۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۵۷

گزارش خبري/

تغيير 12 شهردار و سرپرست طي 9 سال/ رنج بجنورد از كوتاهي عمر شهرداران

تغيير 12 شهردار و سرپرست طي 9 سال/ رنج بجنورد از كوتاهي عمر شهرداران

بجنورد - خبرگزاري مهر: شهر بجنورد مركز استان خراسان شمالي در عمر 9 ساله اين استان، دوازده شهردار و سرپرست شهرداري جديد به خود ديده، مسئله اي كه توسعه و مديريت شهري بجنورد را به شدت تحت تاثير قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان خراسان شمالي به مركزيت شهر بجنورد در 19 مهر ماه سال 83 با تقسيم خراسان بزرگ، تاسيس شد.

از سال 83 تاكنون شهر بجنورد و استان خراسان شمالي از دردي يكسان در عرصه مديريتي رنج برده اند، استان خراسان شمالي در طول 9 سال، هشت استاندار و سرپرست استانداري به خود ديده و شهر بجنورد نيز در طول اين مدت هشت شهردار و چهار سرپرست شهرداري را در دفتر انتصابات این شهر ثبت و ضبط کرده است.

تاثير سوء تغييرات مكرر در مديريت ارشد خراسان شمالي و شهر بجنورد با يكديگر پيوندي نامبارك دارند، يعني همان گونه كه عدم تثبيت مديريت در خراسان شمالي سبب شده تا اين استان از خراسان جنوبي؛ استان هم سن و هم پاي خود در بسياري از شاخص ها، فرسنگ ها فاصله داشته باشد، تغيير مكرر شهرداران بجنورد نيز سبب شده تا اين شهر پس از 9 سال هنوز كمترين شباهتي به مركز يك استان نداشته باشد.

تقريبا اكثر شهروندان و كارشناسان شهري، وضعیت ظاهری یک شهر اعم از خیابانها، کوچه ها، بناها و مراکز تفریحی و گردشگری، چشم اندازها و معماری شهر و... را از مهمترین ملاک های ارزش گذاری یک شهر مي دانند، شاخص هايي كه به تاييد همين افراد؛ در بجنورد، از زمان استان شدن خراسان شمالي و مركز استان شدن اين شهر، نه اين كه تغيير نكرده باشند؛ اما به هيچ عنوان به تناسب اين 9 سال و بودجه هاي مصرف شده رشد نداشته اند.

رنجي كه بجنورد از تغييرات مكرر شهرداران مي برد

باقی ماندن بافت فرسوده شهر، خیابان‌های اصلی کم عرض و کوچه های باریکی که امروز به عنوان خیابان‌های فرعی از آن برای تردد وسایط نقلیه استفاده می‌شود، نبود پارکینگ‌های مناسب، وضعیت میادین و ... از جمله مواردي هستند كه سبب شده بجنورد با بيش از 214 هزار نفر جمعيت و عمر 9 ساله به عنوان مركز استان، به معناي واقعي از اين عنوان خود دور باشد.

مردم شهر بجنورد و بسياري از مسئولان دلسوز شهرداري اين شهر معتقدند كه عدم تثبیت مدیریت و تغییر مکرر شهرداران مهمترين دليل عقب ماندگي اين شهر از لحاظ شهرسازي و عمران به شمار مي رود.

آنها مي گويند تغيير دوازده شهردار در طي 9 سال آن هم براي شهري كه مركز و نماد يك استان محسوب مي شود امري غيرقابل قبول است؛ روندي كه متاسفانه اكنون نيز به پايان نرسيده و با تغيير شهردار و انتصاب سرپرست شهرداري در هفته هاي اخير به نظر مي رسد اين رشته سر دراز داشته باشد.

شهرداران 9 ماهه بجنورد فرصت برنامه ريزي ندارند

از ابتداي تاسيس استان خراسان شمالي و مركز استان شدن بجنورد؛ اين شهر تاكنون دوازده شهردار و سرپرست شهرداري به خود ديده است.

در ابتداي تشكيل استان، محسن تيمورزاده چند ماهي سرپرست شهرداري بجنورد شد و پس از آن مهدي قدرتي به عنوان شهردار مركز استان خراسان شمالي منصوب شد.

تكيه قدرتي به صندلي شهرداري بجنورد به يك سال نيز نرسيد و اوايل سال 84 بود كه عباس حسن نژاد به عنوان سرپرست اين نهاد منصوب شد، وي سه ماه سرپرست باقي ماند و در مرداد 84 بود كه احمدرضا عفتي به عنوان دومين شهردار جديد بجنورد پس از مركز استان شدن اين شهر، معرفي شد.

صندلي شهرداري بجنورد به عفتي نيز وفا نكرد و وي هم اوايل تابستان 85 جاي خود را به عباس حسن نژاد داد كه براي بار دوم چند ماهي سرپرستي شهرداري بجنورد را عهده دار شد.

اواخر تابستان 85 شوراي شهر بجنورد عباس حسيني را به عنوان شهردار اين شهر برگزيد و بعد از مدتي به دليل آنچه كه منع قانوني در انتصاب شهردار بازنشسته ذكر مي شد، باز هم محسن تيمورزاده به عنوان سرپرست شهرداري منصوب شد.

شهريور 86 بود كه اردشير رياحي به عنوان شهردار جديد بجنورد انتخاب شد و دو سالي نيز در اين سمت باقي ماند اما در شهريور ماه 88 با انتصاب سه باره محسن تيمورزاده به عنوان سرپرست شهرداري، رياحي ساختمان شهرداري بجنورد را ترك كرد.

سرپرستي تيمورزاده در نهاد شهرداري بجنورد چند ماهي به طول انجاميد و اواخر مهر ماه 88 بود كه شوراي اسلامي دوره سوم، سيدمجتبي علوي مقدم را به عنوان شهردار جديد بجنورد منصوب كردند.

علوي مقدم در كمتر از يك سال شهرداري بجنورد چندين بار استعفاي خود را به شوراي شهر تقديم كرد تا سرانجام در اوايل تابستان 90 با استعفاي وي موافقت به عمل آمد و كيوان دژهوت به عنوان سرپرست شهرداري بجنورد برگزيده شد.

دژهوت هفت ماه سرپرست شهرداري بود و در بهمن 90 به عنوان شهردار معارفه شد اما وي نيز پس از حدود دو سال سرپرستي و شهرداري شهر بجنورد در شهريور ماه سال جاري بود كه با حكم اعضاي چهارمين دوره شوراي اسلامي بجنورد به علت آنچه كه منع قانوني در انتصاب وي به عنوان سرپرست عنوان شد، بركنار و سيد عباس نقيب به عنوان سرپرست جديد شهرداري بجنورد منصوب شد.

سياهه بالا از تغيير دوازده شهردار و سرپرست شهرداري بجنورد در مدت 9 سال گذشته و از زمان تاسيس استان خراسان شمالي حكايت مي كند، مديراني كه ميانگين عمر فعاليت آنها در شهرداري بجنورد تنها 9 ماه بوده است، مدت زمان اندكي كه بيشتر براي شناخت شهر مصرف مي شد تا توسعه و عمران مركز استان خراسان شمالي.

بلندپروازي اعضاي شوراي شهر و كوتاهي عمر شهرداران بجنورد

تغييرات مكرر شهرداران بجنورد به غير از چند مورد كه به موانع و دستورالعمل هاي قانوني مربوط مي شد؛ در باقي موارد بر اساس تصميم اعضاي شوراي اسلامي اين شهر صورت مي گرفت.

برخي معتقدند اعضاي شوراي اسلامي شهر بجنورد كه تعدادي از آنها در دوره هاي مختلف شورا حضور داشته اند، نخستين مقصر در اين تغييرات مكرر و زيان هاي وارده به شهر بجنورد هستند.

هفته گذشته بود كه اعضاي چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر بجنورد در دومين نشست خود كيوان دژهوت را از شهرداري اين شهر بركنار و عباس نقيب معاون اداري وي را به عنوان سرپرست شهرداري تعيين كردند.

اگر چه در اين زمينه اعضاي شوراي شهر گفتند كه اين بركناري و انتصاب سرپرست به دليل منع قانوني براي انتصاب خود دژهوت به عنوان سرپرست شهرداري تا زمان انتخاب شهردار جديد بود، اما در هر صورت دژهوت به علت اين كه كارمند رسمي شهرداري بجنورد نبود، از نظر قانوني نمي توانست سرپرست شهرداري اين شهر باشد.

اعضاي شوراي اسلامي شهر بجنورد در حالي كه گفته اند حداقل در يك پروسه يك ماهه شهردار مركز استان را از بين گزينه هاي مطرح انتخاب و مديريت شهري را به اين فرد خواهند سپرد، به اين مسئله نيز اشاره كرده اند كه امكان دارد بار ديگر كيوان دژهوت را به عنوان شهردار بجنورد انتخاب كنند.

جايگاه بلند شهرداري و عمر كوتاه شهرداران

جمعه هفته گذشته بود كه حجت الاسلام ابوالقاسم يعقوبي؛ امام جمعه بجنورد در خطبه هاي نماز جمعه اين شهر به مسئله انتخاب شهردار بجنورد پرداخت و در اين زمينه توصيه هايي به اعضاي شوراي اسلامي شهر بجنورد كرد.

وي از مسئولان شوراي شهر خواست تا شهرداري خوب و مناسب براي شهر بجنورد انتخاب کنند و در ادامه افزود: شهردار قبلي بجنورد هم کارهاي ماندگاري کرده است.

علاوه بر امام جمعه بجنورد كه جمعه گذشته در خطبه هاي نماز جمعه مركز استان خراسان شمالي بر پرتلاش بودن كيوان دژهوت مهر صحه گذاشت، بسياري از شهروندان اين شهر نيز از عملكرد دو ساله وي ابراز رضايت مي كنند و معتقدند كه دژهوت به نسبت ديگر شهرداران بجنورد، فعاليت هاي بهتري داشته است.

يكي از شهروندان بجنوردي در اين زمينه مي گويد: تغییر مکرر شهرداران به ویژه شهرداران پرتلاش و زحمتکشی همچون كيوان دژهوت، با چه هدفی انجام می شود و چه مشکلی از مشکلات شهر و شورای شهر را حل می کند؟.

احسان محمدي اظهار مي كند: اعضای شورای شهر بدانند که تغییرات مكرر شهرداران در بجنورد موجب شده كه آنها اصلا نتوانند برای شهر برنامه ریزی کنند.

يكي ديگر از شهروندان بجنوردي در اين زمينه عنوان مي كند: بدون شک اعضای شورا به دنبال شهرداری که دربست در اختیار آنان باشد نیستند و این تغییرات در راستای بهبود توسعه شهری است؛ اما باید توجه داشت که تقويت كردن شهرداری سالم، متخصص، پرتلاش و متعهد بسیار بهتر از تغییر شهردار است.

حسين رضايي خطاب به اعضاي شوراي اسلامي شهر بجنورد مي گويد: آيا به زمانهای زیادی که صرف انتخاب مجدد شهردار و لطماتی که شهر از این تغییر متحمل مي شود فکر کرده اید؟.

يك شهروند ديگر مركز استان خراسان شمالي نيز اظهار مي كند: همانگونه که تغییر مکرر استانداران به استان لطمات زیادی را زده است، تغییر مکرر شهرداران از سوی شورای شهر نیز لطمات فراوانی به شهر مرکز استان زده است.

رضا علوي با بيان اين كه استانی با 9 سال عمر هشت استاندار و سرپرست استانداري و مركز اين استان نيز در همين مدت دوازده شهردار و سرپرست شهرداري به خود دیده است، مي افزايد: به نظر اعضاي شوراي شهر بجنورد آيا فردي هر چند توانمند، مي تواند در مدت متوسط 9 ماه مسئوليت در سمت شهرداري بجنورد، براي اين شهر برنامه ريزي بلند مدتي داشته باشد و براي اجراي اين برنامه ها كمر همت ببندد؟.

کد خبر 2137389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha