۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۵۵

اردوغان:

ترکیه به ناتو اطلاع داد که پاسخش به عضویت سوئد و فنلاند منفی است

ترکیه به ناتو اطلاع داد که پاسخش به عضویت سوئد و فنلاند منفی است

رئیس‌جمهور ترکیه امروز در سخنانی گفت: آنکارا به اعضای ناتو اطلاع داده است که پاسخ ترکیه به عضویت سوئد و فنلاند در این سازمان منفی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: آنکارا به اعضای ناتو اطلاع داده است که پاسخش به عضویت سوئد و فنلاند منفی است.

رئیس‌جمهور ترکیه که امروز پنجشنبه در کتابخانه ریاست جمهوری در آنکارا صحبت می‌کرد، در این خصوص گفت: به دوستان ذی‌ربط گفتیم که ترکیه با ورود فنلاند و سوئد به ناتو مخالف است و در این زمینه نظرمان تغییر نخواهد کرد.

اردوغان اضافه کرد: ناتو یک سازمان امنیتی است. ما نمی‌توانیم حضور سازمان‌های تروریستی در آن را بپذیریم.

به گزارش اسپوتنیک، اردوغان با توصیف سوئد به عنوان «سرزمین ترور» گفت: اگر کشوری نه بگوید، نمی‌تواند به ناتو بپیوندد.

وی در ادامه با اشاره به تحولات جاری در اوکراین نیز گفت: قصد قطع رابطه با پوتین (رییس جمهور روسیه) یا زلنسکی (رییس جمهور اوکراین) را ندارم. ترکیه نمی‌تواند از روابط با روسیه و گاز این کشور صرفنظر کند. من به دیپلماسی تلفنی با پوتین و زلنسکی ادامه می‌دهم. من نماینده ویژه خود را به مسکو و کی یف فرستادم. ما به سیاست خود ادامه خواهیم داد، یک جنگ جهانی جدید به نفع احدی نیست.

«رجب طیب اردوغان» دیروز چهارشنبه هم گفته بود که آنکارا از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تا زمانی که آن‌ها در مورد روابط خود با سازمان‌های تروریستی مانند حزب کارگران کردستان تصمیم نگیرند، حمایت نخواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در ۱۶ ماه می اظهارات مشابهی را بیان کرد که با ورود فنلاند و سوئد به ناتو مخالف است؛ زیرا این کشورها از استرداد افراد دخیل در فعالیت‌های حزب کارگران کردستان خودداری می‌کنند. وی سپس به نمایندگان کشورهای اسکاندیناوی نیز توصیه کرد که از سفر به آنکارا برای تغییر نظر ترکیه خود را خسته نکنند.

کد خبر 5494105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha