۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۴۹

رئیس انجمن عکاسان هرمزگان:

حوزه فرهنگ و هنر هرمزگان با شیب معکوس روبرو است

حوزه فرهنگ و هنر هرمزگان با شیب معکوس روبرو است

بندرعباس - رئیس انجمن عکاسان هرمزگان گفت: حوزه فرهنگ و هنر هرمزگان در بعد سیاست گذاری کلا و برنامه های توسعه ای با شیب معکوس روبرو است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسام الدین انصاریان عصر یکشنبه در نشست اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هرمزگان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد بیان داشت: همانطور که می‌دانید این دیار از دیرباز به عنوان خطه‌ای ویژه و مطرح در حوزه فرهنگی هنری آئینی شناخته می‌شود، موضوعی که شاید کماکان به دلیل برخی از سو مدیریت‌ها و تنگناها برای بسیاری از مردمان سرزمین ایران ناشناخته باقی مانده است.

وی عنوان کرد: بررسی‌های تاریخی به خوبی نشان می‌دهد، که این خطه از جغرافیای خاورمیانه، با قرار گیری در مسیر ارتباطی اصلی جهان در قرون متمادی در کرانه شمالی خلیج فارس، جاذبِ فرهنگ‌ها، رسوم، ذائقه‌ها و آداب گوناگونی بوده که امروز خود در حوزه پوشش، موسیقی، ادبیات گویش، سنن و آئین‌ها دارای ظرفیت‌های کم نظیری است که در صورت توجهِ درست می‌تواند به عنوان یک بانک و ذخیرگاه فرهنگی برای دنیا محسوب شود.

انصاریان خاطرنشان کرد: آقای وزیر، شما در حالی به هرمزگان سفر کرده‌اید که متأسفانه باید بگوییم، حوزه فرهنگ و هنر استان چه در بعد سیاست‌گذاری کلان و راهبردی، و چه در بعد برنامه‌های توسعه‌ای، موضوعی و حمایتی، در این سال‌ها نسبت به سال‌های گذشته با شیب معکوس روبرو بوده و رکودی قابل ملاحظه در تمامی ابعاد دیده می‌شود.

وی اظهارداشت: کاهش شدید اعتبارات فرهنگی هنری استان، مدیریت چند بعدی و موازی‌کاری، بی انگیزگی و عدم تخصص لازم در نزد متولیان و مسائل خرد و کلان دیگر که شما خود بهتر در جریان هستید، همه و همه سبب کساد و به نوعی انحطاط فعالیت‌های فرهنگی هنری در استان شده است.

رئیس انجمن عکاسان هرمزگان ابراز داشت: تعطیلی جشنواره‌هایی همانند فیلم و عکس اردیبهشت هرمزگان، ضامن آهو، شعر و قصه و غیره که در سال‌های اخیر، نماد و نشانه‌ای از تنفس سو سو و رمق باقیمانده حوزه فرهنگ و هنر هرمزگان به شمار می رفته و می‌رود.

وی افزود: در کنار دچار شدن دستگاه‌های سیاست گذار حوزه فرهنگ و هنر به روزمرگی، همه و همه سبب پیش آمدن وضعیتی شده که می‌توان گفت زمینه ناامیدی هر چه بیشتر فعالان عرضه فرهنگ و هنر را رقم زده، هر چند که معقتدیم هنرِ مردمی نامیرآ و در خانه به خانه و کوچه به کوچه هرمزگان و هرمزگانی‌ها همواره در حال ریشه دواندن است.

به گفته انصاریان، بد نیست یادآور شویم، جشنواره فیلم و عکس اردی بهشت هرمزگان که پس از نه سال برگزاری مداوم به برندی ویژه در باب هنرهای سمعی بصری در کشور تبدیل شده بود، به دلیل کم توجهی‌ها، بی ملاحظه‌گی‌ها و بی مهری‌ها، در ٦ سال گذشته امکان برگزاری آن فراهم نشد.

وی تصریح کرد: رویدادی که در نوع خود و به نسبت هزینه‌ها و انرژی صرف شده، نه تنها حکم ضیافتی هنری هر چند گذرا برای فعالان عکاسی و فیلمسازی در بعد ملی را بازی می‌کرد، بلکه سبب معرفی ظرفیت‌های استان و سایر نقاط کشور به قالب عکس و تصویر می‌شد، و میزبان عکاسان و فیلمسازان مطرح کشور بود.

انصاریان خاطرنشان کرد: درخواست عاجل جامعه فرهنگی هنری استان به ویژه انجمن عکاسان استان از وزیر محترم این است که در این نشست دستور لازم برای دمیدن روح دوباره در کالبد نیمه جان این جشنواره را صادر کنند.

وی عنوان کرد: از طرفی نباید فراموش کرد که در این سال‌ها علیرغم صرف هزینه‌های گزاف، جشنواره‌هایی همانند خلیج فارس که عنوان بین المللی را نیز یدک می کشند، به رویدادی تشریفاتی و سیاسی تبدیل شده که جا دارد فکری به حال اینگونه چالش‌ها نیز شود.

وی ادامه داد: نخستین قدم برای اصلاح این رویه نامیمون، تسری دادن فعالیت‌های دبیرخانه این جشنواره به تمامی ماه‌های سال است نه اینکه چند روز قبل از دهم اردیبهشت هر ساله، امور را با سرعت و صرفاً با هدف تکمیل جداول گزارشی به پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه شنیده می‌شود که هدایت، معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان که در سال‌های اخیر در رأس آن مدیرانی همانند رضایی‌ها، دمادم ها و همایون امیرزاده‌ها که امروز از مدیران شناخته شده وزارتخانه به شمار می‌روند، پس از گذشت شش ماه، به کسانی وعده داده شده و می‌شود، که چیزی جز پیام ناامیدی و عقب رفت را در اذهان مخابره نمی‌کند، این در حالیست که اگر به اصل شایسته سالاری نظر داشته باشیم با اندک کنکاش و تحقیقی متوجه خواهیم شد که در بدنه کنونی فرهنگ و هنر استان نیروهایی بس شایسته‌تر برای تصدی اینگونه پست‌ها وجود دارند.

انصاریان تاکید کرد: در استانی همانند هرمزگان با این سطح برخورداری از هنرمندان و وجوه متعدد فرهنگی هنری، همواره انتظار بر این است که این استان و شهرهای مختلفش میزبان هفته‌های فرهنگی هنری سایر کشورها به ویژه کشورهای جنوبی خلیج فارس و کشورهای مرز شرقی و حتی هندوستان باشند، همانطور که مستحضر هستید نه تنها در این سال‌ها این رویدادها به وقوع نپیوسته بلکه روز به روز بیم از دست رفتن ظرفیت‌های موجود نیز قوت یافته است.

وی اظهارداشت: باید پرسید، در حوزه مدیریتی کلان فرهنگ و هنر استان به کجا رسیده ایم؛ که در تمام این سال‌ها، هرمزگان نتوانسته است آنگونه که باید هفته فرهنگی هنری خود در مرکز و سایر شهرهای بزرگ و فرهنگی کشور را برگزار کند.

وی افزود: چرا تاکنون در این استان، نتوانسته‌ایم به سمتی پیش برویم که بتوانیم در قالب هفته‌های فرهنگی هنری، ظرفیت‌های خود را در کشورها و شهرهای جنوبی ساحل خلیج فارس معرفی کنیم.

به گفته وی، حضور شما در این روزهای گرم تابستانی در هرمزگان، امضا تفاهم نامه‌ای را در پی داشته؛ جا دارد از این فرصت استفاده کنیم و بپرسیم چه میزان از بندهای این تفاهم نامه متوجه توسعه زیرساختی حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری استان است؟

وی پیشنهاد داد: همواره در استان و سایر استان‌ها، با گلایه و انتقاد از کمبود اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر روبرو هستیم، جا دارد در این حوزه با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، در اسرع وقت به تأسیس مجمع خیرین فرهنگ و هنر افدام کنیم کما اینکه تاکنون در سایر حوزه‌ها همانند سلامت و آموزش، خیران منشأ برکات فراوانی شده اند.

انصاریان گفت: ایجاد یک ساز و کار، کارآمد با هدف کانالیزه کردن تمامی اعتبارات فرهنگی هنری، دستگاهای مختلف با محوریت ادراه کل فرهنگ و ارشاد استان، که این امر می‌تواند در هماهنگی با استانداری، شهرداری و سایر مراجع دارای بودجه و اعتبارت فرهنکی رنگ و بویی اجرایی بخود بگیرد.

رئیس انجمن عکاسان هرمزگان خاطرنشان کرد: شهرداری بندرعباس در این سال‌ها در سطح شهر فرهنگسراهای متعددی را احداث کرده، که این فضاهای مطلوب و در خور، اغلب بدون استفاده مانده و یا با حداقل ظرفیت در حال فعالیت‌های جزئی است، از مسئولان وزارت ارشاد و همچنین استانی خواستاریم برای کاربردی شدن این فضاها و امکانات با مقامات شهرداری بندرعباس وارد مذاکره شوند، تا علاوه بر کابردبری شدن، شاهد توجه بیشتر به ساکنان اطراف و اکناف شهر نیز باشیم.

وی تصریح کرد: بی شک در جریان پروژه تالار فرهنگی بندرعباس که در این سال‌ها توقیف شده هستید، این در حالیست که همزمان با این پروژه، پروژه بازار ماهی که در ساحل مرکزی و قلب تجاری و ترددی شهر قرار دارد، ساخته شده، اما این پروژه با کاربردی عمومی و فرهنگی که در بخش شرقی و خلوت شهر در حال ساخت است به این روز گرفتار شده آمده، جا دارد با رایزنی با مقامات ارشد کشوری موضوع این تالار را ختم به خیر کنید.

انصاریان افزود: به نمایندگی از رؤسای انجمن‌های فرهنگی هنری درخواست داریم که نشستی مشترک با معاون هنری وزارت ارشاد داشته باشیم.

کد خبر 4678760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha