۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۰:۳۵

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بایدن؛

اندرسون: ناتو با سوئد قدرتمندتر خواهد بود

اندرسون: ناتو با سوئد قدرتمندتر خواهد بود

نخست وزیر سوئد امروز با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جو بایدن و رئیس جمهور فنلاند در کاخ سفید گفت: ناتو با سوئد قدرتمندتر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ماگدالنا اندرسون» نخست وزیر سوئد امروز پنجشنبه با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه جو بایدن رییس جمهور آمریکا و «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند در سخنانی گفت: روابط میان ما و آمریکا بلندمدت و قدرتمند است. ما یکی از اولین کشورهایی بودیم که استقلال آمریکا در سال ۱۷۸۳ را به رسمیت شناختیم.

«ماگدالنا اندرسون» ادامه داد: امروز ارزش‌ها و عقاید به بوته آزمایش قرار سپرده می‌شوند. در ماه‌های اخیر ما حمایت‌های بی سابقه‌ای از اوکراین کردیم و با کمک هم به این مسیر ادامه خواهیم داد.

وی در این باره افزود: دیروز سوئد و فنلاند درخواست رسمی خود را برای عضویت در ناتو ارائه کردند. دولت من به این جمع بندی رسید که امنیت سوئدی‌ها داخل اتحاد ناتو مورد حمایت و تضمین قرار خواهد گرفت؛ ناتو هم قدرتمندتر خواهد بود. ما از توانمندی‌های نظامی خود به ناتو کمک خواهیم کرد.

نخست وزیر سوئد در این باره اضافه کرد: اکنون ۲ درصد از تولید ناخالص ملی مان را برای امنیت هزینه می‌کنیم و امیدواریم که فوراً اعضای ناتو ما را بپذیرند. آماده مذاکره با همه اعضای ناتو از جمله ترکیه هستیم تا نگرانی‌های آنها را در این خصوص برطرف کنیم. از سفر نمایندگان آمریکا در کنگره به کشورمان قدردانی می‌کنیم. پذیرش ما در ناتو از حمایت‌های هر دو حزب در آمریکا برخودرار است. فرصت‌های فراوان در اقتصاد ما برای آمریکا هم مهم است و در این کشور نیز اشتغال‌هایی به همراه داشته است.

از سوی دیگر، رئیس جمهور فنلاند در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: در حال حاضر با ارائه درخواست عضویت‌مان در پیوستن به ناتو گام تاریخی را بر می‌داریم. این تصمیم از حمایت قاطع پارلمان ما هم برخوردار است.

«سائولی نینیستو» در این باره اضافه کرد: از حمایت قاطع رییس جمهور «بایدن» در عضویت ما در ناتو تشکر می‌کنیم. این موضوع برای طی فرایند عضویت ما مؤثر است. آمریکا برای امنیت فراآتلانتیک و اروپا مهم است! نیروهای مسلح فنلاند در اروپا بسیار قدرتمند هستند. ما مصمم به دفاع از خود هستیم. می‌خواهیم در تضمین‌های دوجانبه امنیتی با ناتو مشارکت داشته باشیم.

وی در این باره افزود: امیدواریم که متحدانمان از ما حمایت کرده و عضویت ما در ناتو فوراً به انجام برسد. مقامات ترکیه از نگرانی‌های خود درباره عضویت ما در ناتو حرف زدند؛ به آن نیز می‌پردازیم. ما خود را به امنیت ترکیه متعهد می‌دانیم و ترکیه هم خود را به امنیت ما متعهد بداند. این بحث‌ها باید به انجام برسد و ما نیز در آن مشارکت خواهیم کرد.

«نینیستو» گفت: جنگ در اوکراین امنیت اروپا و ما را تحت تأثیر قرار داده است. ترکیه با قبول عضویت ما به امنیت همه به ویژه فراآتلانتیک کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشیم که اوکراین نه فقط برای خود که برای تضمین امنیت همه مبارزه می‌کند.

کد خبر 5494318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمدصالح چگینی قزوین خ سعدی ک شهیدنوروزی ب دوم 33 IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      اتفاقا درجهت امنیت خودتتان باایجادبودجه دفاعی به رشدداعش واسراییل وگردان ازوف کمک کنیدتادرکشورهایتان بمب گذاری صورت گیردتایربازان مفت خوربیشترامریکایی بیایند وبعدخودکشی کنند شماها بدترین افرادی هستید که حاکم انجاهستیدانهم بدلیل نوکری وبیخاصیت بودن بدلیل شهوت رانی هایتان است