۲۵ خرداد ۱۳۸۷، ۹:۳۶

مرور کارنامه رضا کریمی به بهانه اکران فیلم سینمایی "انعکاس"

مرور کارنامه رضا کریمی به بهانه اکران فیلم سینمایی "انعکاس"

در کارنامه رضا کریمی که فیلم سینمایی "انعکاس" را بر اکران سینماها دارد، حضور بازیگران حرفه‌ای در قصه‌های جذاب بر مسیر پیچش‌های داستانی از دست می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، کریمی حضور در سینمای حرفه‌ای را با دستیاری کارگردانی فیلمسازان حرفه‌ای آغاز کرد و در چند پروژه هم در سمت برنامه‌ریز فعالیت داشته است.

"تصویر آخر"، "ترنج" و "زینت" از جمله فیلم‌هایی هستند که رضا کریمی حضور در کنار سینماگران حرفه‌ای را تجربه کرد و پس از آن با ساخت اولین فیلمش در سال 1377 وارد عرصه کارگردانی شد. او همچنین چند مجموعه تلویزیونی ساخته که از آن جمله می‌توان به "شبی از شب‌ها" و "مرده متحرک" اشاره کرد.



تب

"عشق + 2" با فیلمنامه‌ای از خودش در سال 1377 ساخته شد. فیلمی که با امتیاز تازه بودن نسبی موضوع محوری در آن سال و نیز شیوه روایت توانست اولین گام این فیلمساز را واجد امتیازاتی کند. فیلم درباره یک مثلث عشقی است که در پرداخت جزئیات ظرائفی خاص دارد و می‌تواند آن را از قالب نمایشی به نمونه‌ای باورپذیر تبدیل کند.

زنی پس از گذر سال‌ها از جدایی به ایران بازمی‌گردد و ملاقات با شوهر سابقش که اکنون متأهل است، رابطه آنها را به سطحی جدید می‌کشاند. فیلم هر چند در پرداخت علل روانشناسی گرایش دوباره زن و شوهر سابق به هم با محدودیت‌هایی مواجه بوده، ولی توانسته با تکیه بر مولفه‌ها و تمهیداتی نمادین مثلث عشقی را بازخوانی کرده و در نهایت پس از تجربه تلویحی یک رابطه ممنوع، حکم را به بازگشت به روال سابق زندگی صادر کند.

امین تارخ در نقش مردی بر سر دو راهی انتخاب، ویشکا آسایش در نقش زن سابق که پس از سال‌ها در جستجوی احیاء یک رابطه شکست خورده است و فاطمه معتمدآریا در نقش زنی که به این تجربه تلخ می‌رسد که موقعیتی با ثبات در زندگی با شوهرش ندارد، سه ضلع اصلی این فیلم هستند که پس از بارها پخش از تلویزیون هنوز هم جذابیت دارد.

"هزاران زن مثل من" بر اساس فیلمنامه‌ای مشترک با همسرش آزیتا موگویی در سال 79 ساخته شد. کریمی در دومین فیلم خود نگاهی خاص به موقعیت زن امروز در رابطه زناشویی دارد و همین وجه به گونه‌ای از پیش تعیین شده گاردهای بسته را در مقابل فیلم شدت بخشید.

فیلم داستان یک زن وکیل است که مشکلی مشابه موکلان خود در رابطه با شوهرش دارد. نکته مهم فیلم که در مقابل سردرگمی مقطع میانی کمرنگ شده این است که فیلمساز تلاش نکرده پاسخی محض به علت گسست در رابطه شهرزاد و شوهرش ارائه دهد. به این ترتیب تلاش زن در برابر گرفتن حق سرپرستی فرزندش چیزی فراتر از کشمکش و لجبازی‌های معمول جلوه می‌کند و بخصوص کاراکتر شهرزاد را واجد تشخصی خاص می‌کند که هیچگاه آشکارا از خیانت احتمالی مرد حرف نمی‌زند.

فیلم در بخش میانی به دلیل مستنداتی که در قوانین دادگاه خانواده وجود دارد، ناگزیر از ارائه تصویری سرگردان از شهرزاد و فرزندش در سطح شهر بدون هدفی خاص و مشخص است. چون در واقع او با تسلط بر قانون خودش هم می‌داند که نمی‌تواند حق سرپرستی بچه را به دست آورد. به این ترتیب سردرگمی این مقطع به نوعی قابل ارجاع به قوانین جاری و رسمی نیز هست. نیکی کریمی و فریبرز عرب‌نیا در نقش این زوج محوری می‌توانند از وجه نسبتاً تازه حضور در کنار هم بهره ببرند.

"تب" با فیلمنامه‌ای از خودش در سال 1382 ساخته شد. فیلم با شخصیت پردازی مناسب و تسلط بر کاراکترهای متعدد اصلی و فرعی آغازی محکم و جذاب دارد اما در ادامه دچار نوعی سردرگمی و مشکل در طراحی ماجرا و پرداخت شخصیت‌ها می‌شود. به این ترتیب بسیاری از جزئیات و حتی کاراکترهای فرعی ناکارآمد مانده و حضوری اضافی پیدا می‌کنند.

فیلم با تعریفی خاص از زندگی یک زوج آغاز می‌شود که بالا بودن سن زن و به نوعی خاستگاه او باعث شده پدر مذهبی پسر او را پس از ازدواج طرد کند. این تعریف اولیه در ادامه با پرداخت شخصیت‌ها به تدریج کالبدشکافی شده و به تصویری جدید از زن و بخصوص ارتباطات سابق او می‌انجامد.

طراحی یک نقشه برای باز کردن گاوصندوق پدر باعث می‌شود در مقطع میانی افرادی در ویلا گرد هم جمع شوند که به نوعی روابط گذشته را روشن کرده و کدهایی می‌دهند. در این بخش با کشمکش‌هایی که برای پیاده کردن نقشه و ... طراحی شده به نوعی این زوج به تعریفی جدید از هم می‌رسند و پایان چیزی نیست جز مزد طمعکاری آنها و البته موکد کردن آینده‌ای که پدر برای این زوج پیش بینی کرده بود.

لعیا زنگنه و امین حیایی در نقش این زوج محوری، حمید فرخ‌نژاد در نقش کاراکتر جذاب دوست قدیمی زن که می‌خواهد گاو صندوق را باز کند و همچنین حضور سعید پورصمیمی و حدیث فولادوند در نقش‌های فرعی از نقاط قوت فیلم است که در ادامه با پرداخت ناقص و ناکارآمد ماجرا و شخصیت‌ها کمرنگ جلوه می‌کنند.   



انعکاس

"انعکاس" جدیدترین فیلم کریمی است که برای اولین بار یک فیلمنامه نویس مستقل آن را نوشته است. محمدهادی کریمی این بار از قالب آشنای مثلث عشقی فراتر رفته و به مربع و چند ضلعی از روابط تو در توی زوج‌های مختلف پرداخته است. فیلم روایتگر زوجی جوان است که هر کدام بی‌اراده در معرض آزمون سخت اثبات وفاداری قرار می‌گیرند. آنها تنها دو را پیش رو دارند و انتخاب نهایی هر کدام انعکاسی را در زندگی مشترکشان رقم خواهد زد.

مهناز افشار، حمید گودرزی، کامبیز دیرباز، شهره قمر و بیتا سحرخیز بازیگران، سعید حاجی‌میری تهیه‌کننده، آزیتا موگویی مدیر تولید، فرج حیدری مدیر فیلمبرداری، اصغر شاهوردی صداگذار، سیامک احصایی طراح صحنه و لباس و مهرداد کیانی طراح چهره‌پردازی این پروژه سینمایی هستند.

"انعکاس" در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد و قرار بود از چهارشنبه 22 خرداد جایگزین "تلافی" در گروه سینمایی استقلال شود، اما به دلیل آماده نبودن کپی‌های فیلم با یکروز تأخیر روانه سینماها شد.

کد خبر 698725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha