۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۱۴

گزارش خبري/

محدوديتي قانوني كه كار دست شهردار داد/ از بركناري شهردار بجنورد تا انتصاب سرپرست

محدوديتي قانوني كه كار دست شهردار داد/ از بركناري شهردار بجنورد تا انتصاب سرپرست

بجنورد - خبرگزاری مهر: اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر بجنورد کیوان دژهوت را از شهرداری این شهر برکنار و عباس نقیب را به عنوان سرپرست این نهاد منصوب کردند؛ برکناری و انتصابی که در سایه محدودیت قانونی دژهوت برای سرپرستی، خبرساز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریور سال 90 بود که کیوان دژهوت از سوی اعضای سومین دوره شورای اسلامی شهر بجنورد به عنوان شهردار مرکز استان خراسان شمالی منصوب شد.

البته در این نوشتار بررسی عملکرد و اقدامات دژهوت در مدت دو ساله تکیه وی بر صندلی شهر 214 هزار نفری بجنورد که بسیاری از کارشناسان، صاحب نظران و شهروندان این شهر، خدمات و تلاشهای وی را نسبت به شهرداران قبلی بیشتر، و وی را شهردار موفقی می دانند، مورد نظر نیست، بلکه مسئله برکناری وی از این سمت و انتصاب سرپرست برای شهرداری این شهر است.

شهر بجنورد در چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر با قرارگيري در زمره استان هاي با جمعيت ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفري، دارای سیزده عضو شورا است، سیزده عضوی که از همان ابتدا مشخص بود آب برخی از آنها با کیوان دژهوت چندان به یک جوی نمی رود.

آنها در دومین جلسه رسمی خود بدون این که شهردار جدید بجنورد را انتخاب کرده باشند، عجالتا کیوان دژهوت را از کار برکنار و عباس نقیب معاون اداری و مالی وی را به عنوان سرپرست تعیین کردند.

برکناری شهردار و انتصاب سرپرست

یکی از اعضای شورای اسلامی بجنورد در این زمینه با بیان این که شهردار بجنورد برکنار و عباس نقیب به عنوان سرپرست شهرداری منصوب شد، می افزاید: البته دژهوت می تواند یکی از گزینه های شهرداری باشد اما به دلایل مشکلات قانونی نمی توانستیم او را به عنوان سرپرست انتخاب کنیم.

علیرضا باغچقی اظهار می کند: در روزهای  آینده در مورد انتخاب شهردار بجنورد اعضای شورای شهر جلساتی برگزار می کنند و در مورد اینکه دژهوت و یا کسی دیگر شهردار شود بحث و تصمیم گیری می کنند.

عضو دیگر شورای اسلامی شهر بجنورد می گوید: شوراي اسلامي شهر به دليل محدوديت قانوني براي انتخاب شهردار منتخب شوراي اسلامي دوره سوم به عنوان سرپرست، معاون اداري و مالي اين نهاد را به عنوان سرپرست براي اداره امور مديريتي شهر بجنورد انتخاب كرد.

سيده اعظم افشين فر اضافه می کند: شوراي اسلامي شهر بجنورد در دومین نشست رسمی خود عباس نقيب معاون اداري شهردار را به عنوان سرپرست تا انتخاب شهردار اين شهر منصوب كرد.

منتخب مردم در چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر بجنورد اظهار می کند: بحث بركناري كيوان دژهوت شهردار وقت بجنورد مطرح نبوده و وی يكي از گزينه هاي اصلي براي تصدي شهرداري مركز استان است.

وي اضافه می کند: با توجه به اين كه شوراي اسلامي بر اساس قانون مي بايد در نخستين جلسات رسمي خود تكليف شهردار شهر را تعيين كند، گزينه هاي ابقاي كيوان دژهوت در مقام شهردار، بركناري وي و انتصاب شهرداري جديد و نيز بركناري وي و انتصاب سرپرست شهرداري تا زمان انتخاب شهردار، پيش روي اعضاي شوراي اسلامي شهر بجنورد بود.

افشين فر عنوان می کند: در بين اعضاي شوراي اسلامي بجنورد دو نفر به طور صد درصد با شهرداري دژهوت مخالف بودند، عده اي با ابقاي وي موافق بوده و چند نفر نيز خواستار زمان بيشتر براي بررسي گزينه هاي مختلف تصدي شهرداري بجنورد بودند.

وي می افزاید: در مورد گزينه ابقاي محدود دژهوت در شهرداري بجنورد تا زمان انتخاب شهرداري ديگر، شماري از اعضاي شورا اين بحث را مطرح كردند كه در اين صورت، عزل دژهوت پس از چند ماه و انتخاب شهردار جديد چندان روش پسندیده ای نیست و به همين دليل نيز اين گزينه رد شد.

اين عضو شوراي اسلامي شهر بجنورد با بيان اين كه بر اين اساس دو گزينه ابقاي كلي دژهوت به عنوان شهردار و يا بركناري وي و انتصاب سرپرست شهرداري مد نظر اعضاي شورا قرار گرفت، اظهار می دارد: ابقاي كلي دژهوت به عنوان شهردار به دليل وجود مخالفاني در بين اعضاي شوراي شهر و نيز درخواست برخي براي بررسي گزينه هاي ديگر امكان پذير نبود، در نتيجه گزينه انتصاب سرپرست براي اين نهاد تا زمان انتخاب شهردار جدید در دستور كار قرار گرفت.

محدوديت قانوني؛ دژهوت كارمند رسمي شهرداري نيست

وي اضافه می کند: در اين زمينه نيز انتصاب دژهوت به عنوان سرپرست شهرداري تا زمان انتخاب شهردار جديد به علت محدوديت قانوني امكان پذير نبود.

افشين فر در مورد محدوديت قانوني انتصاب كيوان دژهوت به عنوان سرپرست شهرداري توضيح می دهد: بر اساس قانون سرپرست شهرداري الزاما مي بايست از كارمندان رسمي اين نهاد باشد و با توجه به اينكه دژهوت كارمند رسمي شهرداري بجنورد نبود، امكان اين كه وي به عنوان سرپرست تعيين شود به لحاظ قانوني وجود نداشت.

وي تصريح می کند: با توجه به اين مسائل اعضاي شوراي اسلامي شهر بجنورد، عباس نقيب؛ معاون اداري و مالي شهرداري را به عنوان سرپرست براي اداره امور مديريتي شهر بجنورد انتخاب كردند.

اين عضو چهارمين دوره شوراي اسلامي بجنورد عنوان می کند: در اين زمينه بحث بركناري كامل دژهوت مطرح نبوده و وي در حال حاضر نيز به عنوان يكي از گزينه هاي مطرح براي شهرداري اين شهر محسوب مي شود.

افشين فر با بيان اين كه شوراي اسلامي شهر بجنورد حداقل در يك پروسه يك ماهه شهردار مركز استان را از بين گزينه هاي مطرح انتخاب و مديريت شهري را به اين فرد خواهد سپرد، تصريح می کند: امكان دارد اعضاي شوراي اسلامي بار ديگر كيوان دژهوت را به عنوان شهردار بجنورد انتخاب كنند.

به گفته وي در زمينه انتخاب شهردار جديد بجنورد با وجود اين كه تا كنون چند گزينه عنوان شده اما هيچ كدام از اين افراد به صورت رسمي مطرح نشده اند و در واقع هنوز به صورت رسمي بحثي در مورد گزينه هاي تصدي شهرداري بجنورد صورت نگرفته است.

افشين فر از فراخوان عمومی برای انتخاب شهردار جدید بجنورد خبر می دهد و می گوید: این فراخوان در سطح نشریات محلی و روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام می‌شود و افرادی که دارای توانمندی و تجربه در عرصه مدیریت شهری هستند، مي توانند سوابق خود را براي بررسي به شورای اسلامی بجنورد ارائه کنند.

افشين فر اولويت اصلي شوراي اسلامي شهر بجنورد براي انتخاب شهردار را تخصص، آشنايي به مسايل و مشكلات اين شهر و داشتن برنامه مدون مديريت شهري می داند.

شهردار برکنار شده از گزینه های اصلی شهرداری!

مهدی محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در مورد برکناری شهردار این شهر و انتصاب سرپرست برای این نهاد، عنوان می کند: با وجود آنکه علاقمند بوده تا شهردار کنونی به عنوان سرپرست بماند لیکن به خاطر منع قانونی، عباس نقیب معاون اداری مالی این نهاد به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

وی می افزاید: البته کیوان دژهوت شهردار سابق بجنورد می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی مسئولیت شهرداری در معرض انتخاب اعضای شورای شهر قرار بگیرد.

محمدی از فراخوان عمومی برای انتخاب شهردار جدید این شهر خبر می دهد و می گوید: این فراخوان در سطح نشریات محلی و روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام می‌شود.

وی از تمامی افرادی که دارای توانمندی و تجربه در عرصه مدیریت شهری بوده می خواهد تا سوابق خود را به شورای اسلامی این شهر ارائه کنند.

محمدی تصریح می کند: از نخبگان و دلسوزان شهر نیز انتظار می‌رود تا مشخصات افراد دارای این ویژگی‌ها را در اختیار شورا قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، ترافيك شهري، حاشيه نشيني، بافت فرسوده و نبود پاركنيگ به خصوص در نواحي مركزي شهر از جمله مهمترين معضلات شهري بجنورد محسوب مي شوند.

بر اساس سرشماري سال 90 بجنورد با دارا بودن دو منطقه شهری وهمچنین شهرداری مهر، حدود 214 هزار نفر جمعيت دارد.

کد خبر 2133143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha