۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۱۱

بدون اشاره به ادامه انفعال بروکسل در قبال تعهداتش؛

«جوزف بورل» از «اوضاع برجام» انتقاد کرد

«جوزف بورل» از «اوضاع برجام» انتقاد کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای بدون اشاره به ادامه انفعال بروکسل در قبال تعهدات برجامی خود و نیز خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، از «اوضاع برجام» انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در بیانیه ای بدون اشاره به ادامه انفعال در قبال تعهدات برجامی خود و نیز خروج یکجانبه آمریکا از توافق هستهای سال ۲۰۱۵ همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد: اوضاع درباره برجام به درستی پیش نمی رود!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره ادعا کرد: مواضع بین طرف ها هنوز به هم نزدیک نشده است. ایران باید با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی به شکلی سازنده تعامل کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان خواستم این (موضوع) را پیش ببرد.

وی همچنین در توییتی نوشت که برداشت خود از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، روابط با چین، وضعیت در ایران و آفریقا بعد از نشست هفته گذشته وزاری خارجه گروه- ۷» را در بیانیه مذکور ارائه کرده است.

«جوزف بورل» در این بیانیه با نقض قوانین بین المللی در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل در حمایتی آشکار از اغتشاش گران در ایران آورده است: در «مونستر» (Münster) بحث های مهمی درباره ایران داشتیم.... من این پیام را به شکل بسیار شفاف به حسین امیرعبداللهیان همتای خود در تماس چهارشنبه گذشته منتقل کردم. هفدهم اکتبر، اتحادیه اروپا تحریم‌ هایی را علیه افراد مسئول سرکوب خشونت‌ بار غیرقابل قبول اعتراضات اعمال کرد!

این مقام اروپایی در ادامه بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی به تکرار ادعاهای محور غربی در خصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین پرداخت و مدعی شد: اتحادیه اروپا در پی تحویل بسیار نگران‌ کننده پهپادهای ایران به روسیه، دست به اقدام زد.

در ارتباط با ادعای بورل در خصوص رایزنی با وزیر خارجه ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفتگویی تلفنی با یکدیگر تبادل نظر کردند.

در این گفتگو در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم‌ها و مناسبات اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران و جنگ اوکراین تبادل نظر بعمل آمد.

دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: توافق بر سر همکاری‌های خوب و نیرومند میان آژانس و ایران در حال انجام است.

دکتر امیرعبداللهیان در خصوص تحولات جاری کشور گفت: مواضع تند برخی مقامات اروپا، مروج خشونت و ترور در داخل اروپا هم شد و این یعنی به نام حقوق بشر، تهدید امنیت اروپا بدست برخی رهبران تندروی اروپا رقم خورد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به مکالمه تلفنی اخیر خود با همتای اوکراینی، بار دیگر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین و لزوم پایان جنگ و آتش بس تکرار نمود.

کد خبر 5626856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha