رونمایی از نقش برجسته سربازهخامنشی در موزه مشاهیر

مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در موزه مشاهیر برج میلاد با حضور شهردار تهران و احمد مسجد جامعی و جمعی از مسئولان شهرداری و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در این مراسم گفت: کاش دختر هفت هزار ساله مولوی را هم کسی ربوده بود تا این قدر مورد احترام قرار گیرد. وقتی این دختر پیدا شد ما گفتیم سایتی ویژه در منطقه مولوی درست شود که محرک فرهنگ و ظرفیت های گردشگری آن محله شود. اما آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشد در حالی که در کشورهای دیگر درباره او مقالات زیادی نوشته اند.

وی افزود: ما باید به آنچه الان داریم بیشتر ارج بنهیم. آن دختر تهرانی در مولوی می توانست منشاء تحول در مشاغل شود و می توانست به توسعه گردشگری و توجه به میراث فرهنگی کمک کند. اما از آنجا به موزه ملی منتقل شد.

مسجد جامعی در ادامه به  نقش برجسته سرباز هخامنشی اشاره کرد و گفت: شما در آرایه های این سرباز شاهد یک نظم و سلسله مراتب هستید و این نشان می دهد که اوج هنری را داشته است.

وی در پایان از مسئولان وزارت امور خارجه و شخص جواد ظریف به خاطر تلاش ها برای بازگرداندن این اثر تشکر کرد.

مجتبی توسل مدیرعامل برج میلاد نیز در مراسم رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی با اشاره به این نقش برجسته گفت: این نقش برجسته سربازی است که از اعماق تمدن این سرزمین برگشته و به جرم غنا و تمدن و هنر و توانمندی های سرزمینش به اسارت رفته بود و بعد از ۸۰ سال به موطن خود برگشت و امروز در بنایی که نشان و نماد توانمندی مهندسان ایران امروز است این سرباز جای گرفته. این اتفاق فکر می کنم اتفاق مبارکی باشد و خدا را شکر که این توفیق را یافتیم و از همه عزیزانی که ما را در انجام این امر یاری کردند سپاسگزارم.  

در ادامه مراسم جبرئیل نوکنده رییس کل موزه های ایران از همکاری مشترک بین موزه ملی ایران و موزه مشاهیر برج میلاد تقدیر کرد و گفت: این نقش برجسته مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است. نشانی از شکوه فرهنگ و هنر و تمدن غنی دوره هخامنشی که یکی از باشکوه ترین آثار است.

وی افزود: این اثر با آن که از سرزمین اصلی دور شده بود در کشورهای دیگر  جهانیان را با فرهنگ آشنا ساخته و مایه مباهات این سرزمین بوده است. این نقش برجسته هخامنشی اثری ملی متعلق به مردم ایران است و مقرر شد این اثر برای بازدید مردم فرهنگ دوست در شهرهای مختلف نمایش داده شود.

در این مراسم محمدرضا کارگر مدیر کل موزه ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی و گدشگری با اشاره به سوابقی از تخت جمشید و آثار بجامانده از آن دوره بر بهره گیری از جلوه های فرهنگی آن تاکید کرد و گفت: بهترین مسیر برای باور پذیری اثبات هویت بازسازی تاریخی از آثار بجامانده است امروز موزه ها صادقانه با ما صحبت می کنند و اسناد موزه باورهای متقن و غیرقابل انکار هستند.

در این مراسم محمد حسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی هم گفت: تعداد زیادی از این قطعات به تاراج رفته است و در آینده احتمالا تعدادی دیگر از این قطعات به کشور برخواهد برگشت. من سال ها در تخت جمشید مدیر بودم و انشاءالله این سرباز بعد از سفر به استان های مختلف به تخت جمشید می رود.

پیروز حناچی شهردار تهران هم در این مراسم  گفت: پارسه یا پاسارگاد و پرسپولیس در تاریخ هرودوت تحت عنوان غنی‌ترین شهر زیر آفتاب یاد شده است. این سازه در زمان خود بدون شک یکی از عجایب بشری بود که ساخت آن حدود ٢٠٠ سال طول کشید.

وی افزود: سیستم ساخت و حمل سنگ های این سازه از معادن دوردست نیز خود ماجرای گسترده و پیچیده‌ای است؛ ٣٠ قوم در آن دوران تحت حاکمیت هخامنشی زندگی می‌کردند. انواع این اقوام را هم در نقوش برجسته تخت جمشید به عیان می‌توان دید، حتی رنگین‌پوستان آفریقایی در آن قابل تشخیص هستند.   

شهردار تهران گفت: یکی از عجایب تخت جمشید این است که برای هزاران سال بعد ساخته شد و برای این ادعا نیز ادله محکم وجود دارد. در عمق یک متری کاخ آپادانا چهار لوح کشف شد که محفظه‌های سنگی داشتند و چگونگی ساخت تخت جمشید کاملاً در آن ها توضیح داده شده و این لوح‌ها به طور ایمن مدفون شدند.

حناچی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که در تپه‌های عباس آباد «شهستان» بنیان گذاشته می شد، یک لوح نیز به تاسی از همین اقدام در آن جا دفن شد، عنوان کرد: آثار مکتوبی که از ۵٠٠ سال قبل از میلاد مسیح داریم بسیار بیشتر از آثار ۵٠٠ سال بعد از میلاد مسیح است. مرحوم علامه طباطبایی معتقد بود شخصیت مجهول ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است و ادله تاریخی نیز برای آن ذکر کرد. وی معتقد بود کوروش از بین شاهان هخامنشی با نشانه‌های ذوالقرنین منطبق‌تر بوده است.  

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: اسنادی از وجود مدیران زن در تخت جمشید در دست داریم که به عنوان مثال نشان می‌دهند زنان آبستن حقوق بیشتری برای کار می‌گرفتند. جالب این‌جاست که با وجود تکریم زنان، هیچ تصویری از آن ها در نقوش برجسته تخت جمشید موجود نیست. این نشان‌دهنده تفاوت میان فرهنگ شرق و غرب است.

کد خبر 4800871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =