۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۵۷

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد؛

کاهش ۴ درصدی مشترکان پرمصرف در سال گذشته

کاهش ۴ درصدی مشترکان پرمصرف در سال گذشته

به گفته سخنگوی صنعت برق پاداش کاهش مصرف در بخش خانگی فقط برای کسانی بود که زیر الگو، مصرف داشتند؛ استقبال خوبی شد و کاهش ۴ درصدی مشترکان پر مصرف محقق شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی برق در نشست خبری تشریح سراسری پاداش صرفه‌جویی جویی برق مشترکان خانگی گفت: برای اینکه بتوانیم به ناترازی برق غلبه کنیم ۱۴۰ برنامه در دستور کار است که دارای ۳ محور است.

وی ادامه داد: این سه محور شامل توسعه ظرفیت نیروگاهی، ۴۷ برنامه خطوط برای مناطق مشکل دار و مدیریت مصرف می‌شود.

به گفته سخنگوی صنعت برق پاداش کاهش مصرف در بخش خانگی تنها برای کسانی بود که زیر الگوی مصرف مصرف داشتند که استقبال خوبی شد و کاهش ۴ درصدی مشترکان پر مصرف داشتیم و ۴۰ درصد از مصرف کنندگان مشمول این پاداش شدند و ۸ میلیون نفر بستان کار و قبوض رایگان شدند و اقدامات وسیعی در دستور کار است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تعمیرات ۹۰ درصد واحدهای نیروگاهی به اتمام رسیده و شبکه‌ها پیشرفت خوبی داشته و مشکلات آن رفع و مشکلات سال گذشته را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: منابعی که برای پرداخت پاداش در نظر گرفته شده است از منابع قانونی بودجه است که کمک می‌کند تا حفظ پایداری شبکه سراسری برق را داشته باشیم.

رجبی مشهدی اضافه کرد: در صورتی که در بخش‌های پر مصرف، کاهش مصرف داشته باشیم و برآورد شده ۵ درصد کاهش مصرف برق پیش رو داشته باشیم. زیرا این کاهش مصرف مشمول تمامی مشترکان برق می‌شود.

به گفته سخنگوی صنعت برق سالانه یک میلیون به مشترکان اضافه می‌شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: در سال گذشته هزار و۳۵۰ میلیارد برای مشترکان خانگی و و هزار ۷۰۰ میلیارد مشترکان صنعتی بودند که در مجموع سه هزار میلیارد برای پاداش صرفه‌جویی هزینه شده است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: بیشترین امکان مصرف ۷۳ هزار مگاوات در روز است و تلاش می‌کنیم که نیروگاه‌های جدید را وارد مدار کنیم ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد.

وی افزود: الگوی کاهش مصرف برای مناطق گرمسیر زیر ۳ هزار کیلووات ساعت و برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات است.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: طرح سراسری پاداش کاهش مصرف از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرایی خواهد شد، پارسال ۵۰۰ تومان پاداش بابت کاهش مصرف پرداخت می‌شد و امسال به ۲,۰۰۰ تومان رسیده که ۲۰ برابر معادل فروش برق خانگی به زیر الگو است.

وی با اشاره به اینکه مشترکان مناطق گرمسیر می‌توانند تا یک میلیون تومان پاداش دریافت کنند، گفت: در مناطق گرمسیر چنانچه یک کولر گازی را خاموش کنند تا یک میلیون تومان از پاداش صرفه جویی برخوردار می‌شوند، در مناطق عادی اگر کولر آبی را روی دور کند قرار دهند و روشنایی غیرضروری را خاموش کنند تا ۱۵۰ هزار تومان پاداش خواهند گرفت.

رجبی مشهدی ادامه داد تعرفه مشترکان پرمصرف بصورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند، صنایع نیز به حفظ پایداری کمک خواهند کرد تا برق مطمئن تامین شود.

وی ادامه داد: از رده خارج کردن کولرهای فرسوده و لامپ‌های کم مصرف و فوق کم مصرف در کاهش مصرف تاثیرگذار است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه سال گذشته ۴ درصد رشد منفی برق داشتیم، خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون مشترک و ۱۰۰۰ مگاوات به مصرف برق اضافه می‌شود.

وی اظهار داشت: پارسال با همکاری مردم ۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند امسال همه ۳۱ میلیون مشترک می‌توانند از این پاداش برخوردار باشند.


وی گفت: هر مشترکی که نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کند مشمول پاداش کاهش مصرف می‌شود و در این صورت هم صورتحساب کاهش می‌یابد و هم اینکه رقمی به عنوان پاداش دریافت می‌کنند حتی مشترکان پرمصرف هم می‌توانند برق رایگان داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: سال گذشته ۴۰ درصد مشترکین و امسال احتمالاً ۶۰ درصد می‌توانند از طرح پاداش کم مصرفی استفاده کنند.

وی درباره صادرات برق توضیح داد: ما با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم، تبادل برق انجام می‌دهیم. در خصوص صادرات به عمان کار اجرایی آغاز شده و در مرحله انتخاب مشاور و طراحی و محاسبات است. همچنین ما از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان برق را دریافت و به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادرات داریم، ما با ترکیه به صورت back to back تبادل برق داریم، ۳.۵ روز در هفته ما از این کشور برق دریافت و ۳.۵ وز صادر می‌کنیم.

وی تاکید کرد: میزان صادرات و واردات در یک سطح است، صادرات کمتر از ۳ درصد میزان تبادل و ترانزیت است.

کد خبر 5769992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha