۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۸

بازبینی دوباره کتاب خاطرات کمدین‌های دهه 40 سینمای ایران

بازبینی دوباره کتاب خاطرات کمدین‌های دهه 40 سینمای ایران

کتاب خاطرات محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی که به کوشش فرخنده آقایی تنظیم شده و سال‌هاست در انتظار چاپ است، توسط اداره کتاب وزارت ارشاد مورد بازبینی دوباره قرار خواهد گرفت.

فرخنده آقایی نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کتاب مورد نظر سال‌هاست که در مرحله پیش از چاپ متوقف مانده و غیرقابل چاپ اعلام شده است. خبر جدید درباره این کتاب، این بود که گفتند قرار است دوباره مورد بازنگری قرار بگیرد ولی این که این بازبینی چه زمانی انجام شود، مشخص نیست.

محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی تنها گروه کمدینی بودند که بیش از 20 سال با یکدیگر کار مشترک ارائه دادند و از این منظر در سینمای ایران، حائز اهمیت هستند. به همین دلیل هم سراغ آن‌ها رفته و کار تحقیقاتی را روی آن‌‌ها و فعالیت‌هایشان آغاز کردم. البته کار این کتاب، مربوط به زمانی می‌شود که داستان چاپ کردن، مشکل بود و ترجیح می‌دادم به سمت کار روی کتاب‌های غیرداستانی و مستند بروم.

این نویسنده ادامه داد: من پیش از عید برای پیگیری کارهای این کتاب به ارشاد رفتم. آقای متوسلانی هم چندین بار برای همین موضوع به ارشاد رفت ولی رفت و آمدش ثمری نداد. البته به این معنی که صحبت‌هایی شد ولی در نهایت اتفاق خاصی نیافتاد. خاطرات این 3 چهره، مطلب خاصی ندارد که مانع چاپ شدنش بشود. اما ایرادهایی به کتاب وارد کرده بودند؛ مثلا این که اسم فیلم «گنج قارون» باید حذف شود یا مثلا اسم آقای ظهوری باید از کتاب حذف شود. در حالی که خاطرات آقای ظهوری پیش‌تر در کتابی به چاپ رسیده است. به هر حال این مطالب، مستند هستند و نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد چون خیلی از مردم فیلمی مانند گنج قارون را دیده یا درباره‌اش شنیده‌اند.

آقایی گفت: نامی که کتاب فعلا دارد، «3 نفر بودیم» است. من 30 سال است که در عرصه ادبیات فعالیت دارم و به مسائل نشر و ممیزی آشنا هستم. بنابراین به حد کافی این موضوعات را در تنظیم کتاب در نظر داشتم. حتی تصاویر استفاده شده در کتاب هم مشکلی ندارند. با این حال کتاب هنوز به چاپ نرسیده است. از سال گذشته و با تغییر دولت، قرار شد کتاب دوباره بازبینی شود که هما‌ن‌طور که اشاره کردم زمان این بازبینی مشخص نشده است.

کتاب «3 نفر بودیم» درباره زندگی و فعالیت‌های هنری محمد متوسلانی به عنوان کمدین سینمای ایران و منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی که با یکدیگر یک گروه کمدین سینمایی را تشکیل دادند و به تولید اثر در این زمینه پرداختند. انجام مصاحبه‌ها و تنظیم این کتاب از حدود سال 87 و 88 آغاز شد و با وجود به پایان رسیدن چند ساله این فعالیت‌ها، کتاب هنوز به چاپ نرسیده است.

کد خبر 2303389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha