۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳

با رأی نمایندگان مجلس؛

کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد

کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۵ تیرماه) در صحن علنی مجلس، کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را با ۱۸۶ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ رأی به تصویب رساندند. بنابر نظر هیئت رئسه مجلس مقرر شد جزییات این طرح به صورت دوشوری مورد بررسی قرار بگیرد.

در ماده واحده این طرح آمده است:

در راستای تحقق تدابیر مقام معظم رهبری و اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا و به منظور سیاست گذاری، افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور و تسهیل مدیریت بحران در برابر انواع تهدیدات دشمن و سلاح‌های نامتعارف نظیر هسته‌ای، الکترونیکی، زیستی، شیمیایی و سایبری و مدیریت پیشگیرانه در مقابل تهدیدات جدید و حصول اطمینان از آمادگی دستگاه‌های اجرایی، سازمان پدافند غیر عامل کشور با ساختار موجود و براساس اساسنامه مصوب، با شخصیت حقوقی مستقل در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌شود.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل گفت: این سازمان مسئول ارائه سیاست‌ها، طرح‌ها و نظارت بر آنها در جهت مبارزه با تهدیدات غیرعامل و غیر نظامی است. موضوعات و سلاح‌های غیر متعارف جدید در حوزه‌های مختلف می‌شناسیم که ممکن است در شرایط بحران به زیرساخت‌های حیاتی کشور آسیب بزند.

وی افزود: این سازمان با طراحی اولیه از سال ۸۲ کار خود را آغاز کرده و سال ۸۳ اساسنامه آن به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است. سال ۹۷ رهبری عنوان کردند که قانون تشکیل این سازمان در مجلس بررسی شود. سال ۹۸ مجلس دهم به این موضوع پرداخت و بررسی تکمیلی آن به مجلس یازدهم رسیده است.

عمویی گفت: به جهت شمول گسترده مأموریت‌ها، وزارتخانه های مختلفی از قوه مجریه درگیر آن خواهند بود و همه ساختارهای کشور به نوعی تحت الزام پیگیری اهداف این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه براساس این طرح کمیته دائمی تشکیل می‌شود که تمام دستگاه‌های کشوری و لشکری عضو آن هستند،اظهار کرد: سازمان یک اساسنامه خواهد داشت که به تصویب رهبری می‌رسد و کلیه دستگاه‌ها مکلف می‌شوند بخشی از طرح‌های تملک دارایی خود را ذیل برنامه ریزی پدافند غیرعامل انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در هر دستگاهی مسئول اجرای پدافند غیرعامل مسئول همان دستگاه است و این سازمان ساختار جدیدی ندارد. بلکه همان ساختار موجود با ابلاغ سیاست‌هایی اهداف پدافند غیرعامل را پیگیری خواهد کرد.

ساختاری جدیدی تعریف نمی‌شود

‌حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در موافقت با طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل گفت: امروز به دنبال توسعه تشکیلات دولت نیستیم؛ ساختار جدیدی تعریف نخواهد شد و تشکیلات لازم موجود است.

وی افزود: سال ۸۲ این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرده و خواسته رهبر انقلاب از ما این بوده که قانونی شدن آن در مجلس تصویب شود، از این رو توسعه تشکیلات و ساختارها در میان نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: پدافند غیرعامل مکمل پدافند عامل است. امروز تهدیدات در حوزه‌های جدیدی تعریف می‌شود و باید در حوزه افزایش بازدارندگی، ارتقا پایداری ملی و کاهش آسیب پذیری چابک تر و فعال‌تر از پیش باشیم و چاره‌ای جز تصویب تشکیل سازمان پدافند غیرعامل نداریم.

سلیمی خاطرنشان کرد: این طرح صرفاً جهت ساماندهی است تا متولی مشخصی برای مسئولیت‌ها وجود داشته باشد. اگر سازمان پدافند غیرعامل فعال‌تر بود در مقابله با کرونا چابک تر بودیم، امروز پدافند غیرعامل در همه کشورها مورد توجه است.

نقش دولت در طرح«تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» مشخص نیست

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: همه کارشناسان اذعان دارند پدافند غیرعامل موضوعی حائز اهمیت است اما تشکیل هر سازمان جدید مستلزم موافقت دولت است این در حالی است که نقش دولت در این طرح مشخص نشده است.

وی افزود: بحث بر سر اولویت داشتن یا نداشتن این طرح نیست. بحث بر سر آن است که دولت باید از اختیارات خود در این راستا استفاده کند و نیازی نبود این موضوع به صحن مجلس بیاید. رئیس جمهور می‌توانست به این موضوع با اختیارات خود رسیدگی کند.

همچنین حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح مذکور گفت: مخالفت‌هایی که مطرح شد اساسی نبودند. این تشکیلات با همین وضع موجود مصوب خواهد شد و هزینه جدیدی نخواهد داشت. نمایندگان دولت از پیش درباره تک تک کلمات طرح اظهار نظر داشته اند. امروز هم دولت مخالفتی ندارد که ایراد قانون اساسی به آن وارد باشد.

وی درباره اولویت نداشتن این طرح تاکید کرد: امروز کدام نماینده مجلس پول نقد دارد؟ امروز مردم دیگر پول نقد همراه خود ندارند، اگر زیرساخت‌های الکترونیکی بانکی مورد حمله سایبری قرار بگیرد آیا مردم با توجه به زندگی الکترونیکی امروزه می‌توانند روند عادی خود را ادامه دهند.

نماینده مردم قم در مجلس عنوان کرد: امروز با تهدیدات نوظهور سایبری، الکترونیکی و … مواجه هستیم.

ذوالنوری اظهار کرد: اگر مجلس بخواهد در مقابل یک دستبرد اطلاعاتی از دستگاه‌ها مطالبه‌ای کند بر اساس کدام قانون می‌تواند این کار را انجام دهد؟ دفاع ضروری‌ترین اولویت امروزه است که برای ما فوریت دارد. مراکز حیاتی، حساس و مهم ما در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد و باید یک جایی به عنوان سیاستگذار و ناظر بر این امور مسلط باشد.

همچنین محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز و بافق در مخالفت با طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل گفت: این سازمان پیش از این تشکیل شده و کار خود را انجام می داده اما آنچه که امروز به آن پرداخته ایم باید توسط رئیس جمهور ابلاغ می‌شد. تصویب این طرح در آینده موجب اختلاف میان دولت و مصوبات این سازمان خواهد شد.

وی افزود: سازمان پدافند غیرعامل قوانینی را برای دستگاه‌ها به شکل الزام آور مصوب می‌کند. در حالی که دولت و مجلس نمی‌توانند هیچ نقش و نظارتی داشته باشند. لازم به ذکر است که مصوبات این سازمان در حوزه‌هایی است که مردم با آن سر و کار دارند.

غلامرضا کوهساری نماینده مردم آزادشهر نیز در موافقت با این طرح گفت: این تشکیلات موضوع جدیدی نیست و بیش از این پدافند غیرعامل در حال انجام وظیفه بوده است. مخالفت‌ها با اصل طرح نیست بلکه با شکل آن است.

تصویب این طرح در راستای اجرای سیاست‌های کلی است

وی خاطرنشان کرد: امروز یکی از پیوست‌های قانونی طرح‌های جدید، داشتن پیوست مطالعات پدافند غیرعامل است و تمامی طرح‌های اجرایی باید در این حوزه بررسی شوند. تصویب این طرح در راستای تحقق تدابیر رهبری و اجرای سیاست‌های کلی نظام خواهد بود.

کد خبر 5523692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha