۱۵ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۳۶

معاون جهاد کشاورزی قزوین خبر داد؛

کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب در قزوین

کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعبی مصرف آب در قزوین

قزوین- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با اجرای طرح الگوی کشت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب در سفره‌های زیر زمینی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهرعلی راه انجام اظهار کرد: اجرای طرح الگوی کشت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب در سفره‌های زیر زمینی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این میزان مدیریت آب بدون کاهش در میزان تولیدات کشاورزی انجام خواهد شد، افزود: با اجرای این طرح می‌توان شاهد افزیش بهره وری در منابع تولید، آب و خاک باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تاکید کرد: بر اساس برنامه ابلاغی ۲۶۲ هزار و ۴۸۸ هکتار از مزارع تحت اجرای الگوی کشت قرار گرفته که از این میزان ۱۳۱ هزار و ۴۹۳ هکتار مزارع آبی و ۱۳۰ هزار و ۹۹۵ هکتار دیم است.

راه انجام خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ابلاغی الگوی کشت در سال زراعی جاری شش هزار و ۸۰۰ هکتار از سطوح زیر کشت محصولات تابستانه آبی کاهش یافته که با کاهش این میزان سطح زیر کشت کاهش مصرف آب و صرفه جویی منابع آبی اتفاق خواهد افتاد.

وی تاکیدکرد: اجرای طرح کنترل الگوی کشت در استان بسیار ضروری است چرا که استان قزوین از حیث کم آبی و فرونشست اراضی در وضعیت خوبی قرار ندارد و این موضوع مستلزم همکاری و تعامل دستگاه‌های نظارتی و قضائی است تا از سوءاستفاده‌های احتمالی در جهت اجرای این طرح جلوگیری شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تغییر در شیوه کشت، کشت گیاهان علوفه‌ای کم آب بر مانند سورگوم، تریتیکاله، نخود علوفه‌ای، چغندر علوفه‌ای، خلر و ماشک، قصیل، گلرنگ و کینوا، احیای کشت کاملینا از مهمترین اقدامات این سازمان در راستای الگوی کشت در سال گذشته بوده است.

وی تاکید کرد: کشت محصولاتی همچون خربزه و هندوانه جزو اولویت‌های کشت در این استان نیست و از برنامه الگویی کشت استان حذف شده بنابراین بایستی در جهت صرفه جویی در منابع آبی از کشت اینگونه محصولات در استان جدا خودداری شود.

راه انجام یاداور شد: همچنین با توجه به ناترازی های برق به دلیل اینکه مزارع کشاورزی تاپایان خردادماه بایستی از آبیاری مناسب بهره مند باشند از شرکت توزیع نیروی برق استان درخواست می‌شود شرایط به گونه‌ای مهیا شود تا قطعی و نوسان برق درمناطق استان به کشاورزی آسیبی وارد نشود.

کد خبر 6068786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha