۱۹ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۰۸

نماینده ولی فقیه در قزوین:

میان زن و مرد تفاوت انسانی و کمالی وجود ندارد

 میان زن و مرد تفاوت انسانی و کمالی وجود ندارد

قزوین- نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه کرامت ظرفیت مهم قرآنی برای انسان است، گفت: بین زن و مرد تفاوت انسانی و کمالی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در همایش استانی بانوان که به مناسبت گرامیداشت ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در شبستان امیرالمؤمنین (ع) مسجدالنبی (ص) از سوی دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مرد بودن و زن بودن هر کدام فرصت و ظرفیتی به حساب می‌آیند، امیرالمؤمنین (ع) از تمام ظرفیت‌های مردانگی استفاده کرد و نتیجه این شد که آن حضرت تجلی اکمل و اَتَم ظرفیت انسان کامل، جوانمردی و مردانگی شد.

وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) نیز از تمامی ظرفیت‌های انسانی یک زن به خوبی استفاده کرد، ایشان هم نمونه اکمل و اَتَم یک انسان کامل شد، هنر حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) استفاده از ظرفیت‌های زنانگی و مردانگی بود که وجه مشترکش، انسان کامل بودن است.

بین زن و مرد تفاوت انسانی و کمالی وجود ندارد

امام جمعه قزوین عنوان کرد: زن بودن و مرد بودن از ضروریات این دنیا برای حفظ اصل و نسل است، وقتی این ویژگی را کنار بگذاریم می‌بینیم که بین زن و مرد تفاوتی نیست، یعنی بین زن و مرد تفاوت جسمی، مادی و دنیایی هست اما تفاوت انسانی و کمالی وجود ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: به قول اساتید که می‌فرمایند روح انسان مذکر و مؤنث ندارد، ظرفیت زنانگی برای این است که آن روح به کمال برسد، ظرفیت مردانگی این است که آن روح کمال را درک کند.

وی خاطرنشان کرد: حالا اگر ما بخواهیم ظرفیت‌هایمان شکوفایی پیدا کنند چه کاری بایستی انجام دهیم؟ برای مثال برای به بار نشستن نهال گردو، باید از ظرفیت‌های خدادادی نظیر آب، نور خورشید و خاک خوب بهره‌مند شد تا این درخت محصول بدهد، رشد و شکوفایی ظرفیت‌های انسانی هم نیازمند بهره‌مندی از برخی مسائل است.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: حضرت عیسی (ع) فرمودند اگر کسی دو بار متولد نشود و یا تولد دوباره نداشته باشد حقیقت عالم و آدم را درک نمی‌کند و نمی‌داند عالم انسانیت و عالم کمال چیست، مفهوم توحید و نبوت را نمی‌داند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: گیاهان ولادت دوباره دارند که به کمال می‌رسند، برای مثال دانه گردو یک تولد دارد، آن هم مربوط به زمانی است که از درخت می‌افتد، این ولادت اولی است، مانند ولادت ما در زمانی که از مادرمان به دنیا آمدیم، آیا وقتی به دنیا آمدیم کمال داشتیم؟ خیر.

وی تأکید کرد: ما وقتی به دنیا می‌آییم انسان بالقوه و حیوان بالفعل هستیم، نفس می‌کشیم، تشنه و گرسنه می‌شویم، این‌ها علامت‌های حیوانی است، انسان شدن مهم است، ما انسان بالقوه هستیم و باید بالفعل شویم.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: ما آدم‌ها نیز تولد اولمان این است که از مادر متولد شده و حیوان بالفعل و انسان بالقوه می‌شویم، این انسان بالقوه باید در جای مناسبی قرار بگیرد تا استعدادهای او آشکار شود.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در اواخر خطبه اول نهج‌البلاغه در رابطه با بیان رسالت و مسئولیت پیغمبران می‌فرماید انبیا آمدند تا گنج‌های نهفته در وجود انسان‌ها را آشکار کنند، یعنی انسان را در موقعیتی قرار دهند تا استعدادهای او شکوفا شود، این کار پیغمبران، قرآن، دین، عبادت، بندگی و ذکر است، این‌ها باعث می‌شوند این انسان از حالت بالقوه به فعل تبدیل شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: متأسفانه اکثر ما انسان‌ها دغدغه‌ای برای تولد دوباره نداریم، تصور می‌کنیم ما به دنیا آمده‌ایم که بخوریم، بخوابیم، از لذاید استفاده کنیم، از آلام و سختی‌های دنیا عبور کنیم و در نهایت بمیریم، در حالی که قرآن این را نگفته و برای انسان هدف‌هایی را تعیین کرده است.

وی بیان کرد: قرآن زندگی با دغدغه و استرس را نمی‌پسندد، قرآن برای ما آرامش، عزت و کرامت آورده است، بنابراین ما نیازمند ولادت دوباره هستیم.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: انسان اگر در بستر زندگی معنوی و الهی خود قرار بگیرد، شاهد ولادت دوباره خود خواهد بود، آن بستر کجاست؟ ما می‌خواهیم با استفاده از آیات قرآن کریم به این ظرفیت‌ها و شرایط مناسب ولادت دوباره اشاره کنیم.

کرامت ظرفیت مهم قرآنی برای انسان است

امام جمعه قزوین تأکید کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم قرآنی برای انسان کرامت است، خدا در قرآن کریم به ما یاد می‌دهد که ای انسان تو موجود کریمی هستی، اگر بخواهیم کریم را معنا کنیم، می‌توان به کلمات قیمتی و ارزشمند اشاره کرد.

وی تصریح کرد: خدای متعال راجع به انسان هم کریم و هم نفیس را فرموده است، خداوند در سوره شمس انسان را نفس نفیس معرفی کرده است، یعنی ای انسان‌ها شما نزد من قیمتی هستید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: همچنین خدا در سوره اسرا فرمود ای انسان تو کریم هستی، شاکله وجودی تو را من با کرامت بنا نهادم، هم کریم و هم نفیس هستی، یک شیء بی‌قیمت و بی‌فایده نیستی، هواهای نفسانی خودت نخستین غارت‌کنندگان ثروت تو هستند، شیاطین انس، ابلیس و جنودش به‌دنبال این هستند که این شیء قیمتی را بربایند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خداوند در ادامه فرمود من رسول اکرم (ص) را برای کرامت شما فرستادم، عالم را برای شکوفایی کرامت شما بسیج کردم، بعد هم کتاب‌نامه کرامت را با بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ آیه و دستورالعمل برای شما فرستادم.

وی ادامه داد: خداوند فرمود این قرآن برای کرامت انسان نازل شده است، قرآن را قدر بدانید و از آن استفاده کنید برای شکوفایی استعدادهای عظیم و عجیبی که خدا در وجود شما قرار داده است، خداوند فرمود عقیده داشته باشید تا بنده شوید، تا عقیده پیدا نشود ما بندگی سرمان نمی‌شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما وقتی عقیده را فهمیدیم بنده می‌شویم، وقتی عبادت کردیم اهل تقوا می‌شویم، یعنی با عبادت تقوا ایجاد می‌شود، تقوا عبارت از کمالات درونی است، وقتی عبادت کردیم به تقوا می‌رسیم، هر چه خالصانه‌تر عبادت کردیم تقوا در جان ما پیدا می‌شود و درون ما به نور تقوا روشن می‌شود، اراده‌مان به قوت تقوا قوی می‌شود و کلاممان به برکت تقوا نافذ می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: وقتی اهل تقوا شدیم زمینه کرامتی پیدا می‌کنیم، این کرامت میوه‌ای است که بر شجره طیبه تقوا ظاهر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های ما، ظرفیت حیات طیبه است، قرآن به ما می‌فهماند که درست است خوردن، خوابیدن، گرسنگی و تشنگی علامت زنده بودن است اما علامت زنده بودن بخش حیوانی ماست، همه حیوانات سرد و گرمشان می‌شود، همه حیوانات گرسنه و تشنه می‌شوند، نفس می‌کشند، ما هم مثل آن‌ها گرسنه و تشنه می‌شویم اما حیات و کمال ما این نیست.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در آیات فراوانی بین حیات انسان و حیات حیوان تفاوت قائل می‌شود، برای مثال خداوند به پیغمبر ما می‌فرماید ای پیغمبر تو که نمی‌توانی حرفت را به مردگان بفهمانی، این در حالی است که پیامبر (ص) در اجتماعات مردمی صحبت می‌کردند، منظور خدا این بوده که ای پیغمبر، همه آن‌هایی که پای صحبت تو نشسته‌اند زنده نیستند و حرف تو را درک نمی‌کنند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید تو هر چقدر هم تلاش کنی نمی‌توانی به آن‌هایی که مرده هستند حرفت را بفهمانی، چون آن‌ها ظاهراً زنده‌اند اما در حقیقت حیات حیوانی دارند، نمی‌خواهند حیات انسانی داشته باشند، چون اگر بخواهند حیات انسانی داشته باشند خداوند دست آن‌ها را می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: از سوی دیگر نیز خداوند می‌فرماید هر کسی کار درست و پسندیده انجام بدهد، باید از روی ایمان باشد، هر کار شایسته‌ای اعم از عبادت و مهرورزی انجام دادیم باید برای رسیدن به کمال انسانی و از روی ایمان باشد.

وی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه آدم‌هایی که بویی از حیات طیبه نبرده‌اند را توصیف می‌کند، حضرت می‌فرماید این آدم‌هایی که بویی از حیات طیبه نبرده‌اند صورتشان مانند صورت انسان است اما قلبشان حیوانی است، این‌ها مرده‌های زنده‌نما یعنی مرده‌های متحرک هستند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ما اگر قرآنی بشویم، قرآن دست ما را می‌گیرد و از یک انسان مرده به یک انسان زنده تبدیل می‌کند.

برکت یکی دیگر از ظرفیت‌های انسان است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: یکی دیگر از ظرفیت‌های انسان، برکت است، خیلی از آدم‌ها بی‌برکت زندگی می‌کنند، آدم‌هایی هم هستند که با برکت زندگی می‌کنند، فایده ما چیست؟ اگر بخواهیم فواید خودمان را روی یک کاغذ بنویسیم چه چیزهایی می‌نویسیم؟

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال فرمود هر کس دنبال برکت است با من همراه شود و با من به خود جهت بدهد، زیرا مرکز و منشأ برکت خداست، ما می‌گوئیم خدایا حالا که تو برکت داری، ما چطور از برکت تو استفاده کنیم؟ خداوند برکت خود را در آیات کریم ریخته است، قرآن کریم کتاب برکت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند می‌فرماید این کتاب مبارک و معدن برکت است، ظرفِ زمانی که قرآن باید در آن می‌آمد شب مبارک قدر است، این شب بابرکت است، ماهی که قرآن در آن نازل شده ماه رمضان است، این ماه بابرکت است.

وی خاطرنشان کرد: برکت در نماز است، برکت در آیات قرآن است، برکت در مجموعه وحی، نبوت و رسالت است، برکت در ولایت و امامت است، برکت در فاطمه (س) است، کوثر به معنای برکت است، برکت به معنای خیر کثیر و فراوان است.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های انسان، ظرفیت عفاف و حجاب است، این یک ظرفیت قرآنی است، قرآن آدم بی‌عفت را به هیچ وجه نمی‌پسندد، عفت اختصاص به زنان ندارد، مربوط به انسان است، هر انسانی اعم از زن یا مرد باید عفیف باشد.

کد خبر 5678073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha