۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱:۴۲

مهر گزارش می‌دهد؛

«پارسیلون» همچنان وبال گردن صنعت لرستان

«پارسیلون» همچنان وبال گردن صنعت لرستان

خرم‌آباد - کارخانه «پارسیلون» همچنان وبال گردن صنعت لرستان بوده و وعده مسئولان برای تبدیل‌شدن به منطقه ویژه اقتصادی و احیای آن هنوز روی زمین‌مانده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تعطیلی و یا نیمه‌فعال بودن واحدهای صنعتی یکی از چالش‌های حوزه تولید و اشتغال لرستان محسوب می‌شود، موضوعی که موجب شده بسیاری از فرصت‌های شغلی در این استان از دست برود.

«پارسیلون» همچنان وبال گردن صنعت لرستان

در لرستان واحدهای صنعتی بسیاری وجود دارد که روزگاری در نوع خود از بهترین واحدهای اقتصادی در کشور محسوب می‌شدند، اما طی سال‌های گذشته و اخیر به دلیل برخی مسائل و مشکلات این واحدها دیگر آن پویایی گذشته را ندارند و به طور عمده رو به تعطیلی رفته‌اند.

«پارسیلون» خرم‌آباد که همواره از آن به‌عنوان «زخم کهنه» صنعت لرستان یاد می‌شود، سال‌هاست که تعطیل شده است، مجموعه‌ای که کارگران زیادی در آن مشغول به کار بودند و سهم خوبی در حوزه اشتغال و تولید لرستان بر عهده داشت.

متأسفانه این کارخانه بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکلات متعددی شد و همین امر موجب تعطیلی و از کار بیکار شدن بیش از دو هزار کارگر آن شد.

«پارسیلون» همچنان بلاتکلیف/ از طرح منطقه ویژه اقتصادی چه خبر؟

در سال‌های اخیر پیگیری برای احیای این مجموعه صنعتی از سوی برخی از مسئولان لرستان در دستور کار قرار گرفت، یکی از روش‌هایی که برای احیا و فعالیت مجدد این مجموعه در دستور کار قرار گرفت، تبدیل‌شدن آن به منطقه ویژه اقتصادی بود، موضوعی که علی‌رغم وعده‌های مسئولان همچنان عملیاتی نشده است.

رونمایی از وعده جدید برای واگذاری به بخش خصوصی

فرهاد زیویار استاندار لرستان در جلسه هیئت واگذاری کارخانه «پارسیلون» خرم‌آباد، اظهار داشت» فرایند واگذاری «پارسیلون» به سرمایه‌گذاران اواخر مردادماه جاری آغاز می‌شود.

وی با اعلام روز بیست و پنجم مردادماه به‌عنوان تاریخ اولین نوبت آگهی مزایده «پارسیلون»، عنوان کرد: هدف از واگذاری این کارخانه، جذب سرمایه‌گذاران توانمند است که بتوانند این مجموعه مهم اقتصادی را احیا و رونق گذشته خود برگردانند.

استاندار لرستان، تصریح کرد: باتوجه‌به عملکرد ضعیف سرمایه‌گذاران قبل طی جلسات متعدد تلاش کردیم که تمامی موانع و مشکلات فرایند واگذاری آن را مرتفع کنیم.

«پارسیلون» همچنان بلاتکلیف/ از طرح منطقه ویژه اقتصادی چه خبر؟

زیویار، ادامه داد: در این راستا و از زمان آغاز دولت سیزدهم پیگیری‌های متعددی را انجام دادیم که امروز به بار نشست.

وی گفت: هشتم شهریورماه آینده برای زمان نوبت دوم آگهی مزایدهٔ این کارخانه تعیین شده است.

استاندار لرستان با اشاره به پیشینه مهم اقتصادی کارخانه «پارسیلون» در استان، اظهار کرد: طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تلاش‌ها بر این است که این مجموعه به یک منطقه اقتصادی ویژه تبدیل شود.

زیویار، عنوان کرد: احیای مقتدر کارخانه «پارسیلون» ضمن بالابردن نرخ تولید و صادرات استان می‌تواند با ایجاد اشتغال و بهبود شاخص‌های اقتصادی در پیشرفت و توسعه استان نقش بسزایی داشته باشد.

جلسه هیئت واگذاری کارخانه «پارسیلون» با حضور ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری، مدیرکل صمت و مدیرعامل شرکت دماوند (به‌عنوان سهام‌دار کارخانه) در دفتر شرکت دماوند برگزار شد.

وعده پارسال عملی نشد!

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین بهمن جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در اسفندماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت «پارسیلون» خرم‌آباد، اظهار داشت: این مجموعه واگذاری ناموفقی داشت و سرمایه‌گذار آن در سال ۹۵، توسط دستگاه قضا خلع‌ید شد و در حال حاضر در اختیار یک شرکت است.

وی، بیان داشت: این شرکت زیر مجموعه بانک صنعت و معدن محسوب می‌شود، این شرکت و هلدینگ اراده‌ای در راه‌اندازی این مجموعه ندارد و مجدد قصد واگذاری این مجموعه را به بخش خصوصی دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، افزود: در سال جاری حسابرسی‌های مالی را دراین‌رابطه انجام دادند، صورت‌های مالی سالیانه نیز انجام شده و مجمع آن نیز برگزار شده است، در مرحله کارشناسی هستند.

«پارسیلون» همچنان وبال گردن صنعت لرستان

جعفری ادامه داد: در این زمینه نیز استاندار، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی، معاون اقتصادی استاندار و نماینده ولی‌فقیه در لرستان حمایت‌های ویژه‌ای را داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه با پیگیری‌های صورت‌گرفته در نهایت این مجموعه در مرحله کارشناسی است، بیان داشت: احتمالاً تا پایان امسال زمینه واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی که دارای اهلیت فنی، مالی و اقتصادی باشد، فراهم شود.

بنابراین گزارش، در حالی «پارسیلون» خرم‌آباد چشم‌انتظار تبدیل‌شدن به منطقه ویژه اقتصادی و یا راه‌اندازی مجدد مانده که مصوبه سفر دولت سیزدهم به لرستان را نیز در کارنامه خود دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا چرخ تولید در این واحد صنعتی در نهایت به حرکت در می‌آید یا نه.

کد خبر 5856331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha