۱۳ آبان ۱۳۸۷، ۱۰:۵۶

گزارش خبری مهر/

آمریکای لاتین در انتظار تغییر خوی امپریالیستی واشنگتن با آمدن اوباما

آمریکای لاتین در انتظار تغییر خوی امپریالیستی واشنگتن با آمدن اوباما

خبرگزاری مهر -گروه بین الملل: در حالی که احساسات ضدامپریالیستی علیه دولت جرج بوش در آمریکای لاتین رو به افزایش است پیروزی کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقطه امیدی برای همسایگان جنوبی جهت از سر گیری روابط با همسایه شمالی به شمار می رود.

باراک اوباما در دوران مبارزات انتخاباتی خود بر تجدیدنظر در روابط آمریکا با کشورهای آمریکای لاتین تاکید بسیار داشته است.

رهبر جدید آمریکا می تواند تاثیر بسزایی در آرام کردن فضای تنش آمیز کنونی میان آمریکای شمالی و جنوبی و دولت های آنان داشته باشد.

ازجمله مشکلات مطرح میان همسایگان شمالی و جنوبی، بحران های دیپلماتیک میان دولت بوش با مقامات ونزوئلا و بولیوی، دامنه دار شدن خصومت با اکوادرو و نیکاراگوئه و همچنین تحریم های دولت کنونی آمریکا علیه کوبا هستند.

این درحالی است که در ماههای کنونی تمامی کشورهای آمریکای لاتین تمایل خود را برای برگزیده شدن اوباما به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا اعلام کرده اند.

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا صبح امروز گفت: ما یک رئیس جمهوری برای آمریکا می خواهیم که بتوانیم با وی صحبت کنیم و امیدواریم که وی برای ما احترام قائل باشد و کشورهای آمریکای لاتین را به عنوان کشورهای برادر قبول کند.

چاوز صبح دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: ما از باراک اوباما نمی خواهیم که انقلابی باشد، اما می خواهیم که سوسیالیست باشد.

وی افزود: امیدواریم که اوباما نه تنها اولین رئیس جمهوری سیاهپوست آمریکا بلکه نام وی در صحفه اول تاریخ این کشور ثبت شود.

رئیس جمهوری ونزوئلا با تاکید بر اینکه این کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات روز سه شنبه پیروز میدان خواهد بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم که دولت آینده آمریکا به حملات و تحریم های خود علیه دولت کوبا پایان دهد.

چاوز همچنین با متهم کردن واشنگتن به امپریالیسم تاکید کرد: ما همچنین امیدواریم که آمریکا نیروهای خود را از عراق خارج کند، به تهدیدهای خود علیه ایران، ونزوئلا و تمامی جهان پایان دهد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز چهارم نوامبر برگزار می شود.

پابلو کورنبلوم استاد اقتصاد بین المللی دانشگاه جان اف کندی در این باره به یک روزنامه آمریکایی گفت: اوباما سعی خواهد کرد در راستای بهبود روابط با آمریکای لاتین، قراردادهای اقتصادی با این منطقه بسته و روابط دیپلماتیک خود را نیز ارتقا دهد.

در کوبا نیز پیروزی اوباما به عنوان یک اهرم برای خاتمه تحریم های آمریکا و عادی شدن روابط در نظر گرفته می شود.

فلیپ پرز روگ وزیر روابط خارجی کوبا در این باره گفت: سابقه تحریم ها بسیار کهنه تر از اوباما هستند و بهتر است که وی در راستای بهبود روابط با کوبا قدم بردارد.

کارلوس کوردرو یک تحلیلگر بولیویایی نیز اظهار داشت: بولیوی که اخیرا با ایران روابط دیپلماتیک برقرار کرده و سفیر آمریکا را نیز اخراج کرده است، امیدوار است که اوباما یک روزنه مناسب برای بهبود روابط دوجانبه بگشاید.

همچنین رافائل کورئا رئیس جمهوری اکوادور که انعقاد پیمان منطقه آزاد تجاری با آمریکا را رد کرده است، اخیرا پذیرفت که اوباما می تواند یک رئیس جمهوری غافلگیر کننده باشد.

در آرژانتین نیز کریستینا کرشنر رئیس جمهوری این کشور از اوباما به عنوان یک رئیس جمهوری متفاوت نام برد.

و فیلیپ کالدرون رئیس جمهوری برزیل باوجود محافظه کار بودن تاکید دارد که دموکرات ها از امتیاز بیشتری نسبت به جمهوریخواهان برخوردار هستند.

کد خبر 776326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha