۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۰:۱۶

گزارش مهر؛

دیار دارالمرحمه سوگوار «مولا علی(ع)»/ ستارگان کویر ماتم گرفتند

دیار دارالمرحمه سوگوار «مولا علی(ع)»/ ستارگان کویر ماتم گرفتند

سمنان- آئین سوگواری نوزدهم ماه مبارک رمضان و مراسم شب قدر با حضور مردم متدین و مؤمن استان سمنان، دیار دارالمرحمه با شکوه خاصی برگزار شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ امشب همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، مانند سنوات قبل، آسمان دل‌های مردم کویری سمنان، سوگوار است مردم دیار سه هزار شهید استان سمنان با حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و مهدیه‌ها، آئین ویژه شب قدر و احیای نوزدهم را برگزار کردند تا بار دیگر نشان دهند که عاشق مولایشان علی (ع) هستند.

مردم استان سمنان شب احیای نوزدهم ماه مبارک رمضان و نخستین شب از مراسم شب قدر را در مساجد و بقاع متبرکه با تلاوت قرآن کریم و ادعیه متبرکه آغاز کردند و «اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» سر دادند. امشب دل‌های مردم استان سمنان به عشق مولایشان امام علی (ع) سوگوار است.

شب قدر شناسی

امشب شبی است که مردم استان سمنان قدر آن را می‌دانند شبی که علامه مجلسی رحمة الله علیه فرمودند «بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا از برای مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اذکار و صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام آنچه مقدور شود» شبی که با غسل و دعا و ثنا به درگان پرودگار آغاز و با دعا برای ظهور امام عصر (عج) خاتمه می‌یابد.

مساجد مملو از جمعیت متدین استان سمنان است ذاکران اهل بیت (ع) مبلغان و وعاظ در این شب معنوی، در مساجد و اماکن مذهبی برای مردم اجرای برنامه می‌کنند تا به شور شب قدر و احیای نوزدهم ماه رمضان، بیافزایند تا در کنار سوگواری و تلاوت ادعیه متبرکه، چند کلامی نیز درباره فضائل مولا، تبیین کرده باشند.

سوگواری «مولا علی(ع)» در دیار مرحمه/ ستارگان کویر ماتم گرفتند

حضور مردم در سوگواری‌ها

امشب شبی است که مردم متدین استان سمنان پیش از تلاوت کلام الله مجید «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَی وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَی أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ» می‌گویند و از خدای منان می‌خواهند تا روزه و نمازهایشان مورد اجابت حضرت حق تعالی قرار گیرد. امشب شب آرزوهای مردم خداجوی دیار قومس است.

امسال اما با ابتکار برخی مساجد، بلندگوهای مشرف به خیابان‌ها و معابر و پارک‌های شهرهای استان سمنان نیز روشن شده تا نوای الهی العفو مداحان و ذاکران و وعاظ فضای شهرهای استان را نیز عطر آگین کند و نوای ثناگویی مردم استان به آسمان کویر برسد. امشب شب مرحمه است شب قدر شب گریستن برای مولا علی (ع)؛

حجت الاسلام جلیل شریفی نیا امام جمعه آرادان در صفحه مجازی خود درباره این شب نوشت: ۱۱ توصیۀ امام خامنه ای برای استفاده بهتر از شب‌های قدر شامل این موارد است: با آمادگی معنوی وارد شب قدر شوید. ساعات شب قدر را مغتنم بشمارید. از رذائل مادی خود را دور کنید. بهترین اعمال در این شب، دعاست. به معانی دعاها توجه کنید. از خدای متعال عذرخواهی کنید. دل‌هایتان را با مقام والای امیرمؤمنان آشنا کنید. به حضرت ولیّ‌عصر، توجّه کنید. در آیات خلقت و سرنوشت انسان تأمّل کنید. برای مسائل کشور و مسلمین دعا کنید. حاجات خود ومؤمنان را از خدا بخواهید.

قرآن بر سر گرفتن

یک کارشناس مسائل دینی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه اگر کسی امکان حضور در مراسم دعا خوانی و مناجات مرتبط با شب نوزدهم ماه رمضان را ندارد کافی است در کنار قرائت دعا و قرآن، ۱۰۰ مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» بگوید، گفت: استغفار به درگاه خداوند در این شب گران قدر، بسیار تاکید شده است.

حجت الاسلام مرتضی محمدی فرد با بیان اینکه این شب همچنین نمازی پر فضیلت هم دارد، ابراز کرد: دو رکعت نماز برای این شب بسیار تاکید شده که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید است و در خاتمه نیز ۷۰ مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بیان شود که ثواب بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه در کنار ادعیه‌ای مانند دعای موسوم به «دعاء یا ذَاالَّذی کانَ» که در مفاتیح و ادعیه متبرکه قرار دارد، قرآن بر سر گرفتن و خواندن «اللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ …» نیز توصیه شده است، افزود: در این شب همچنین بسیار باید استغفار کرد.

سوگواری «مولا علی(ع)» در دیار مرحمه/ ستارگان کویر ماتم گرفتند

دعا خوانی

یکی دیگر از ابتکاراتی که در سال‌های اخیر در استان سمنان شاهد هستیم، پخش زنده مراسم احیا در نقاط مختلف استان است که چه از طریق تلویزیون و چه از طریق فضای مجازی سبب شده تا کسانی که توان حضور در مراسم این شب را ندارند، از فیض ادعیه متبرکه و اعمال این شب، محروم نمانند. مراسم ویژه این شب همچنین در پادگان‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز عمومی دیگر نیز در حال برگزاری است تا همه از برکات آن فیض ببرند.

از سوی دیگر نرم افزارهایی نیز وجود دارد که ادعیه متبرکه این شب به خصوص جوشن کبیر را با صوت زیبا و همچنین لحن‌های مختلف قرائت می‌کند که بسیار می‌تواند به مردم متدین استان کمک کند. از جمله این نرم افزارها می‌توان به ادعیه و زیارت‌ها، مجموعه دعاها، دعا و نیایش مذهبی، دعاهای صوتی و … اشاره کرد که با حجم اندک در فروشگاه‌های اینترنتی به صورت رایگان قرار داشته و مردم می‌تواند آنها را دانلود کنند.

ادعیه متبرکه

یک کارشناس مسائل دینی دیگر در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه اعمال احیای نوزدهم دو دسته است که دسته اول شامل اعمال مختص به همان شب و دسته دوم اعمال مشترک بین سه شب احیا، تاکید کرد: در روایات خواندن جوشن کبیر در هر سه شب تاکید و توصیه شده است.

حجت الاسلام مرادی نسب با بیان اینکه شب قدر در واقع شب مقدرات انسان است و از این حیث دارای اهمیت فراوانی است، تاکید کرد: خواندن یک آیه از قرآن کریم در این شب می‌تواند ثواب کل قرآن را برای مردم متدین استان داشته باشد لذا تلاوت آیات قرآن از جمله توصیه‌های اکید در این شب در کنار استغفار است همچنین مردم زیارت امام حسین (ع) را نیز بخوانند.

وی با اشاره به قرائت دعای مجیر در شب احیای نوزدهم بیان کرد: خواندن دعای اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْت …» که در تمام ادعیه متبرکه می‌توان آن را یافت در کنار ذکر صلوات و دعا برای فرج امام زمان (عج) از دیگر توصیه‌های این شب عزیز است.

در ادامه گوشه‌ای از مراسم شب احیای نوزدهم را ملاحظه می‌کنید و در خاتمه خبرگزاری مهر استان سمنان از شما درخواست می‌کند تا در دعاهایتان همکاران ما را نیز فراموش نکنید. با این توضیح که تصاویر به کار رفته در این گزارش همگی متعلق به عزاداری نوزدهم ماه رمضان در مسجد جامع میامی هستند.

سوگواری «مولا علی(ع)» در دیار مرحمه/ ستارگان کویر ماتم گرفتند

اعمال شب نوزدهم

در این شب به اذن پروردگار فرشتگان به زمین فرود می‌آیند و به محضر امام زمان (عج) می‌رسند و آنچه را که برای هر فرد مقدّر شده است، بر آن حضرت عرضه می‌دارند.برای این شب اعمالی وارد شده که اعمال ویژه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان است. اوّل: ۱۰۰ مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ» دوّم: ۱۰۰ مرتبه «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنین» سوّم: بخواند دعاء یا ذَاالَّذی کانَ که متن آن به این شرح است:

یا ذَاالَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ، ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ، وَیا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی، وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ، لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ، فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ.

ای که بوده‌ای پیش از هر چیز و آفرید هر چیز را و سپس تنها او باقی ماند و هر چه هست فانی شود. ای که نیست مانندش چیزی، ای که معبودی جز او در آسمان‌های بالا و نه در زمین‌های پایین، و نه فوق آنها و نه زیر آنها و نه در مابین آنها نیست. خاص تو است ستایش آن ستایشی که توانایی ندارد بر شماره اش کسی جز تو، درود فرست بر محمد و آل محمد درودی که توانایی نداشته باشد بر شماره‌اش کسی جز تو.

چهارم:

بخواند: اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ، وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَفِی الْقَضاَّءِ الَّذی لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ، اَنْ تَکْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِکَ الْحَرامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ، وَاجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ فی رِزْقی، وَتَفْعَلَ بی کَذا وَکَذا.

خدایا قرار ده در آنچه حکم کرده و مقدر فرموده‌ای از سرنوشت حتمی، و در آنچه جدا کنی از فرمان حکیمانه ات در شب قدر و در آن قضا و قدری که برگشت و تغییر و تبدیلی ندارد که نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت (کعبه) بنویسی. آنان که حج‌شان مقبول و سعی‌شان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و کردار بدشان بخشوده شده است و قرار ده در آنچه مقدر فرموده‌ای که عمر مرا طولانی کرده و روزیم را وسیع گردانی و درباره‌ام چنین و چنان کنی. و به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

کد خبر 6065128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha