۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۲

به رغم ادعای آمریکا؛

بورل: اتحادیه اروپا نقشه دومی درباره ایران ندارد

بورل: اتحادیه اروپا نقشه دومی درباره ایران ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با فاصله گرفتن از مواضع آمریکا، تاکید کرد که در امر احیای برجام، حتی فکر توسل به گزینه های جایگزین در صورت شکست دیپلماسی، ایده خوبی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جروزالیم پست، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که این اتحادیه در صورت شکست دیپلماسی حول محور احیای برجام، به «پِلَن B» یا همان نقشه دوم فکر نمی‌کند.

این اظهارنظر را می‌توان مخالفتی آشکار با ادعای آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دانست که گفته بود «اگر ایران تغییر مسیر ندهد، آماده‌ایم تا به گزینه‌های دیگر متوسل شویم».

در مقابل، بورل می‌گوید: زمان بازگشت به میز مذاکرات رسیده و نمی‌خواهم در باره پِلَن های B فکر کنم چرا که هیچ نقشه دومی که به ذهن من بیاید؛ نمی‌تواند طرح خوبی باشد.

با این حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و دولت جدید ایران از وقت کافی برای مطالعه پرونده و آموزش تیم مذاکره کننده خود برخوردار بوده است.

وی همچنین مدعی شد تهران نه تنها در مورد زمان ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا مبهم است، بلکه حتی به بازه زمانی مورد درخواست آمریکا برای مذاکرات مقدماتی در بروکسل، پایبند نبوده است.

پیشتر بورل مدعی شده بود که مقامات ایران خواهان دیدار با مقامات اروپایی هستند که هماهنگی گفتگوهای غیرمستقیم تهران- واشنگتن بر سر برجام را برعهده دارند.

بورل گفته بود که وی آماده است تا با مقامات ایران دیدار کند، اما نمی‌تواند بگوید که این دیدار چه زمانی ممکن است انجام شود.

این در حالی است که «انریکه مورا» فرستاده اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین که به تهران سفر کرده بود، روز پنج شنبه با معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

پس از این دیدار، وبگاه خبری نشنال با انتشار یک گزارش مدعی شد که بعد از دیدار مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا در تهران دو طرف نتوانستند بر سر یک چارچوب زمانی برای آغاز مجدد مذاکرات وین به توافق دست یابند.

در این گزارش همچنین گفته شد که قرار است دو طرف طی روزهای آتی برای گفتگوهای بیشتر در بروکسل نشست‌هایی برگزار کنند.

کد خبر 5329364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کامل IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      بس نقشه اولی بود
    • علی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 1
      اروپا و جهان دچار بحران انرژی شده، غرب برای بازآفرینی اقتصادی در پساکرونا به نفت ارزان نیاز دارد، احیای برجام بیشتر به نفع غرب است تا ایران، اوضاع و احوال تغییر کرده و کشور تحت فصل هفتم منشور نیست و فشار حداکثری شکست خورده بنابراین بازگشت به برجام به نفع ما نیست بلکه دستیابی توافقی جدید لازم است
    • علی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 1
      با توجه به تغییر اوضاع و احوال در روابط بین الملل و شکست فشار حداکثری بازگشت به برجام به ضرر منافع ملی ما است، غرب حسن نیت نشان دهد و تحریم ها را تعلیق کند تا فضای مناسب برای مذاکره از موضع برابر مهیا گردد آنوقت برای توافقی جدید که درآن محدودیت های کم تری را بپذیریم از موضع برابر مذاکره کنیم
    • سعید FI ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 1
      آمریکاییه یه جوری میگه ایران به بازه زمانی مورد درخواست آمریکا برای مذاکرات پایبند نبوده! انگار مثلا چیزی به امریکا بدهکاریم ، انگار چیزی که تو تروریست درخواست میکنی وحی آسمانی است و همه دنیا باید به وحی نازل شده از طرف شما خدایان جدید بشر پایبند باشند!! شما امریکایی ها برگ کدوم درختید !!!
    • قلیزاده FI ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 1
      مثلا نیاییم مذارکه میخوای چیکار کنی ؟ تحریم ها رو بیشتر میکنی!! :::) اصلا مگه تحریمی مونده که نکرده باشی؟ گزینه نظامی میخواهی استفاده کنی !؟ فعلا که تو عراق و سوریه داریم میزنیم پاره ات میکنیم! هیچ غلطی نمیتونی بکنی چون 500 هزارتا موشک بالستیک نشونه رفته به سمت اسراییل و عربستان!
    • من IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 0
      دروغ میگه خودشون شاید نداشته باشند ولی پلن بی دیگرانو که عمل میکنند ؟