۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۵

فرماندار اردبیل:

روستاها نقش اصلی خود در تولید را بازیابند

روستاها نقش اصلی خود در تولید را بازیابند

اردبیل- فرماندار اردبیل گفت: باید روستاها به نقش اصلی خود و سهم بسزایی که در تولید دارند بازگردند که در این راستا دولت سیزدهم اقدامات راهگشایی را آغاز کرده است.

سیدمحمد اعتماد اعجازی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: نگاه دولت به روستاها صرفاً محرومیت زدایی نیست بلکه دولت در تلاش است تا روستاها را به نقش اصلی خود و سهم به سزایی که در تولید داشته اند، برگرداند.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور پنج موضوع و محور اساسی در روستاهای شهرستان اردبیل مورد توجه است که شامل، راه روستایی، طرح هادی، آب شرب، آب کشاورزی و در نهایت ارتباطات رادیویی است.

فرماندار اردبیل بیان کرد: در حوزه طرح هادی از ۱۶۰ روستا در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ با اعتباری بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان طرح هادی ۳۷ روستا اجرا شده که در نوع خود بی نظیر است.

اعتماد اعجازی تأمین آب شرب روستاها و حل اختلافات چندین ساله بین اهالی روستاهای خیارک و ثمرین را یادآور شد و بیان کرد: با حل این اختلافات با همکاری اهالی دو روستا و پادرمیانی فرمانداری اردبیل در حال بهسازی دو چشمه در روستای خیارک و یک چشمه در شهر ثمرین هستیم که این چشمه‌ها تأمین کننده آب شرب چند روستا بوده و تا پایان سال مشکل آب شرب را در این منطقه حل خواهیم کرد.

۹۰ روستا در اردبیل با تنش آبی مواجه هستند

فرماندار اردبیل تصریح کرد: در شهرستان اردبیل بالغ بر ۹۰ روستا با تنش آبی مواجه هستند و این تنش صرفاً به خاطر کاهش نزولات آسمانی بوده و ارتباطی به پروژه‌های آبرسانی ندارد.

اعتماد اعجازی گفت: آب این روستاها عمدتاً از چشمه‌ها و قنوات تأمین می شده که با کاهش بارش‌ها سطح آب این چشمه‌ها نیز کاهش یافته که باید با همت و مدیریت اهالی این مشکل نیز حل شود.

وی افزود: دشت اردبیل از ۳۰ سال گذشته تاکنون ۵۰ متر افت سطح آب را شاهد هست که این موضوع به خاطر برداشت‌های غیرمجاز و بی رویه آب در دشت اردبیل است.

فرماندار اردبیل اظهار کرد: تا افق ۱۴۲۵ در شهرستان اردبیل ۹۲.۵ میلیون مترمکعب آب نیاز است که برای جبران این میزان کمبود آب باید چند اقدام اساسی را شاهد باشیم.

اعتماد اعجازی اضافه کرد: شرکت آب‎ و فاضلاب باید جلوی ۲۵ درصد هدر رفت آب شرب را در شبکه انتقال آب بگیرد و اینکه باید تغییر اساسی در شیوه کشاورزی شهرستان را شاهد باشیم چرا که ۹۰ درصد آب شهرستان صرف کشاورزی می‌شود که رقم بسیار بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر شیوه آبیاری از سنتی به آبیاری نوین و نیز روی آوردن به کشت پاییزه به جای کشت بهاره و نیز اصلاح الگوی کشت و انتخاب محصولات کم آب بر و مقابله با انشعابات غیرمجاز این کمبود آب را در دشت اردبیل جبران کنیم و قطعاً این موضوع امکان پذیر خواهد بود.

فرماندار اردبیل گفت: انتقال آب حوزه به حوزه که در قانون نیز به آن صراحت شده است را برای دشت اردبیل پیگیری می‌کنیم و امیدواریم در سفر دوم هیئت دولت به استان شاهد تأمین اعتبار ویژه از محل سفر به این پروژه باشیم.

کد خبر 5889406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha