۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰

مراسم افتتاح موزه بزرگان دین؛

حجت الاسلام ادیب یزدی: به جای موزه دین از کلمه دیگری استفاده شود

حجت الاسلام ادیب یزدی: به جای موزه دین از کلمه دیگری استفاده شود

حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی گفت: کلمه موزه در کنار دین را مشمئز کننده می دانم چون موزه این مطلب را به ذهن متبادر می کند که عبارت است از چیزهایی که جامعه از نظر عملیاتی نسبت به آن اعراض دارد و بیشتر به دیده فخر و عبرت به آن نگاه می کند اما کلمه دین و رجال دینی یعنی حقیقتی که تا ابد ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در مراسم افتتاح موزه بزرگان دین که شب چهارشنبه در مجموعه فرهنگی ارگ آزادی (ساختمان مرکزی سازمان میراث فرهنگی) با حضور جمعی از علما و مدیران کل میراث فرهنگی استانها برگزار شد، بیان کرد: هر اندازه کاروان تمدنی بشری پیشرفت کند اسلام از آن بالاتر است، به هیچ عنوان چیزی متعالی تر از اسلام واقع نمی شود و زمانی که دو عنوان موزه و دین کنار هم قرار می گیرند ممکن است مقداری مشمئز کننده باشد بنابراین اگر به جای کلمه موزه لغات شناسان سازمان میراث فرهنگی کلمه ای بهتر و یا متعالی تر با جایگزین می کرند بهتر بود. کلمه موزه نیز مدتها است که نخ نما شده است.

وی بیان کرد: همه عالم آرزوی دیدن آقا امیرالمومنین(ع) را دارند ولی آقا امیرالمومنین(ع) آه می کشد و اشتیاق خود را برای زیارت رجال دین بیان می کند.

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: آه از اسم های خداوند و کوتاه ترین نما پروردگار است که از دلی سوخته و جگری تف دیده در می آید.

در ادامه این مراسم محمد شریف ملک زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: متاسفانه در کشورمان خیلی کارها انجام نمی شود و وقتی کاری هم انجام می شود می گویند چرا در سال های گذشته انجام نشد؟

وی گفت: در ایران 34 سال از انقلاب می گذرد اما هیچیک از حوزه های علمی، سازمان های تبلیغات و پژوهشکده های اندیشه اسلامی به دنبال این قضیه نبودند که جایی را به عنوان موزه یا سردیس بزرگان دین راه اندازی کنند.

ملک زاده درباره نام موزه بزرگان دین گفت: سازمان ایکوم نام موزه را جهانی دیده است و این نام را برای کارهای بزرگ و جهانی انتخاب شده است مانند موزه قرآن کریم و ما نمی توانستیم عنوان دیگری را برای آن انتخاب کنیم شاید اگر درباره آن فکر شود بتوان نامی را در سطح بین المللی انتخاب کرد.

وی گفت: نسل های آینده اگر بخواهند تفکر شیعه را ادامه دهند و مرجعیت شیعه را بشناسند باید از گذشته مرجعیت اطلاع داشته و تفکرات و اندیشه های ناب امام را بشناسند نه اینکه فقط در مراسم ها و ایام خاصی نسبت به معرفی بزرگان دین اقدام کنیم. باید جایی به عنوان پژوهشگاه براتی معرفی فضلای دین داشته باشیم. اگر این اتفاق بیافتد می توانیم نسل های آینده را برای حفظ هویت اسلامی سوق دهیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: اگر می بینیم جوانان ما و نسل های نو دچار سردرگمی هستند به این دلیل است که جایی را دقیق تعریف نکرده ایم و باید در مراکز آموزشی پژوهشی حداقل کتابچه هایی برای معرفی علما در اختیار آنان قرار دهیم. باید الفبای دین در فکر فرزندان ما عجین شود، آیا این اتفاق افتاده است؟ آیا در مراکز دانشگاهی نسبت به معرفی علما و مراجع کار شده است؟ و آیا مرجع یا کتابخانه و یا واحد درسی برای معرفی آنان وجود دارد؟ خیر. عنوان واحد درسی و عنوان پژوهشی در مراکز علمی نداریم، درست است که حوزه های عملی ما در این زمینه کار کرده اند اما مرکز آموزشی- پژوهشی ما در این زمینه ضعیف هستند و باید در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به نگاه ویژه به آنها تحقیق و معرفی شود و به عنوان یک واحد درسی در مراکز به آن نگاه شود.

وی گفت: ما در موزه بزرگان دین خواستیم نسل های آینده با شخصیت هایی همچون آیت الله کلینی و آخوند اصفهانی آشنا شوند و بدانند که چرا این افراد به این درجات رسیده اند و باعث شده اند که جهان اسلام به آنان افتخار کند.

ملک زاده گفت: ما نیامده ایم که یک خط از سیره علما را بیان کنیم ویا سردیسی از آنها به نمایش بگذاریم بلکه باید پژوهشگاهی را برای تحقیق در زندگی آنها تبیین کنیم تا نسل های آینده آنان را بیشتر بشناسند و من امیدوار هستم که در دوره های بعدی مدیریت سازمان میراث فرهنگی این موضع همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه مراسم افتتاح موزه بزرگان دین آتوسا مومنی معاون میراث فرهنگی کشور گفت: در کشور موزه های مختلفی و به صورت پراکنده داریم اما راه اندازی موزه مفاخر دین مغفول مانده بود و باید زودتر مورد نظر قرار می گرفت.

وی گفت: در حال ساخت تندیس های دیگر هستیم ولی امروز به معرفی برخی از بزرگان پرداخته ایم و در کنار سردیس آنها دست نوشته های برجسته ایشان نیز به نمایش گذاشته شده است.

مومنی افزود: در برخی از استان ها نسبت به معرفی برخی مفاخر اقدام کرده ایم اما ضرورت داشت در قلب پایتخت نیز فضای جدیدی و اطلاعات غنی تری در سطح بین الملل قرار دهیم.

موزه بزرگان دین در ساختمان مرکزی سامان میراث فرهنگی به نام ارگ آزادی افتتاح شده است.

در این موزه تندیس هایی از مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره)، آیت الله ارباب، آیت الله بهجت فومنی، آخوند فشارکی، ملاصدرا، شیخ بهائی، کاشف القطاء و علمای دیگر دین به نمایش گذاشته شده است.

هرچند که این موزه به نمایشگاه بیشتر شباهت دارد اما تندیس هایی که در آن قرار گرفته است توسط شش تن از هنرمندان مجسمه ساز ساخته شده ولی بیشتر آنها با عکس شمایل علمای دین تفاوت دارد. این سردیس ها به رنگ قهوه ای در فضایی تاریک به نمایش گذاشته شده است.

کد خبر 2103980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha