بیانیه هفت بندی «نوری المالکی» در واکنش به تحولات اخیر عراق

بیانیه هفت بندی «نوری المالکی» در واکنش به تحولات اخیر عراق

رئیس ائتلاف دولت قانون با انتشار بیانیه ای پس از نشست خبری رهبر جریان صدر، دیدگاه های خود را درباره روند فعلی تحولات کشورش تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از السومریه، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون پس از نشست خبری مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق و درخواست او از طرفدارانش برای متوقف کردن خشونت‌ها و خروج از منطقه سبز بغداد بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه خطاب به مردم، رؤسای سه گانه و همه گروه‌های سیاسی عراق آمده است: هیچ اصل یا بیانیه ملی وجود ندارد که سیاستمداران از همه نیروهای ملی به آن اشاره نکرده باشند، اما من نیز می‌خواهم واقعیت‌های زیر را یادآوری کنم:

نخست: قدرت و زور نمی‌تواند واقعیتی سیاسی را تحمیل کرده و دیگران را با اکراه به مسیری که خود می‌پسندد، هدایت کند.

دوم: کسی که جنگ را شعله ور می‌سازد، لزوماً کسی نیست که بتواند آن را متوقف یا مسیرهایش را کنترل کند و یا حتی از نتایج آن سودمند شود؛ بلکه همیشه عوامل داخلی و خارجی وجود دارد که صحنه خونین جنگ را به حرکت در می‌آورد یا آن را متوقف می‌کند.

سوم: همه متعهد شده اند که نظام سیاسی را حفظ و زیر چتر قانون اساسی کار کنند و ما باید بدون اغماض و ابهام هر عمل نادرستی را از سوی هر کسی محکوم کنیم.

چهارم: نهادهای مشروع دولتی طبق قانون از مصونیت و احترام کامل برخوردارند و حمله به آنها جرم بزرگی است که مجازات قانونی دارد و این کار نابود کردن روند سیاسی و نقض دموکراسی کثرت گرایانه تلقی می‌شود.

پنجم: ۱۹ سال سیاست‌های خشونت آمیز و نزاع بین این و آن گروه یا حزب سیاسی کافی است. مردم عراق در طول این ۱۹ سال چیزی جز درد، رنج، نزاع و هدر رفتن فرصت‌های ساخت و ساز و پیشرفت چیزی عایدشان نشده است. هر کسی که عراق را دوست دارد باید تابع قانون اساسی باشد که توسط مقامات قضائی، مقننه و مجریه تبلور پیدا می‌کنند.

ششم: مردم منشأ قدرت هستند، پس این مردم کجای فرهنگ و تحرکات نیروهای سیاسی عراق قرار دارند؟ یا اینکه سخن گفتن از مردم فقط شعاری اغواکننده و بستری برای دستیابی به اهداف شخصی و حزبی است؟ حال اینکه از همین مردم انتظار می‌رود که بر اساس آگاهی‌های ناشی از قانون اساسی از اقدامات غیرقانونی انتقاد کنند.

هفتم: آنچه باقی می‌ماند گفته شود، همان است که ما همیشه به عنوان بخشی از زیرساخت عملکردهای سیاسی خود به آن پایند هستیم؛ یعنی دوری از خشونت و قدرت فراقانونی و خروج از دایره نظام و خرابکاری در آن. همه گروه‌های سیاسی باید به مقررات مستند به صدای ملتی که پارلمان با تصمیم گیری ها و قوانین خود به آن بی مهری می‌کند، پایبند باشند و به قوه قضائیه و دادگاه فدرال به عنوان فصل الخطاب در دعاوی و شکایت‌ها توجه کرده و با قوه مجریه به عنوان مسئول اجرای قوانین در راستای تأمین منافع ملت تعامل کنند. اینها همان چیزهایی هستند که نقطه مشترک همه ما با وجود اختلافات و تفاوت دیدگاه‌ها محسوب می‌شوند.

نوری المالکی در پایان بیانیه اش تأکید کرد: فرصت را مغتنم شمرده و از حشد شعبی به خاطر تعهد و انضباطش و عدم برخورد عاطفی با بحران‌ها صمیمانه قدردانی می‌کنم، حال اینکه هزاران تن از فرزندانش را برای محافظت از ما در مقابل حملات وحشیانه داعش به عراق قربانی کرده است.

همچنین از فرزندانم در نیروهای مسلح تشکر می‌کنم که در مقابله با گلوله‌ها و موشک‌های غیرقابل کنترلی که بین مرد، زن و کودک فرقی نمی‌گذارد، نظم و انضباط و صبر زیادی از خود نشان دادند. ما از آنها به خاطر شجاعت و دلاوری در انجام وظایفشان تشکر و قدردانی می‌کنیم. خداوند شهدا را رحمت کند و در بهشت جای دهد و به مجروحان شفا عطا فرماید. خداوند عراق و مردم آن را حفظ کند.

کد خبر 5577578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      بنظرم بهترین موضعگیری در برابر رفتار صدری ها و شخص مقتدا ،همین بیانیه آقای نوری مالکیست. نباید به مقتدا جایزه داده شود بابت اعلام عذرخواهیش. او نسئول همه خونهای ریخته شده و تضعیف مکتب اهل بیت دربرابر دشمنان قدار و خدعه گر داخلی وخارحیست!