۱۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹

گزارش مهر/

تعطيلي تعدادی از واحدهاي توليدي خراسان جنوبی/ باز شدن قفل کارخانجات با کلید آب

تعطيلي تعدادی از واحدهاي توليدي خراسان جنوبی/ باز شدن قفل کارخانجات با کلید آب

بيرجند – خبرگزاري مهر: شهرکهای صنعتی استان خراسان جنوبی در حالی به شهرکهای متروکه شبیه شده اند که هم اکنون به دلیل کمبود آب بسیاری از واحدهای صنعتی تعطیل یا به صورت نیمه فعال در آمده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان جنوبي به لحاظ وجود معادن، صنايع، محصولات كشاورزي،  دامي و.... از پتانسيل بالايي برخوردار است كه اين عوامل موجب شد تا شهرك هاي صنعتي در سطح استان راه اندازي شود.

هم اكنون بيشترين حجم سرمايه گذاري، راه اندازي واحدهاي توليدي و اشتغال ايجاد شده در شهرك صنعتي بيرجند بوده اما اين در حالي است كه كمبود آب، اين ناحيه صنعتي در مركز استان را با چالش هايي مواجه كرده است.

به گفته مسئولان هم اكنون تعدادي از واحدهاي توليدي در اين شهرك صنعتي نيمه فعال است.

كمبود منابع آبي، برداشت بيش از حد مجاز ازچاه هاي حفر شده موجب شده تا سالانه اين شهرك ها متحمل جريمه شوند.

شهرك هاي صنعتي استان به عنوان مراكز مهم توليدي، اشتغالزايي و توسعه اي استان از اهميت ويژه اي برخوردارند و تعطيلي واحدهاي تعطيلي در مراكز به معناي حذف فرصت هاي شغلي بوجود آمده است.

از عوامل تاثيرگذاردر توسعه  كشور جذب سرمايه گذار است كه جذب سرمايه گذار تنها با تامين زيرزساخت ها بويژه تامين آب مورد نياز محقق مي شود.

50 درصد اشتغال بخش صنعت و معدن در شهرك هاي صنعتي است

مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي خراسان جنوبي در اين رابطه با بيان اينكه هم اكنون 15 هزار فرصت شغلي در بخش صنايع و معادن استان ايجاد شده است، گفت: از اين رقم 50 درصد در شهرك هاي صنعتي استان مشغول بكار هستند.

جرجاني اظهارداشت: بالغ بر سه هزار و 700 نفر از اشتغال ايجاد شده در شهرك هاي صنعتي در شهرك صنعتي بيرجند مشغول به كار هستند.

وي از وجود 28 ناحيه شهرك صنعتي در استان خبرداد و گفت: اين نواحي در دو هزار و 123 هكتار زمين احداث شده است.

جرجاني با اشاره به اينكه آب مورد نياز اين شهرك ها از 15 حلقه چاه تامين مي شود، ‌افزود: اين چاه ها 11ليتر بر ثانيه آب دهي دارند.

مصرف مازاد  40 ليتر بر ثانيه آب در شهرك صنعتي بيرجند

وي با اشاره به اينكه شهرك صنعتي بيرجند با بحران كمبود آب مواجه است، ‌بيان كرد: اين شهرك ها تنها مجاز به برداشت 34.5 ليتر بر ثانيه از چاه آب هستند.

جرجاني با بيان اينكه اين شهرك هم اكنون 80 ليتر برثانيه آب مصرف مي كند، افزود: اين امر موجب شده تا واحدهاي توليدي سالانه متحمل پرداخت جريمه هايي شده و هزينه مازداي بر دوش توليدكنندگان تحميل شود.

پرداخت سالانه80 ميليون تومان جريمه برداشت آب غيرمجاز

مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي خراسان جنوبي با اشاره به اينكه سالانه در اين راستا 80 ميليون تومان جريمه از سوي اين شهرك ها پرداخت شده است،تصريح كرد: اعبتارت سالانهشهرك هاي صنعتي جوابگوي نياز واحدهاي صنعتي نيست.

وي با اشاره به اينكه هم اكنون مديريت در استفاده از بهينه منابع موجود در شهرك  صنعتي بيرجند در دستور كار قرار دارد، افزود: جداسازي آب مورد استفاده در فضاي سبز از آب قابل شرب و استفاده از  پساب فاضلاب در برخي از واحدهاي صنعتي مانند كاشي، سراميك، آجر و... انجام مي شود.

جرجاني با اشاره به اينكه شهرك صنعتي بيرجند 338 هكتار زمين در اختيار دارد، بيان كرد: تاكنون 138هكتار از اين اراضي به سرمايه گذاران واگذار شده و در حال بهره برداري رسيد.

وي ادامه داد:همچنين 120هكتار ار زمين هاي شهرك آماده واگذاري بوده  كه فاز چهارم اين شهرك در اين زمين ها اجرايي خواهد شد.

جرجاني به پيشنهادات اين شهرك براي كاهش مشكلات اشاره كرد و ادامه داد: اجراي شبكه آبرساني به شهرك صنعتي بيرجند با هدف انتقال آب تصفيه خانه به داخل شهرك و ورودي واحدهاي صنعتي، افزايش ميزان دبي تخصيص يافته در پروانه هاي بهره برداري چاه هاي موجود جهت كمك به واحدهاي فعال اين شهرك و پايين آمدن هزينه هاي سربار و تامين اعتبار جهت خريد چاه كشاورزي جهت افزايش پروانه هاي چاه هاي آب شهرك بيرجند از جمله اين پيشنهادات است.

مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي خراسان جنوبي تامين اعتبار جهت اجراي شبكه آبياري قطره اي جهت فضاي سبز موجود در شهرك، تامين آب ناحيه صنعتي ديهوك از محل واگذاري چاه در نزديكي ناحيه مذكور، تامين اعتبار لازم در جلسه كارگروه اقتصادي و شوراي برنامه ريزي استان جهت خريد يك چاه كشاورزي و اننتقال آب تصفيه خانه بيرجند به شهرك صنعتي شماره دو بيرجند را از ديگر پيشنهادات ذكر كرد.

 غفلت از مديريت منابع آب، تشديد بحران آب در آينده را رقم خواهد  زد

 رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبي هم در اين رابطه با تاكيد بر اينكه مديريت بر استفاده بهينه ‌آب در استان مورد غفلت واقع شده است، گفت: در صورت عدم برنامه ريزي در خصوص آب موجود در استان در آينده صنايع و حتي آب شرب استان نيز با بحران جدي مواجه خواهد شد.

عليرضا جميع با بيان اينكه از هم اكنون بايد ميزان سفره هاي آب زيرزميني و ميزان  مصارف آب در بخش هاي مختلف استان ارزيابي شود، افزود: با مديريت صحيح و جلوگيري از پروژه هاي جديد كه منجر به استفاده مازاد آب در استان مي شوند از راهكارهاي كاهش اين بحران است.

استفاده از پساب فاضلاب در واحدهاي صنعتي سرمايه گذاري است

جميع با تاكيد بر اينكه هم اكنون واحدهاي صنعتي استان كه بخش اعظمي از توليد و اشتغال استان را به خود اختصاص دادند در حال تعطيلي است، تاكيد كرد: با برنامه ريزي براي اين واحدها و تامين آب مورد نياز اين واحدها مي توان مشكلات را كاهش داد.

رئيس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبي با تاكيد بر اينكه هم اكنون حجم بسيار بالايي از شبكه هاي فاضلاب شهري در شهر بيرجند اجرايي شده و هزينه هاي بالايي را به شركت آب و فاضلاب شهري استان تحميل مي كند، گفت: هم اكنون لوله گذاري ها و تصفيه خانه بيرجند با هزينه هاي بالايي  انجام شده و بايد از پساب فاضلاب براي صنايعي كه نياز به آب بهداشتي ندارد صورت گيرد.

...................

گزارش : مریم بهلولی منش

 

 

کد خبر 2127083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha