آسیب شناسی درستی از وضعیت شورایاری‌ها داشته باشیم باید چند مؤلفه را در نظر بگیریم: یک اینکه منصفانه قضاوت کنیم، گذشته را تخریب نکنیم، به نقدپذیری توجه کنیم و بها بدهیم، شفافیت و صراحت داشته باشیم، با شاخص‌های مشخص قضاوت کنیم، نگاه غیر سیاسی داشته باشیم و با تکیه به محدودیت‌ها و معذوریت‌ها قضاوت کنیم.

وی گفت: یکی از مهمترین اصول در مشارکت اجتماعی فرهنگ مشارکت است. ما باید با نهادسازی و ساماندهی، رعایت هنجارهای قانونی، عزم و اراده مجریان در تحقق مشارکت رادر دستور کار قرار دهیم.

طلایی با انتقاد از برخی شورایاری‌ها گفت: متأسفانه برخی از شورایاری‌ها شناخت درستی از جایگاه این نهاد ندارند. شورایاری یک نهاد مردمی است و نباید با ساز و کار رسمی اداره شود. زمانی یک شورایاری می‌تواند موفق شود که از مناسبات رسمی قدرت فاصله بگیرد و در دل محله فعالیت کند.

طلایی در پایان گفت: اصل وجود شورایاری و ضرورت آن اجتناب ناپذیر و غیر قابل تردید است. کنار گذاشتن شورایاری‌ها اساساً اشتباه و زیان بار خواهد بود چرا که شورایاری‌ها در هر دوره موفق تر و پخته‌تر از دوره قبل بوده است. بنابراین باید از ظرفیت شورایاری‌ها در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استفاده شود.

شورایار منطقه اوین یکی دیگران از مهمان این نشست بود. مهدی اعرابی با اشاره به مشکلات شورایاری‌ها گفت: ابتدا باید بدانیم چیزی که ما در حال حاضر داریم شورای محله نیست، چیزی که قانون اساسی صراحتاً درباره آن صحبت می‌کند شورای محله است و نه شورا یاری.

اعرابی با اشاره به مشکلات قانونی که در اساسنامه شورایاری‌ها وجود دارد، گفت: بعد از ۲۰ سال هنوز اساسنامه شورایاری‌ها مشکلات ماهوی دارد. شورای شهر گمان می‌کند اگر سن مشارکت را تغییر دهد مشکل حل خواهد شد اما اینطورر نیست و این اساسنامه مشکلات جدی تری دارد.

او با انتقاد از عملکرد شورای شهر ادامه داد: در این دو سال که از عمر شورای شهر می‌گذرد هیچ وقت جلسه‌ای با شورایاران برگزار نشده. شورای شهر ما را خودی نمی‌داند و هیچوقت حاضر نشده جلسه‌ای با ما برگزار کند. علاوه بر این نامه‌هایی به مناطق ۲۲ گانه داده شده تا امکانات شورایاری‌ها را پس بگیرند.

اعرابی در ادامه گفت: ما باید بدانیم که شورایاری با اداره فرق دارد. در شورایاری همه با هم یکسان هستند و کسی بر کسی برتری ندارد. مدیران شهری باید بدانند با سلسله مراتب نمی‌توانند شورایاری‌ها را اداره کنند.

این شورایار ادامه داد: شورایاری‌ها سنگ بنای پایداری ملی هستند. کاری که در طول این سال‌ها مسئولان شهری انجام داده اند حمایت نبوده، اگر شورای شهر واقعاً به شورایاری اعتقاد دارد باید تغییرات جدی در اساسنامه ایجاد کند.

کد خبر 4663648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha