۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۳:۲۲

عسلی:

قانونهای سلیقه ای سبب تعطیلی 36 کارخانه آرد در خراسان بزرگ می شود

قانونهای سلیقه ای سبب تعطیلی 36 کارخانه آرد در خراسان بزرگ می شود

گناباد - خبرگزاری مهر: عضو انجمن صنفی آرد خراسان بزرگ گفت: در استان خراسان بزرگ 36 کارخانه تولید آرد با اشتغالزایی مستقیم یک هزار و 200 نفر فعالیت می کنند که به خاطر قانونهای منطقه ای و سلیقه ای در آِینده نزدیک شاهد تعطیلی این واحدهای تولیدی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی عسلی صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران گناباد اظهار داشت: مدیران و کارشناسان مرتبط گندم و آرد از کمبود گندم در سال 90 به استانداری گزارش داده و مجوز ممنوعیت خروج آرد به خارج از استان را اخذ کرده اند.

وی افزود: این امر موجب ضرر و زیان شرکتهای آرد استان شده و ادامه این ممنوعیت موجب بسته شدن کار خانه های تولید آرد استان در سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی خواهد شد.

وی با انتقاد به قانون ممنوعیت خروج آرد از استان افزود: این قانون برای کار خانجات آرد سایر استانها اجرا نشده و آنها به راحتی تولیدات خود را به سایر نقاط کشور ارسال می کنند ولی در خراسان بزرگ خروج آرد از استان ممنوع شده است.

وی ادامه داد: ممنوعیت خروج آرد از استان مغایر با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و حمایت از تولید ملی است زیرا باعث محدودیت تولید می شود و کار خانجات را متضرر می کند.

عسلی تصریح کرد: با آزاد سازی قیمت آرد و نان نانواها حق انتخاب خرید آرد با کیفیت مورد نظر خود را پیدا کرده اند لذا کارخانجات تولید هم نباید با محدودیت رو برو شوند و حق فروش به سایر نقاط کشور را داشته باشند.

عسلی ادامه داد: پس از اجرای هدفمندی یارانه ها هزینه های سربار تولید نسبت به قبل بیشتر شد، بدهی های معوقه به بانکها و عدم وجود سرمایه در گردش با توجه به آزاد سازی گندم و آرد در این مدت بر دوش صنایع آرد بود زیرا انتظار این بود اگر جلو فعالیت گرفته شود به نسبت آن هزینه های اضافه شده در هدفمندی یارانه ها نیز کاهش یابد.

وی بیان کرد: حال که فصل برداشت گندم سال 91 آغاز شده و کار خانجات با سود بانکی بالا اقدام به خرید گندم کرده اند باید مجاز به صادرات آرد آن به هر نقطه کشور شوند تا بتوانند جوابگوی هزینه های خود باشند اما همچنان اجازه فعالیت در خارج استان را ندارند.

عسلی افزود: با این قانون دست و پا گیر منطقه ای صنایع آرد استان چگونه باید به فعالیت خود ادامه دهند، دست اندرکاران تامین گندم همانند بخش خصوصی چاره جویی برای خرید گندم داخلی کشاورزان در سال جاری داشته باشند آخر نمی شود هیچ کاری نکنند فقط جلوگیری و مانع تراشی گنند و جلو فعالیت صنایع آرد را بگیرند.

وی گفت: دست اندرکاران غلات اجازه دهند انجمن صنفی آرد، گندم را خریداری و آرد استان را تامین کنند. 

عضو انجمن صنفی آرد خراسان بزرگ گفت: براساس بر نامه پنجم دولت 80 درصد خرید گندم کشاورزان توسط بخش خصوصی و فقط 20 درصد توسط شرکت غله باید انجام گیرد که با مانع تراشیهای انجام گرفته بخش خصوصی دچار ضرر و خسران می شود.

عضو هیئت مدیره کار خانه آردوالسی گناباد افزود: روزانه حدود 700 تن گندم  از کشاورزان گناباد و شهرهای همجوار خریداری و به صورت 15 روزه از قرار هر کیلو به طور متوسط چهار هزار و 500 ریال خریداری می شود که نسبت به قیمت دولتی 300 ریال  به نفع کشاورز خریداری می شود.

عسلی با بیان این نکته که خراسان بزرگ دومین تولید کننده آرد در سطح کشور است گفت: در استان خراسان بزرگ 36 کار خانه تولید آرد با اشتغال زایی مستقیم حدود 1200  فعالیت می کند که به خاطر قانونهای منطقه ای و سلیقه ای در آِینده  نزدیک شاهد تعطیلی این واحدهای تولید خواهیم بود.

وی از احداث سیلوی 200 هزار تنی در جوار کارخانه آردوالسی گناباد خبر داد و افزود: در حال حاضر 130 هزار تن ظرفیت پذیرش دارد، روزانه 700 تن از شهرهای همجوار خریداری می شود که  یک چهارم گندم منطقه جذب کارخانه گناباد می گردد.

وی در خصوص پرداخت گندم خریداری شده از کشاورزان گفت: حداقل 10 تا 15 روز هزینه گندم خریداری شده پرداخت می شود و تسهیلات ویژه ای نیز به کشاورزان داده می شود.

وی افزود: مشکلات تخلیه بار گندم کشاورزان نیز حل شد و کامیونداران بدون خواب ظرف یک تا دو ساعت تخلیه بار انجام می گیرد.

کد خبر 1626657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha