۸ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۰۴

طي بيانيه هايي مطرح شد؛

به جهان خالی از سلاح های شیمیایی نزديك شده ايم/ شهرداران صلح حمايت مي كنند

به جهان خالی از سلاح های شیمیایی نزديك شده ايم/ شهرداران صلح حمايت مي كنند

اروميه- خبرگزاري مهر:‌ به مناسبت 8 تيرماه سالروز مبارزه با سلاحهاي شيميايي و ميكروبي مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی، شهردار هيروشيما و انجمن دفاع از حقوق جانبازان شيميايي بيانيه اي جداگانه اي صادر كردند.

به گزارش خبرگزاري مهر،‌ مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی با صدور پيامي به مناسبت سالروز مبارزه با سلاحهاي شيميايي و ميكروبي با صدور بيانيه اي ضمن ابراز همدردي با مردم سردشت،‌ اعلام كرد: متاسفانه27 سال پیش مردم صلح دوست این شهر با بیرحمی مورد حمله سلاح های شیمیایی قرار گرفتند.

احمد اوزومجو در این پیام  اضافه کرد: از طرف سازمان منع سلاح های شیمیایی پیام همدردی عمیق خود را به قربانیان سلاح های شیمیایی در شهر سردشت، برای آنهایی که درد و رنج کشیدند و جان خود را به سبب این حمله وحشتناک از دست دادند ابراز می دارم و می دانم که بسیاری از قربانیان همچنان پیامدهای دردناک قرار گرفتن در معرض سلاحهای شیمیایی را تحمل می کنند.

وي با بيان اينكه بزرگداشت و یادآوری این قساوت ما را در محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی و مأموریت خود برای ممنوعیت همیشگی این سلاحها بیش از پیش متحدتر می کند،‌ گفت: ما به دستیابی به جهانی خالی از سلاح های شیمیایی نزدیک شده ایم و تضمین موفقیت کنوانسیون سلاح های شیمیایی و از جمله تحقق جهان شمولی کنوانسیون، مسئولیت مشترک همه ما طی سالهای پیش رو است.

مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی در اين پيام عنوان كرد: این بهترین مسیر برای جامعه بین المللی برای جلوگیری از تکرار چنین تراژدی و بزرگداشت یاد و خاطره قربانیان سردشت و سایر حملات شیمیایی با استفاده از چنین سلاحهای وحشیانه است.

شهرداران صلح از طرح جهان عاري از سلاحهاي شيميايي و ميكروبي حمايت مي كنند

شهردار شهر هیروشیمای ژاپن نيز در پیامی به مناسبت هشتم تیر سالروز مبارزه با سلاحهاي شیمیایی با بيان اينكه داغ مصدومان این حادثه پس از گذشت 27 سال همچنان تازه است،‌ افزود: صبح روز ششم اوت سال 1945 یک بمب اتمی بر فراز آسمان هيروشيما نيز منفجر و موجب مرگ بیش از 140 هزار نفر تا پایان آن سال شد و آنان که توانستند به سختی جان سالم به در ببرند، بعدها دچار عوارضی همچون انواع سرطان و سایر پیامدها شدند که با گذشت 69 سال هنوز هم سلامت آنان را تهدید می کند.

کازومی ماتسویی افزود: آن دسته از مردم شهر سردشت که در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفتند هم به همین ترتیب از بیماری ها و عوارضی رنج می برند که برخی از آنها 15 تا 25 سال پس از مواجهه با سلاح های شیمیایی بروز می کند؛ مطمئن هستم درد و رنج مصدومان شیمیایی شهر شما که می توان آن را هیروشیمای دوم نامید، زندگی آنان را به کلی دگرگون و با اشک و درد عجین کرده است.

شهردار هیروشیما در ادامه پیام خود نقش سازمان های بین المللی و مردم نهاد را در ممانعت از گسترش سلاح های شیمیایی و هسته ای موثر دانست و افزود: سلاح های شیمیایی و هسته ای، غیرانسانی ترین سلاح ها هستند که جان هزاران نفر از مردم بی گناه را می گیرند، زندگی بازمانده ها را برای همیشه تغییر می دهند و جسم و جان آنان را تا واپسین روز حیاتشان با رنج همراه می کنند.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنیم، نه تنها کشورها و سازمان های بین المللی بلکه مردم و سازمان های مردم نهاد نیز باید فعالیت هایی را در مقیاس وسیع انجام دهند و با یکدیگر در این راه همکاری کنند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر، سازمان شهرداران صلح که شهرداران بیش از شش هزار شهر از 158 کشور دنیا در آن عضویت دارد و این تعداد همچنان نیز رو به افزایش است و جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر را شامل می شود همگی از مساله از میان برداشتن سلاح های هسته ای و شیمیایی است حمایت می کنند.

شهردار هیروشیما در پایان با آرزوی تحقق صلح پایدار در سراسر جهان و شادی واقعی برای مردم دلیر و دوستدار صلح شهر سردشت، برای آرامش ابدی قربانیان جنگ ها دعا کرده است.

کد خبر 2321786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha