حجت‌الاسلام مومنی در گفتگو با مهر:

وطن سردار سلیمانی جایی بود که اسلام به کمک نیاز داشت

وطن سردار سلیمانی جایی بود که اسلام به کمک نیاز داشت

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نظر و عمل همراه با ولایت بود، گفت: وطن سردار سلیمانی هرجا که اسلام در خطر بود و به کمک نیاز داشت، معنا می‌شد.

حجت‌الاسلام «سید حسین مؤمنی» در گفت وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه سردار شهید سلیمانی مصداق بارز آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» بود، اظهار کرد: در روایت آمده است که از امام صادق (ع) در مورد این سخن امام علی (ع) سوال کردند که فرموده بود: «إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا یُقِرُّ بِهِ إِلَّا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِیٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ…» (اَمر (شأن و امامت ما) سخت دشوارتر است؛ و کسی نمی‌تواند (چنان که باید) به آن اقرار کند مگر مَلک مقرّب، یا نبیّ مرسل، یا عبدی که خداوند قلب او را برای ایمان خالص کرده است). این پاسخ حضرت نشان از آن دارد که حرکت در سلوک و طریق ائمه اطهار (ع) مسیر سختی است. ما نَه مَلک مقرب هستیم و نَه نبی مرسل، اما بسیارند مردانی که خداوند قلب آنها را برای ایمان خالص گردانیده باشد و به وسیله آزمون‌های مختلف در زندگی آبدیده‌شان کرده باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: این امتحان‌ها و آزمون‌ها ممکن است در مواردی مکرر اتفاق بیفتد چنانچه قرآن می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» (آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند) فتنه در اینجا به معنای آزمون است، بنابراین اگر از لحظه لحظه این آزمون‌ها سربلند بیرون آمدیم تازه در مسیر قرار گرفته‌ایم. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از آزمون‌های مختلف سربلند بیرون آمد و حتی یک لکه ظلمانی در پرونده‌اش نیست، چه رسد به اینکه لکه تیره‌ای باشد. او در عرصه‌های مختلف حضور یافت؛ در زمان جنگ و جبهه نقش‌آفرین بود، بعد از آن در دوران سازندگی مؤثر بود و در دهه اخیر که به وضوح نقش او مشخص است، تصور می‌کنم او در طریق و مسیری که امام حسین (ع) برای ما بیان کرده که همان سند چشم انداز محسوب می‌شود، سلوک کرده است.

سردار سلیمانی در طریق و مسیری که امام حسین (ع) برای ما بیان کرده که همان سند چشم انداز محسوب می‌شود، سلوک کرده است

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به این سخن از امام راحل که «انقلاب ما در امتداد انقلاب سیدالشهدا است»، گفت: بر این اساس آنچه که در انقلاب امام حسین (ع) به عنوان یک مبنا بود، باید در این انقلاب هم باشد، در نتیجه افرادی می‌توانند در این انقلاب مؤثر باشند که در سند چشم انداز حسینی سلوک کنند که اگر چنین خصلتی را نداشته باشند یا افراد خنثی و بی اثر می‌شوند و یا در خط دشمن حرکت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: امام حسین (ع) فرمود: «مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا» (هرکس می‌خواهد جان خود را در راه ما بذل کند و خود را برای ملاقات با خدا آماده کرده است، با ما کوچ کند)؛ پنج نکته از این بیان نورانی مستفاد می‌شود که به ترتیب عبارتند از: اول «مَنْ کَانَ فِینَا»، دوم «بَاذِلًا مُهْجَتَهُ»، سوم «مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ» چهارم «فَلْیَرْحَلْ» و پنجم «مَعَنَا». باید به خوبی به جز جز این بیان نورانی توجه کنیم.

حجت الاسلام مؤمنی افزود: اولین نکته از این بیان نورانی همان طور که اشاره داشتم عبارت «مَنْ کَانَ فِینَا» است، بسیار پیش آمده که همه فریاد بزنیم ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند، اما سوال آن است که مگر اهل کوفه چه کسانی بودند؟ آنها مردمانی حافظ قرآن بودند، اما بعدها شمشیر در برابر فرزند حضرت امیر (ع) کشیدند؛ پس باید واقعاً همراه ولایت باشیم. اما نکته دوم این بخش است که فرمود: «بَاذِلًا مُهْجَتَهُ» که اشاره به بذل کردن جان دارد. اساساً کسی می‌تواند در برابر جبهه حق بایستد که اهل بذل باشد. ما با دو واژه «هبه» و «بذل» مواجهیم، هبه به معنای بخشیدن جزئی از سرمایه است، اما بذل یعنی بخشش تمام دارایی، سردار سلیمانی کسی بود که از هستی و مال و جان خود گذشت.

وطن او جایی بود که اسلام به کمک نیاز داشت

وی اظهار کرد: اما نکته سوم از این بیان نورانی آن بخش است که فرمود: «وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ»، این فراز به معنای آماده شدن برای دیدار خداوند است، سردار سلیمانی در تمام زندگی خود چنین عمل کرد و این عملکرد، ثمره چیزی جز اخلاص در دین نیست، وطن او جایی بود که اسلام به کمک نیاز داشت. آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» ناظر بر همین موارد است و سردار سلیمانی آئینه تمام نمایی از این خصلت‌ها بود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: اما بخش چهارم «فَلْیَرْحَلْ» ناظر بر رحل اقامت افکندن در مسیر خدایی است، اکنون در ایران همه احزاب و گروه‌ها و حتی کسانی که انقلابی نیستند برای سردار شهید سلیمانی احترام قائل اند. رحل به معنای کوچ است، وطن سردار سلیمانی هرجا که اسلام در خطر بود، معنا می‌شد. اما بخش آخر این بیان ارزشمند، «معنا» است، معنا به این مفهوم که یک فرد در عمل همراه باشد. عده‌ای مدعی معیت با اهل بیت هستند، اما در عمل چنین نیستند. سردار سلیمانی در نظر و عمل همراه با ولایت بود و در این مسیر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

کد خبر 4816697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha