۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱

القدس العربی:

نشانه‌های پیروزی در نبرد با اسرائیل دیده می‌شود

نشانه‌های پیروزی در نبرد با اسرائیل دیده می‌شود

روزنامه القدس العربی به افول روزافزون قدرت منطقه‌ای آمریکا از یک‌سو و افزایش قدرت و تأثیرگذاری ایران در منطقه در کنار گسترش توانمندی‌های نظامی گروه‌های مقاومت دربرابر اسرائیل اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه القدس العربی در مقاله‌ای به قلم «عصام نعمان» تحلیلگر لبنانی نوشت: به‌یاد نمی‌آورم فرماندهان مقاومت هیچ زمانی مانند روز جهانی قدس آنچنان محکم و با صلابت از فلسطین، لبنان، عراق و ایران درباره مواضع و افکار خود در خصوص آینده درگیری‌ها با رژیم‌صهیونیستی سخن گفته باشند.

در ادامه این گزارش آمده است: این سخنرانی‌های صریح و شفاف بیانگر آن است که مسأله فلسطین وارد مرحله متفاوتی شده است که تنها اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نقش تصمیم‌گیرنده صرف را برای حوادث و تقدیرها ایفا نمی‌کنند. درست است که زمان پیروزی هنوز فرا نرسیده اما نشانه‌های آن در عرصه درگیری‌ها با صهیونیست‌ها هویدا شده و به همین دلیل می‌توان احتمالات ذیل را بررسی کرد.

در این گزارش نوشته شده است: حضور و نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا در حال کاهش و افول است. از کوه‌های افغانستان در شرق گرفته تا سواحل دریای مدیترانه در غرب؛ این مسأله بیانگر فروافتادن آمریکا از جایگاه تک‌قطبی جهان است چرا که یک کشور منطقه‌ای به نام ایران در حال قدرت گرفتن در برابر آمریکا بوده و نقش مؤثری در کنار توانمندی‌های قابل توجه و حضور فعالی در امتداد میادین منطقه غرب آسیا ایفا می‌کند.

نکته بعدی آن است که حاکمیت و کیانِ وجودی اسرائیل که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا و جانشین منطقه‌ای این کشور در غرب آسیا به شمار می‌رود در حال شکاف برداشتن و متلاشی شدن زیربار تناقضات بنیادین داخلی از یک سو و مقاومت مردمی روزافزون از سوی صاحبان این سرزمین غصب شده از سوی دیگر، است. به این ۲ پدیده ذکرشده یک رخداد دیگر را نیز اضافه کنید؛ برخاستن امت عربی از خواب خود و توجه به مسأله فلسطین و جنبش‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی.

برخی از جنبش‌های مقاومت نیز به‌ویژه حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی موفق شده‌اند موشک‌های کوتاه‌برد ساخته و موشک‌های دوربرد خود را ارتقا داده و عملکرد آنها را بهبود بخشند. این مسأله در مقابله حزب‌الله با رژیم‌صهیونیستی و عملیات علیه این رژیم از سال ۲۰۰۶ تاکنون کاملاً قابل بررسی است. حزب الله توانست ارتش رژیم‌صهیونیستی را کنار زده و یک توازن بازدارندگی ایجاد کرده و قواعد درگیری با این رژیم را تغییر دهد.

در این گزارش آمده است: موفقیت چین در کاهش شکاف رقابت اقتصادی و تجاری با آمریکا و موفقیت روسیه در متوقف کردن گستره پیمان ناتو در شرق اروپا به‌ویژه در اوکراین مستقیماً بر روابط بین‌الملل به‌ویژه در منطقه ما تأثیر گذاشته است. دستیابی به توافق میان ایران و عربستان و ایجاد گشایش در روابط میان کشورهای حوزه خلیج فارس با سوریه و به‌زودی بازگشت دمشق به اتحادیه عرب و پایان یافتن جنگ در یمن از نتایج این تحولات است.

تمام این رخدادها به کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها در غرب آسیا به صورت کلی و کشورهای شرق جهان عرب به صورت خاص از یک سو و گسترش جبهه مقاومت در میان اعراب علیه رژیم‌صهیونیستی و عمق بخشیدن به همکاری‌های میان آنها از سوی دیگر کمک می‌کند.

عصام نعمان در ادامه این گزارش تاکید کرد: این روند باعث کاهش نفوذ آمریکا در منطقه غرب آسیا و به دنبال آن تضعیف عاملین عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی در شرق و غرب جهان عرب با رژیم‌صهیونیستی و همچنین افزایش نگرانی‌های دشمن صهیونیستی نسبت به قدرت‌گرفتن گروه‌های مقاومت و گسترش قدرت بازدارندگی آنها در سراسر خاک فلسطین اشغالی شده است. در اینجا سه سوال مطرح می‌شود :۱- آمریکا چگونه با این تحولات روزافزون که باعث تضعیف قدرت این کشور و آزادی عمل آن شده برخورد خواهد کرد؟ ۲- آیا اسرائیل با توجه به افزایش قدرت ایران از یک سو و افزایش قدرت گروه‌های مقاومت و بهبود عملکرد مبارزاتی و نظامی آنها از سوی دیگر اقدام به یک حمله نظامی خواهد کرد؟ ۳- آیا کشورهای محور مقاومت از این حماقت احتمالی اسرائیل کمال بهره را برای آغاز یک حمله تمام‌عیار علیه آن خواهند برد تا بخش اعظمی از ساکنان اراضی اشغالی این منطقه را ترک کنند؟

وی در ادامه نوشت: در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که پیش‌بینی می‌کنم که آمریکا نه‌تنها روند خارج کردن نیروهای خود از سوریه را به‌تأخیر بیاندازد بلکه بالعکس تعداد آنها را نیز افزایش دهد. این کشور همچنین تعداد ناوهای جنگی خود را در بخش شرقی دریای مدیترانه و تعداد جنگنده‌های خود را در پایگاه‌های ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش می‌دهد. در خصوص اسرائیل نیز باید بگوییم که بنیامین نتانیاهو درحال حاضر با بحران‌های شخصی و سیاسی در داخل این رژیم روبه‌رو بوده و در عین حال نسبت به افزایش قدرت نظامی و اقتصادی ایران وحشت دارد و البته بعید نیست دست به یک حماقت نظامی علیه ایران بزند. کشورهای محور مقاومت نیز در صورتیکه نتانیاهو چنین حماقتی را مرتکب شود، یک واکنش برق‌آسا از خود نشان خواهند داد.

کد خبر 5757499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • م.ب IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      3 1
      اسرائیل هیچ کاری نمیتونه بکنه
    • SG ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      6 4
      این خبر را یادتان باشد. ده سال دیگر اسرائیل از نظر نظامی و اقتصادی و جمعیتی قدرت مند تر خواهد بود و شما باز هم همین اخبار را خواهید گفت.
    • طاهره مصطفایی US ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 1
      هرگز خانه را نخواهند دید
    • عبدالله IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      4 1
      روزی که جهان اسلام به این معرفت برسد که به وجوه اختلاف مشترکات را مبنای تعاملات بین مسلمانان قرار دهد دیگر احتیاجی به کمک خارجی آنهم برای خنثی کردن دشمنی داخلی شعبه شعبه شدن بر خلاف دستور قرآن ندارد انشالله عید فطر امثال مسلمانان برای همگی مسلمان عید واقعی و للمسملمین عیدا باشد
    • آرتمیس IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      2 1
      اسرائیل همش ۹ میلیون جمعیت داره.ینی نمی‌تونید ۹ میلیونو از بین ببرید؟
    • مهدی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      4 1
      به امید اینکه هر چه زودتر این نظام جعلی و تروریستی و غاصب صهیونیستی از روی زمین برچیده و بطور کل محو گردد.
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      4 2
      انشاالله اسرائیل تا دو سال دیگه نابود میشود از طرف خداوند بزرگ
    • حسین US ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      4 1
      جنگنده های امریکا در ترکیه مستقر میشوند یعنی چی یعنی ایران کنار می ایسته و تماشا میکنه که از خاک ترکیه ب ایران حمله بشه یا قبله شخم زدن اسراعیل اول پایگاه های ترکیه را شخم میزنه اینجا همانجایی است که ب گفته های حضرت اقا پی میبریم که ب چیزی بسنده نکنید و روز بروز قوی ترشوید ،
    • علی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      1 1
      سلام.ما وارد مرحله ی دیگر نزدیک به ظهور شدیم.ما باید از نظر نظامی قدرتمند بشیم.ما باید جهان را به طرف ظهور سوق بدهیم.
    • مهدی IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      1 1
      نشانه چی برادر من😂 اگه بخواد جنگ بشه تو دو روز فلسطین آزاد میشه.
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      2 1
      انشاالله نتها آمریکا و اسرائیل نابود بشوند ناتو هم پیمانهایش هم از روی نقشه زمین از بین برود با این همه توحش
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
      2 0
      به نظرم سران رژیم صهیونیستی باید سرزمینهای اشغالی رو ترک کنند در غیراین صورت شاهد محاکمه وحتی اعدام آنها خواهیم بود انشاالله