۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۹

مدیر حوزه های علمیه:

حرکت بزرگ مدرسه سازی در کشور به برکت انقلاب اسلامی رونق گرفت

حرکت بزرگ مدرسه سازی در کشور به برکت انقلاب اسلامی رونق گرفت

قم- مدیر حوزه های علمیه گفت: به برکت انقلاب اسلامی، تلاش و مجاهدت خادمان نظام حرکت بزرگ مدرسه سازی در کشور رونق گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان قم که در اردوگاه دانش آموزی شهدای ۱۵ خرداد برگزار شد، با تبریک دهه کرامت و گرامیداشت یاد مرحومین مدرسه ساز، اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و تلاش و مجاهدت خادمین نظام و انقلاب حرکت بزرگ مدرسه سازی در کشور رونق گرفته است و در این میان نباید گذشتگان این عرصه را فراموش کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: اگر شخصیت انسان را دارای یک ساختمان تصور کنیم در این ساختمان عواملی تأثیرگذار هستند که در تعالیم دینی و آموزه‌های علمی به آن اشاره دارد که یک سری عوامل بر ساختمان شخصیت انسان مؤثر است که شامل تاریخ گذشته، وراثت و عوامل ژنتیکی، خانواده، محیط اجتماعی و طبیعی، زیست فردی، خانوادگی و اجتماعی، محیط زندگی فرد، محیط تحصیل و کار از جمله عواملی هستند که از ۱۰ تا ۷۰ درصد بر ساختمان شخصیت انسان تأثیر می‌گذارند.

رئیس ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: در میان این عوامل اراده فرد و زیست آگاهانه، نقش ممتازی در ساختمان شخصیت او دارد، لذا نباید نسبت به خودمان غفلت کنیم و برای خودمان و برای دیگران باید نقش اثرگذار، آگاهانه و سازنده‌ای داشته باشیم. از نقش دستگاه تعلیم و تربیت گرفته تا استاد، مربی، طراح و برنامه ریز همه به دنبال سوق دادن این عوامل برای شکل گیری و شخصیت دهی به ساختمان فکر و اندیشه انسان هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: خداوند متعال انسان را با عقل و اراده مواخذه می‌کند و ثواب می‌دهد. این اراده‌ای که خیرین را پای این نهضت بزرگ آورده است، این اراده و عقل ارزشمند است. ما امروز اینجا جمع شده ایم تا در برابر عقل و اراده نیک‌خواهانه خیرین و همه معلمان، مربیان و هادیان فرزندانمان تواضع کنیم، آن عقل و اراده ارزش دارد. اون فهم عالی و راهبردی، دقیق و درست و تصمیم و اراده خوب، این دو اساس سعادت بشریت است. دین در سایه آنها شکل می‌گیرد، پایه دین، عقل است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: ما نه از محدثان اشعری هستیم و نه از رویکردهای اخباری تبعیت می‌کنیم؛ ما معتقدیم به عقل، حکمت، بنیاد فکری هستیم و دین بر پایه عقل استوار است و اگر کسی دین را منهای عقل تفسیر کند اشتباه است. ما با همه وجود و برهان‌های قاطع اساس دین را اثابت می‌کنیم و بر پایه آن پیش می‌رویم، این عقل و اراده خوب بنیان کار است؛ معلمین و برنامه ریزان باید تلاش کنند بچه‌ها را عاقل، البته نه به عقل ابزاری پوزیتیویستی غرب بلکه با عقل عمیق حکمی و الهی تربیت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما ملتی هستیم که در اعصار پیشین سبک شهر، معماری و ساختمان ویژه خودمان را داشته ایم، فکر الهی و اندیشه‌های الهی از خانه تا مکتبخانه و مسجد تا محیط شهر و فضای زیستی ما، انعکاس داشته؛ موج نوسازی‌ها به جای خود محفوظ، ما هیچ تجربه بشری را در اصل آن بد نمی‌دانیم، ولی همه اینها باید در شعاع اندیشه اخلاقی، معنوی، الهی و اسلامی قرار بگیرد. این خلائی است که ما در این دوران پس از انقلاب با آن مواجه هستیم. ما با همه تحولاتی که انقلاب در ایران و جهان رقم زده، سبک معماری و شهرسازی متناسب با دنیای امروز و منعکس کننده اخلاق و آداب دینی هنوز نداریم، هر چه است همانی است که در عهد صفویه پایه ریزی شد و سرآمد معماران آن شیخ بهایی (ره) بود، دانشمندی که سرآمد علم، اخلاق، معنویت، عرفان، فقه و حکمت اسلامی بود و در عین حال تمام فنون معماری و شهرسازی را می‌دانست، این دانشمند اینچنین الگوهای جدید خلق کرد. خواجه نصیرطوسی، فیلسوف، حکیم، فقیه، متکلم و در عین حال معمار بزرگ عصر خودش بود، اجتماع اینها موجب خلق الگوهای جدید شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: در مدرسه سازی باید منطق الهی را مجسم کنیم. سال ۶۱ دوماه در مدرسه چهارباغ اصفهان بودم، گاهی اوقات تنها بودم، درس می‌گفتم، هنوز یادم نمی‌رود که این مدرسه با انسان صحبت می‌کرد، آن فکر الهی که شیخ بهایی در معماری تجلی کرده بود، روح داد به معماری که در اصفهان و جهان نیز منعکس شد، انتظار داریم دوستان وزارت و سطوح راه و شهرسازی و دولت هم در خیرین این نگاه تقویت شود. البته این کمبود این بخش به حوزه و دانشگاه برمی گرد، حوزه و دانشگاه ما باید در کنار هم الگوهای نو و خوب، به‌روز، ولی با روح معنوی در شهرسازی، خانه سازی، محیط سازی، مدرسه سازی پیدا نکردند و اجرا نکردند، لذا باید قدم برداریم.

کد خبر 6108869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha