۲۱ دی ۱۳۹۰، ۱۵:۵۵

بنیانگذار بیهوشی نوین ایران درگذشت

استاد دکتر محمد اسماعیل تشید، بنیانگذار بیهوشی نوین در ایران در سن 84 سالگی به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر تشید در سال 1306 خورشیدی در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات دانشکده پزشکی جهت ادامه تحصیل عازم آمریکا شد.

وی در سال 1336 پس از دریافت مدرک تخصص در رشته بیهوشی به ایران بازگشت و همان سال به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مشغول به کار شد.

وی درسال 1349 به مقام استادی و پس از چند دهه فعالیت مستمر در عرصه های علمی و پژوهشی در سال 1373 به افتخار بازنشستگی نائل گردید.

تاریخ جوان بیهوشی در ایران استاد تشید را از جمله بنیان گزاران این علم و فن حیاتی می شناسد که پس از بازگشت به ایران، با تلاش بی وقفه تمامی توان خود را برای آموزش و تربیت فرزندان این سرزمین با اصول علمی روز دنیا بکار گرفت و در این راستا تحولی بنیادی ایجاد کرد.

استاد تشید نظام آموزشی چرخشی را برای آموزش دستیاران تخصصی رشته بیهوشی بنا نهاد که بر اساس آن دستیاران از نحوه کاربرد و روش بیهوشی در بخشهای مختلف پزشکی آگاهی می یابند.

استاد تشید مخترع و مبدع دو نوع لوله نای در بیهوشی به نامهای s و لوله حلقی بود که پایه گذار برخی از وسایل امروزی جهت اداره راه هوایی بیماران حین بیهوشی گردید. از استاد تشدید، مقالات متعددی در مجلات پزشکی معتبر خارجی و داخلی به چاپ رسیده است.

دکتر محمد اسماعیل تشید دوشنبه 19 دی دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شنافت.

کد خبر 1507517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha