۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۶

معاون فناوری بانک کشاورزی تشریح کرد:

فرآیند صدور و نقد کردن چک دیجیتال

فرآیند صدور و نقد کردن چک دیجیتال

حسین امین زاده، ضمن اعلام پیش قدمی این بانک در زمینه نقد کردن غیرحضوری چک دیجیتال سایر بانک ها، به تشریح فرآیندهای مربوط به صدور، انتقال، برگشت و نقد کردن چک دیجیتال پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، با اجرای قانون جدید چک و الزام بانک‌ها برای صدور چک دیجیتال، این کار در دولت سیزدهم نهایی و اجرا شده و مشتریان بانک‌ها می‌توانند به جای قرار گذاشتن با یکدیگر و مبادله نسخه فیزیکی چک، آنلاین چک صادر کنند و در اختیار همدیگر قرار دهند. اتفاق مهم دیگری که انتظار می‌رود به زودی در کل شبکه بانکی اجرایی شود، امکان نقد کردن چک‌ها به صورت آنلاین است. چرا که تا پیش از این نقد کردن چک‌ها فقط درون سامانه‌های اینترنتی هر بانک انجام می‌شد و مشتریان نمی‌توانستند چک دیگر بانک‌ها را نقد و به حساب مشتریان واریز کنند. درحال حاضر این مشکل حل شده و بانک کشاورزی به عنوان اولین بانک با همکاری بانک مرکزی در این مسیر پیش قدم شده است.

امین زاده در ادامه افزود: بانک کشاورزی در اسفند سال ۱۴۰۲ از امکان صدور، انتقال و نقد کردن چک الکترونیکی بانک با عنوان چابک رونمایی کرد و این خدمت به سبد محصولات در بستر اینترنت بانک اضافه شد. همچنین درحال حاضر این بانک نخستین بانکی است که چک‌های الکترونیک سایر بانک‌ها را می‌پذیرد.

وی افزود: هر مشتری تنها یک بار به شعبه بانک مراجعه و درخواست خود را مبنی بر امکان استفاده از این چک ارائه می‌دهد و بعد از آن دیگر هیچ نیازی به مراجعه به شعبه نیست و همه مراحل بعدی به صورت آنلاین و در اینترنت بانک انجام می‌شود.

امین زاده تصریح کرد: چک الکترونیکی ضمن داشتن ویژگی‌های چک فیزیکی، دارای امنیت کاملاً تضمین شده است و در این مرحله مشتریان بانک می‌توانند با صدور و ثبت آنلاین چک الکترونیک آن را در اختیار دیگران قرار دهند. البته در حال حاضر به جز بانک کشاورزی، دیگر بانک‌ها قادر به پذیرش چک‌های الکترونیک سایر بانک‌ها و کارسازی در چکاوک نیستند.

وی خاطرنشان کرد: هر مشتری وقتی چک الکترونیک را دریافت کند، می‌تواند آن را همانند مراحل ثبت چک فیزیکی در ابزار «اینترنت بانک» ثبت و تأیید کند که پس از آن چک یادشده در کارتابل مشتری قرار می‌گیرد. در این مرحله اگر مشتری خواهان واریز وجه چک به حساب خودش باشد، نیازی به حضور در شعبه ندارد و وجه چک به محض درخواست نقد شوندگی به حساب مشتری واریز خواهد شد؛ اما اگر بخواهد وجه چک را به صورت نقد دریافت کند، کافی است به نزدیک ترین شعبه بانک مراجعه کند.

امین زاده در ادامه اظهار داشت: علاوه بر امکان نقد شوندگی آنلاین و غیر حضوری چک دیجیتال، در خدمت جدید مشتری می‌تواند چک دریافتی را از طریق حساب کاربری اش در اینترنت بانک به شخص دیگری واگذار کند و نیازی به مراجعه به شعبه یا ملاقات حضوری برای انتقال چک مورد نظر نخواهد بود.

معاون فناوری بانک کشاورزی گفت: در حال حاضر اکثر بانک‌ها امکان صدور چک الکترونیکی را دارند و تنها تفاوت اینجاست که بقیه بانک‌ها امکان کارسازی و نقد کردن چک دیگر بانک‌ها را ندارند و برای وصول چک‌های الکترونیک خودشان نیز باید به شعبه بانک مراجعه کنند اما بانک کشاورزی موفق شده مسیر صدور تا کارسازی چک‌های دیگر بانک‌ها را نیز آنلاین و غیر حضوری کند.

امین زاده درباره امنیت چک‌های الکترونیکی تأکید کرد: هر برگ چکی که به صورت آنلاین صادر می‌شود، به صورت سیستمی از سامانه‌های پیچک و صیاد بانک مرکزی استعلام خواهد شد. علاوه بر این به دلیل استفاده از امضای دیجیتال، امنیت چک‌های الکترونیکی کاملاً تضمین شده و مطمئن خواهد بود؛ همچنین استفاده کنندگان از چک‌های الکترونیکی، با مشکلاتی نظیر جعل، هک شدن و یا مفقود شدن نسخه فیزیکی مواجه نخواهند شد. البته هنوز هم برخی به لحاظ روانی خواهان چک به صورت فیزیکی هستند اما با آموزش و فرهنگ سازی پیش بینی می‌شود ظرف ۳ سال آینده کاملاً چک فیزیکی حذف و یا سهم آن به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه مشتریان در بستر «سوپر اپلیکیشن باران بانک کشاورزی» می‌توانند چک دیجیتال صادر، کارسازی یا منتقل کنند، خاطرنشان کرد: با اپلیکیشن باران فرایند احراز هویت غیر حضوری مشتریان صورت گرفته و سپس امضای دیجیتال برای آنان صادر می‌شود.

معاون فناوری بانک کشاورزی درباره مقررات برگشت چک دیجیتال اظهار داشت: با الکترونیکی شدن دسته چک‌ها اگر حساب مشتری کسری موجودی داشته باشد، چک صادره برگشت خواهد خورد، برای طرح دعاوی در دادگاه‌ها، فرم برگشت چک در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و مورد قبول دادگاه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به فراگیر شدن تدریجی چک دیجیتال در شبکه بانکی تأکید کرد: این یک اقدام مهم در راستای اجرای قانون جدید چک، که مورد تأکید مجلس است، به حساب می‌آید؛ چراکه به بسیاری از دغدغه‌های مردم ازجمله خطر مفقود شدن، جعل چک یا خط خوردگی پایان می‌دهد و در هر ساعت از شبانه روز می‌توان چک دیجیتال را صادر، ثبت و به بانک برای نقد شدن واگذار کرد.

شایان ذکر است، چک الکترونیک بانک کشاورزی با نام «چابک»، خدمتی جدید در راستای اجرای سند تحول دیجیتال در فضای بانکداری کشور، توسعه ابزارهای بانکداری الکترونیکی و جایگزینی بسیار امن و سریع برای دسته چک‌های کاغذی است و افراد با داشتن حساب جاری نزد بانک کشاورزی، می‌توانند از مزایای این خدمت بهره مند شوند.

کد خبر 6106410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha