۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد؛

اجرای کشت قراردادی برنج در ۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان

اجرای کشت قراردادی برنج در ۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان

رشت- رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اجرای طرح کشت قرار دادی ۱۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان، گفت: در اجرای برنامه شاهد تحقق ۱۰۷ درصدی هستیم.

صالح محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی در استان گیلان، اظهار کرد: هم اکنون شاهد تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی سطح ابلاغی ۱۵ هزار هکتاری کشت قراردادی برنج در استان گیلان برای سال زراعی جاری هستیم.

وی ادامه داد: در راستای برنامه‌های وزارت متبوع، با تلاش همه همکاران، سطح قرارداد این استان در طرح کشاورزی قراردادی برنج با بیش از ۳۰۰ هزار بهره بردار به ۱۶ هزار و ۱۸۹ هکتار رسید که بیش از سطح ابلاغی است.

محمدی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده برای کشت قراردادی برنج به این استان تخصیص و توزیع شده است، افزود: در این طرح مواد اولیه کشت و کار برنج از قبیل بذر، کود، سموم شیمیایی، حمایت‌های بیمه‌ای و حتی توصیه‌های فنی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: پس از برداشت، برنج تولید شده یا شلتوک آن به قیمت روز خریداری و هزینه‌ها در این زمان از محصول فروخته شده کسر می‌شود.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح کارگروهی متشکل از نماینده کشاورز، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط قیمت روز را محاسبه کرده و از کشاورز خریداری می‌کنند و این طرح هم دغدغه کشاورز را از بین می‌برد و هم دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه سطح مزارع شالیزاری گیلان ۲۳۸ هزار هکتار است، گفت: ۱۵ هزار هکتار از این سطح برای کشت قراردادی ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: هم اکنون بسترهای لازم برای کشاورزان متقاضی وجود دارد که با مراجعه به جهاد کشاورزی و اتحادیه تعاون روستایی محل سکونت خود نسبت به عقد قرارداد و استفاده از مزایا و امکانات طرح کشت قراردادی بهره مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در حال حاضر ۸۹ هزار و ۴۴۰ نفر از زارعین شالیکار استان در سطح ۱۶۱ هزار و ۸۹ هکتار با رقم بومی هاشمی نسبت به عقد قرارداد در طرح کشت قراردادی برنج اقدام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: استان گیلان با تحقق ۱۰۷.۹ درصدی کشت قراردادی جایگاه دوم را در بین استان‌های شمالی دارا است.

کد خبر 5494006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha