۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۵

تهران تایمز بررسی کرد؛

ایران یا شرکای آمریکا؛ چه کسی زیاده خواه است؟

ایران یا شرکای آمریکا؛ چه کسی زیاده خواه است؟

تقلای شرکای اروپایی واشنگتن برای وارونه جلوه دادن حقایق مذاکرات وین، سوژه گزارش امروز روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز بود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز با نزدیک شدن به موعد احتمالی از سرگیری مذاکرات وین، در مقاله‌ای به بررسی ادعاهای مطرح شده از سوی طرفین غربی پرداخت که در همسویی با کارشکنی‌های آمریکا انجام می‌شود.

تهران تایمز در این باره می‌نویسد: تاریخ دقیقی برای ازسرگیری گفتگوها که از روز جمعه با وقفه همراه شد؛ تعیین نشده است حال آنکه با اتکا به اظهارات «انریکه مو را» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ادامه این رویداد برای هفته جاری پیش بینی می‌شود؛ اگرچه طی چند روز گذشته، گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن بوده که موعد ازسرگیری، احتمالاً روز پنجشنبه است.

تهران تایمز در ادامه می‌افزاید: عدم قطعیت موجود پیرامون تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین، ظاهراً بخشی از واکنش غرب به پیشنهادهای طرف ایرانی است حال آنکه دیپلمات‌های غربی حتی پیش از پایان کمیسیون مشترک برجام در جمعه گذشته هم، خیلی سریع ادعای ناکامی مذاکرات را مطرح کردند.

از همان روز تاکنون، تروئیکای اروپایی متفق القول با آمریکا، از اعلام زمان مشخص برای بازگشت به میز مذاکرات وین طفره می‌رود حال آنکه در نهایت، «علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران به گمانه زنی‌ها خاتمه داد و در سفر روز سه شنبه خود به مسکو، خطاب به خبرنگاران، گفت که گفتگوها روز پنجشنبه از سر گرفته خواهد شد.

تهران تایمز در ادامه این مطلب نوشت: صرف نظر از تاریخ، انتظار می‌رود که مذاکرات وین مسیر پر دست اندازی را پیش رو داشته باشد چرا که اروپایی‌ها علیه ایران جبهه گرفته و این کشور را به زیاده خواهی متهم می‌کنند. بیانیه‌های منتشر شده از سوی وزارت خانه‌های خارجه آلمان و فرانسه مبنی بر این ادعا که «پیشنهادهای ایران پایه حصول هیچ توافق معقولی نیست» اثباتی بر دشواری مسیر پیش رو است.

از سوی دیگر، ایران بر این واقعیت پافشاری می‌کند که با دیدی واقع بینانه و عمل گرایانه به مذاکرات وارد شده و آماده حصول توافق خوب است اما نه به هر قیمتی. در طول دور جاری مذاکرات وین، ایران دو پیش نویس در رابطه با لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به ۱+۴ ارائه کرده است حال آنکه اروپایی‌ها در همسویی با آمریکا، این پیشنهادها را زیاده خواهانه و در نتیجه؛ غیر واقع گرایانه تلقی می‌کنند. هدف آنها این است که ایران را عامل شکست ادعایی مذاکرات جلوه دهند؛ ادعایی که شاهدی بر درستی آن وجود ندارد.

اکنون، مشخص است که این ایران بود که هر چه در توان داشت برای پیشبرد مذاکرات انجام داد حال آنکه آمریکا و شرکای اروپایی اش مطالباتی فراتر از اصل برجام داشتند.

تهران تایمز در ادامه می‌نویسد: طرفین غربی این گونه القا می‌کنند که ایران از توافق‌های حاصل شده در ۶ دور قبلی مذاکرات وین فاصله گرفته حال آنکه این ادعا صحت ندارد و حرف تهران از همان ابتدا این بوده که مذاکرات وین فقط باید به احیای برجام بدون هرگونه حذف و اضافه در مفاد اولیه توافق منجر شود. در واقع، پیشنهادهای ایران بر مبنای مفاد برجام است و این کشور از همان ابتدا مشخص کرد که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قابل بازمذاکره نیست. در مقابل، طرف غربی به دنبال توافقی است که منافع حداکثری آنها را در قبال امتیازات حداقلی که برای ایران قائل می‌شوند؛ تأمین کند! به بیان دیگر، غرب برجام ۲۰۲۱ را می‌خواهد و نه برجامی را که در ۲۰۱۵ حاصل شد اما ایران، تاکید می‌کند که برجام ۲۰۱۵ باید مبنای آغاز اجرای تعهدات آمریکا باشد.

آنگونه که از شواهد امر برمی آید؛ کشورهای غربی خواهان آن هستند که برجام را مطابق با میل خود تغییر دهند حال آنکه این مطالبه‌ای غیر عادلانه است و این آنها هستند که باید رفتار خود را با برجامی که در ۲۰۱۵ حاصل شد، هماهنگ کنند.

کد خبر 5370648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha