۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۰۲

مهر گزارش می دهد؛

انتقاد به طرح عجیب مجلس/ چراغ سبز به حفاران غیرمجاز و تاراج آثار

انتقاد به طرح عجیب مجلس/ چراغ سبز به حفاران غیرمجاز و تاراج آثار

طرحی در مجلس مطرح شده که براساس آن هر کسی می تواند دوره کوتاه مدت کاوش باستانی بگذراند و مجوز حفاری بگیرد همچنین افراد خارجی به راحتی آثار کشف شده را خریده و از ایران خارج کنند!

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز پیش ۴۶ نماینده مجلس طرح «استفاده بهینه از اشیا باستانی و گنج‌ها» را ارائه داده اند که بررسی آن نشان می‌دهد در صورت تصویب، نگرانی‌هایی را برای حراج گنج‌ها و اشیای تاریخی کشف شده در پی خواهد داشت.

در این طرح نمایندگان مجلس اشیای باستانی و عتیقه را همان اشیایی دانسته اند که یکصد سال بیشتر قدمت دارند ولی در این طرح اشیای زیر صد سال قدمت نیز مدنظر قرار گرفته است.

در این طرح همچنان کاوش و حفاری بدون مجوز ممنوع و مطابق قانون مستحق مجازات خواهد بود.

در ماده سه این طرح اعلام شده وزارت میراث فرهنگی موظف است به دارندگان مدرک مرتبط با باستان شناسی و تاریخ در سطح فوق لیسانس پس از برگزاری کمیته مرتبط، مجوز کاوش دهد.

هر کسی می‌تواند حفاری کند!

غیر از آن هر کسی که مدرک مرتبط ندارد اما دوره کوتاه مدت کاوش و حفاری باستان شناسی با روش علمی را که مور تأیید وزارت متبوعه باشد بگذراند می‌تواند روند دریافت مجوز کاوش را طی کند.

این ماده از طرح جزو موادی است که باستان شناسان به شدت با آن در فضای مجازی مخالفت کرده اند چون در این صورت هر کسی می‌تواند با گذراندن یک دوره کوتاه در هر بخش و تپه باستانی کاوش کند.

انتقاد به طرح عجیب مجلس/ چراغ سبز به حفاران غیرمجاز و تاراج آثار

این درحالی است که باستان شناسان برای حفاری دوره‌های طولانی مدت و تخصصی می‌گذرانند و این اقدام در واقع یک کار تخصصی است نه سطحی که بتوان آن را با یک دوره کوتاه شناخت.

البته در ماده دیگری به این موضوع اشاره شده که تخریب یا تضییع میراث ملی یا کاوش غیر اصولی بر عهده دارندگان پروانه کاوش است و باید جبران کند اما اعلام نشده که چگونه ممکن است وقتی محوطه‌ای تاریخی که ممکن است اشیایی نیز در آن وجود داشته باشد، با تخریب یک اثر، امکان جبران وجود دارد.

همچنین در ماده دیگری از این طرح آمده که اگر شیء کشف شود مسئول فنی موظف است آن را در سامانه راه اندازی شده به این منظور، ثبت کند و هر زمان که کارشناسان وزارت میراث فرهنگی خواستند از آن بازدید کنند. همچنین یک ماه پس از ثبت شیء وکیل قانونی او باید شیء کشف شده را به انبار وزارت تحویل دهد تا نسبت به قیمت گذاری آن اقدام شود.

اما اگر این ثبت به صورت صحیح انجام نگرفت مجازات در نظر گرفته می‌شود. وزارت میراث فرهنگی هم باید تا ۶ ماه دیگر سامانه آثار باستانی را راه اندازی کند.

درباره اشیایی که متعلق به کلکسیون‌های شخصی است یا در ایران یا سایر کشورها پیدا شده هم اعلام کرده اند که می‌تواند در سامانه آثار باستانی ثبت شود در واقع اینجا اختیار داده شده نه الزام.

از طرفی پس از قیمت گذاری آن شیء تاریخی، موزه‌ها یا نهادهای دولتی یک ماه می‌توانند پس از درج قیمت در سامانه با ارسال درخواست و قیمت پیشنهادی، آن شیء را خریداری کنند.

در اینجا اعلام شده ۷۰ درصد مبلغ شیء به وزارت میراث فرهنگی واریز می‌شود. اما اگر سه ماه گذشت و هیچ خریداری برای آن شیء پیدا نشد، ثبت کننده شیء می‌تواند پس از واریز مبلغ انبارداری، بیمه و … سند مالکیت را بگیرد.

در این صورت اگر هر کسی نتواند برای شیء ثبت شده در سامانه خریدار پیدا کند می‌تواند آن شیء را در مالکیت شخصی دربیاورد!

انتقاد به طرح عجیب مجلس/ چراغ سبز به حفاران غیرمجاز و تاراج آثار

فروش آثار به خارجی‌ها!

اگر ثبت کننده شیء، تمایلی به خرید نداشت پس از ۷ ماه هر ایرانی عضو سامانه می‌تواند آن را بخرد خارجی‌ها نیز پس از یک سال که عضو سامانه شدند می‌توانند آن را خریداری کنند! این طرح دقیقاً به معنی حراج آثار تاریخی است. کسانی که می‌توانند به راحتی آثار را خریداری کرده و به خارج از کشور ببرند!

در این میان اگر شیء منحصر به فر بود مانند منشور کوروش یا الماس دریای نور دولت باید آن را خریداری کند. همچنین قبل از این خرید و فروش‌ها کسی حق ندارد تصاویر یا اطلاعاتی از آن اشیا را در معرض دید و فروش بگذارد. این اشیا بیمه شده و در انبار وزارت خواهد ماند.

لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام اعمال حفاری‌های غیر مجاز و کاوش به قصد به دست‌آوردن اشیا عتیقه و آثار تاریخی که بر اساس ضوابط بین‌المللی مدت یک صد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد مصوب ۱۸/ ۲/ ۱۳۵۸ نسخ می‌شود!

کد خبر 5486650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شهروز IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      12 3
      مرحبا به این مجلس..!
    • ناشناس IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      6 1
      همش تبلیغه فقط میخان بیا وکلنگ گرون کنن خخخخخ
    • معترض IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      8 3
      دیگه چیزی نمونده .خیلی وقته که خیلی از نهاد ها و ....مختلف مثل محیط زیست،میراث فرهنگی،منابع طبیعی و....هیچ فعالیت خاصی انجام نمیدن .تمام مراتع و آثار باستانی و....ب تاراج رفته .دیگه چیز زیادی باقی نمونده
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      6 5
      آقای خبرگزار شما چرا به مجلس انقلابی خرده می گیری ؟ اینها کارشون درسته عتیقه ها زیر زمین بمونه که چی این همه سال اونجا مونده مگه نفعی داشته ، یه ذره هم اقتصادی فکر کن مثل مجلس انقلابی خودمون و البته فرهنگی این قابلمه ها باید برن تو موزه اروپا تا مزه اشو اهل فرنگ هم باشن.
    • علی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      6 2
      عالی خیلی زحمت کشیدن. دیگه اثاری هم باقی نمیمونه. یک جای مثل تنگ بلاغی کوه رحمت اطراف کاخ شوش و..... مورد تجاوز رسمی قار خواهد گرفت چرا اعلام نمیکنید دولت 30درصد قیمت واقعی هر جنس را به ان شخص خواهد داد با کمسیون و قمیت گذاری یونیسکو نابود نکنید حراج نکنید اینها همه باید جزوی از میراث ایران ب
    • رضا IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 1
      این طرح واقعا حیرت آور و دیوانه کننده است! جنایت تاریخی است. فروش میراث فرهنگی کشور برای سیر کردن شکم گرسنگان و جیب دلالان.
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      این چند تا مشکل داره یک اینکه این قانون اجرا بشه خودی های نظام میرن دنبالش به اسم مردم در میارن میبرن دوما از این مهمتر باید ثبت بشه مجوز دادن کجا میکنن حفاری میشه سوم اینکه قانونی باشه دولت بخره مثله تمام کشورها بزاره موزه از ایران خارج نشه یا دولت نتونست مجموعه داراهای خصوصی ایرانی بخره حق خروج نب
    • رضا RO ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      4 0
      سرتون را زیر برف نکنید، اکثر اشیا باستانی را که هر روز اون طرف مرز به نمایش در میاد را حفاریهای غیر مجاز در آوردن، حالا اگه در چارچوب قانون کار کنن و اشیا را به جای قاچاق، داخل کشور نگه دارن چه مشکلی داره، میدونید،هرساله چقدر از میراث مملکت به علت نبودن چارچوب قانونی به صورت شمش در میاد و نابود میشه
    • ناشناس AE ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      بازم سیر نشدند میخوان اتیغه هارو هم در بیارند
    • منصف IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      بهترین کار. از قاچاق جلوگیری صد. با قیمت سی درصد خود دولت میخره. کلکسیون داران خصوصی باید اموال آثار باستانیشون را ثبت کنن و دیگه راحت نمیتونن رد کنن.
    • علی AE ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      سلام لطفا درست قیمت گذاری کنید تا مردم اشیا قدیمی رابه خارج قاچاق نکنند وبه دولت منصفانه خریداری کند مثل کشورهای خارجه که 70درصد سهم مردم است و30 درصد باقی مانده سهم دولت می شود۰
    • رضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      ماندن آثار تاریخی زیر زمین هیچ فایده ای برای هیچ کسی نداره . اگر سازو کار درستی باشد که دولت حفاران را سازماندهی کند و خود دولت آثار باستانی را به قیمت مناسب بخرد هم عده اب در ابن بین به درامد میرسن هم از خروج اثار باستای جلو گیری میشود.
    • علیرضا IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 0
      بااین طرح هیچ جنسی ازایران خارج نمیشه