۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۳

کاظمی قمی در نشست خبری:

آمریکا به دنبال آشوب در افغانستان است/ لزوم تشکیل دولت فراگیر

آمریکا به دنبال آشوب در افغانستان است/ لزوم تشکیل دولت فراگیر

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: تا وقتی دولت مشارکتی در افغانستان شکل نگیرد دولتی را به رسمیت نمی‌شناسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان امروز (چهارشنبه) در نشست خبری که به مناسبت یک سالگی خروج آمریکا از افغانستان در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد با بیان اینکه یک سال از فرار طراحی شده آمریکا در افغانستان می‌گذرد، گفت: فرار پایان کار آمریکا در افغانستان نیست؛ آنها سیاست‌های خود را دنبال می‌کند از این رو نظامی از این کشور خارج شدند اما سرویس‌های جاسوسی و تیم‌های خرابکاری آنها حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه طالبان هم حاکمیت را در دست دارد، افزود: ایران برپایه نگاه حمایت از مردم افغانستان سیاست تعاملی با طالبان را دنبال کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: این تعامل ما با چند ملاحظه توأم شد. نخست شامل شکل گیری دولت مشارکتی است. تا وقتی دولت مشارکتی شکل نگیرد دولتی را به رسمیت نمی‌شناسیم. کما اینکه این دولت (طالبان) را به رسمیت نشناختیم.

کاظمی قمی اضافه کرد: جریانی در افغانستان حاکم شده که دنبال حکمرانی کامل است در حالی که ایران بر حکومت مشارکتی تاکید دارد.

وی گفت: ایران مصلحت مردم افغانستان و امنیت منطقه را در گرو شکل گیری حکومت مشارکت می‌داند و این موضوع را به رهبران طالب بیان کرده‌ایم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با تاکید براینکه حکومت در افغانستان باید براساس خواست مردم باشد، اظهار کرد: هر جریانی به تنهایی نمی‌تواند در مقابل چالش‌های آنجا دوام بیاورد.

کاظمی قمی گفت: از سوی دیگر منطق ایران می‌گوید که چون قومیت‌های دیگر وجود دارند، اگر احساس کنند که در حاکمیت سهمی ندارند یا مجبور به ترک وطن می‌شوند یا دست به سلاح می‌برند. این گفتمان ما با هیئت حاکمه امروز افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه سیاست تعامل با طالبان با رعایت ملاحظات است، تاکید کرد: ایران پس از روی کار آمدن طالبان، تلاش کرد از باتلاق طرحی که آمریکا در نظر داشت، عبور کند، آمریکا به دنبال این بود که ایران را وارد درگیری با طالبان کند، اما ایران از این تله عبور کرد و مسیر همکاری فزاینده را ادامه داد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه موضوع دیگری که ایران با آن درگیر است، ایجاد درگیری‌ها و جنگ‌های داخل افغانستان توسط آمریکا و متحدان آن است، افزود: کاخ سفید در یک حالت دورایستایی سعی می‌کند افغانستان را بی‌ثبات کند.

کاظمی قمی تاکید کرد: گروه‌های تروریستی مانند داعش و فتنه‌های قومی و مذهبی که با طراحی آمریکا، در افغانستان شکل گرفتند، یکی از موضوعاتی بود که ایران تلاش کرد افغانستان به این سمت پیش نرود.

وی با بیان اینکه با وجود این وضعیت به دنبال ایجاد یک همکاری در حوزه‌های فرهنگی و تجاری بودیم، اظهار کرد: هر میزان وضع امنیت و اقتصاد افغانستان خراب شود، شاهد سیل مهاجرت و رشد تروریسم در سایه فقر هستیم که آمریکا آن را دنبال می‌کند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: طی یک سال گذشته مهاجران افغانستان به ایران ۴ برابر گذشته شده و این سیل مهاجران با افزایش تروریسم و شرایط اقتصادی خراب بیشتر هم خواهد شد.

کاظمی قمی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به اسم مقاومت به دنبال آشوب هستند. از وقتی هم که طالبان در حکمرانی قرار گرفتند، اولین اقدامی که ایران انجام داد، برگزاری جلسه با مسئولان مقاومت در تهران بود.

وی با طرح این پرسش که مقاومت چه کسی است؟،تاکید کرد: مقاومت آمریکایی‌ها هستند؟! آنها می‌خواهند جنگ داخلی راه بیندازند. ضمن آنکه تجربه هم نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها جلوی مقاومت را گرفتند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان افزود: آمریکایی‌ها مدعی مبارزه با تروریست هستند در حالی که سردار مقاومت ما-حاج قاسم-را شهید کردند.

کاظمی قمی درباره تحرکات احمد مسعود نیز، تصریح کرد: او نماینده بخشی از مقاومت است. دل او برای این کشور و رشد آن می تپد و می‌خواهد از مردم حمایت کند از این رو اگر بتواند با کابل به تفاهم برسد این کار را می‌کند؛ چه کسی گفته او آمریکایی است؟!

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت شکل گرفته است، تاکید کرد،: افغانستان هم عضوی از محور مقاومت است و می‌تواند نقش اول را ایفا کند، البته باید چالش‌هایی که دارد را رفع کند.

وی در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه ما برای مرز طرح داریم، افزود: برای تقویت امنیت مرز، طرحی را دنبال می‌کنیم که طی آن، طالبان با توجه به کاستی‌هایی که دارد، مسئولیت پذیر باشد، از این رو طرح تقویت امنیت مرز را در دستور کار داریم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در انور افغانستان با بیان اینکه پول‌های بلوکه شده افغانستان، شرایط اقتصادی مردم این کشور را سخت کرده است، اظهار کرد: ایران در این فضا تلاش می‌کند، تعاملات تجاری و اقتصادی را افزایش دهد.

کاظمی قمی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های روز آمریکا ایجاد بی‌ثباتی و آشوب است و برای این مسئله از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند، گفت: آمریکا داعش را به افعانستان آورد تا به طالب فشار بیاورند، شیعیان را تهدید کنند و از سرمایه‌گذاری اقتصادی جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: ابزار دیگر ایجاد فتنه‌های مذهبی و قومی، مانند جریان بلخاب است. این حرکت در بلخاب با عنوان جنبش مقاومت طراحی و اعلام شد که قوم هزاره جنگ با طالبان را شروع کرد. اما وقتی با سران و علمای شیعه صحبت می‌شود اعلام می‌کنند که این حرکت‌ها را قبول ندارد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه باید مشخص شود که این گروه‌ها توسط چه کسانی حمایت شوند، اظهار کرد: تلاش شد که طالبان وارد درگیری نشود و علما و مردم بلخاب از برخی اقدامات جلوگیری کنند. به طوری که حامیان خود اعلام کردند که این حرکت اشتباه بوده است.

کاظمی قمی درباره حق‌آبه رودخانه هیرمند گفت: موضوع حق آبه ایران یک موضوع بین ایران و طالبان نیست، بلکه موضوع بین ایران و افغانستان است. این تنش‌ها در طول یک ساله اتفاق نیافتاده و در طول تاریخ اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: در دوره حکمرانی طالبان در مسئله حق آبه ایران، اتفاقاتی افتاده است. اولاً مشکل آبی که ما با آن مواجه بودیم مربوط به امسال نیست و قبل از طالبان هنگام سدسازی رخ داده است. در دوره طالبان معاهده ۱۳۵۱ که یک معاهده حقوقی لاتغییر است، تمامی مسئولین هیئت حاکمه در افغانستان بر این اذعان و بر اجرایش تاکید دارند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اظهار کرد: شما هیچ گفتمانی را از مسئولین طالبان در رد این مسئله نمی‌بینید. دوم، برگزاری اجلاس‌های کمیساران آب است. طالبان از این مسئله طفره نرفته و برگزار کرده است.

کاظمی قمی تاکید کرد: امروز بخش قابل توجهی از بزرگان شیعه در کابل مسقر و با طالبان در تعامل هستند، اما در این زمینه، مطالبه ۲۳ بندی هم درباره حضور در حاکمیت و جایگاه مذهبی خود در قانون اساسی ارائه کردند.

وی گفت: امنیت کل شهروندان افغانستانی بر عهده هیئت حاکمه است اما به دلیل تهدیدات مضاعفی که علیه شیعه وجود دارد و به دلیل گروه‌های تروریستی مانند داعش، موضوع امنیت شیعیان حساس‌تر است. داعش غیر از خود همه را کافر می‌پندارد و خواسته ما از طالبان این بود که در حوزه تأمین این امنیت همکاری کنند.

کد خبر 5565257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha