۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۱

برای اولین بار در کشور انجام شد؛

درمان غیرتهاجمی سرطان پوست در مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای بوشهر

درمان غیرتهاجمی سرطان پوست در مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای بوشهر

بوشهر- رییس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از درمان غیرتهاجمی سرطان پوست با ذرات رنیوم رادیواکتیو برای اولین بار در کشور در این مرکز تحقیقاتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور مجید اسدی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درمان جدید بیماران مبتلا به سرطان پوست غیرملانوما (non-melanoma) در کشور برای اولین بار در بیماران با کارسینوم سلول بازال با همکاری پزشکان متخصص پوست در مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای بوشهر و تهیه رادیو دارو توسط شرکت پارس ایزوتوپ از تیرماه سال گذشته آغاز شد.

عضو وابسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: این نوع درمان در سه گروه کاربردی بیمارانی که جراحی برای آن‌ها کمتر امکان‌پذیر است (وجود تومور در صورت یا انتهای اندام‌ها و یا نواحی ژنیتال)، بیمارانی که منع انجام جراحی دارند (سن بالا، بیماری زمینه‌ای همراه، آن‌هایی که به جراحی رضایت نمی‌دهند)، در موارد مشکل تکنیکی برای انجام رادیوتراپی (ضایعات قبلاً درمان شده، ضایعات با سطوح نامنظم (روی بینی، گوش و انگشتان) و نیز ضایعات بزرگ است.

پروفسور اسدی اضافه کرد: این روش درمانی جدیدی هستند که غیرتهاجمی، بدون درد، بدون نیاز به بیهوشی و جراحی است و هیچ ملاحظه خاصی بعد از این نوع درمان نیاز نیست.

وی تصریح کرد: درمان موسوم به "Rhenium-SCT" فرآیندی اغلب تک جلسه‌ای است که در آن پزشکان ماده‌ای خمیری را روی ضایعه پوستی به مدت چند دقیقه تا حداکثر سه ساعت می‌مالند و سپس برداشته می‌شود و فرد هیچ‌گونه اشعه‌ای بعد از آن نخواهد داشت و این مدت کوتاه کافیست تا سلول‌های سرطانی از بین برود.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای خلیج‌فارس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: این خمیر رزینی حاوی ذرات رادیواکتیو است که می‌تواند سرطان‌های غیر ملانوما برای مثال سرطان کارسینوم سلول بازال (Basal cell carcinoma) و نیز اسکواموس سل کارسینومای جلدی موضعی را از بین ببرد.

وی گفت: در مطالعات انجام شده میزان موفقیت بالای ۹۵ درصد گزارش شده است.

کد خبر 6107246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha