۲ تیر ۱۳۹۳، ۱۴:۳۲

مصدومان بمباران شیمیایی سردشت در قاب تصویر «سفیران صلح»

مصدومان بمباران شیمیایی سردشت در قاب تصویر «سفیران صلح»

مهدی منعم عکاس به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی مناطق سردشت، مجموعه ای از آثارش را که به پیامدهای این حملات در زندگی امروز مردم این منطقه اشاره دارد به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی منعم عکاسی است که بیش از 14 سال از عمرش را صرف عکاسی از مناطق مرزی ایران با موضوع «قربانیان جنگ» کرده است تا روایتگر آسیب ها و پیامدهای جنگ تحمیلی و نابرابری باشد که هشت سال به طول انجامید و  همچنان در این منطقه قربانی می گیرد.

او تاکنون چندین نمایشگاه از آثارش را برپا کرده و  همین سال گذشته نیز مجموعه ای از عکس هایش را با عنوان «قربانیان جنگ» در گالری نی به نمایش گذاشت و کتابی نیز از این آثار به چاپ رسانده است.

اکنون او روایت دیگری دارد از قصه پرغصه مرزنشینان و مردم غیر نظامی مناطق سردشت و  اطراف آن که بیش از دو دهه پیش مورد حمله شیمیایی عراق قرار گرفتند و امروز همچنان صدمات ناشی از آن حملات را بر جسم و روحشان تحمل می کنند.

مهدی منعم در نمایشگاه تازه اش که به مناسبت سالگرد حمله شیمیایی به سردشت ایران در نگارخانه اشراق قم برپا کرده است، حدود 20 قطعه عکس را از مصدومان این بمباران شیمیایی به نمایش گذاشته است.

منعم از نخستین عکاسانی است که به ثبت و عکاسی از پیامدهای جنگ تحمیلی ایران و عراق علاقه نشان داد و حاصل تلاش هایش را در قالب دو کتاب با عنوان «قربانیان جنگ» و «معجزه امید» چاپ و منتشر کرده است.
 
منعم سال 1339 در رشت به دنیا آمده و در سال 1357 فعالیت عکاسی خود را با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است و با حضور در مناطق عملیاتی و اتفاقاتی که حول و حوش جنگ روی داد ادامه یافت.
 
 
این عکاس در مقدمه کتابش با عنوان «قربانیان جنگ» چنین نوشته است: «من سال‌ها با صحنه‌های تلخی رو به رو شدم که با دوربین عکاسی آنها را مستند کردم. این عکس‌ها حاصل احساس ناخوشایندی است که از کابوسی به نام جنگ در ذهن دارم. با همه وجود تلاش کرده‌ام این احساس را به همه جهانیان منتقل کنم، برای آنکه همه به زندگی همراه با صلح و آرامش فکر کنیم. شک ندارم که تصاویر عکاسی قادر است جهانیان را در راه رسیدن به تفاهم انسانی و زندگی در صلح و آرامش یاری دهد و این یعنی معجزه تاثیر گذاری عکس، که به آن ایمان دارم.»
 
نمایشگاه عکس «سفیران صلح» به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی سردشت ایران یکم تیرماه در نگارخانه اشراق قم گشایش یافت و به مدت دو هفته آماده بازدید علاقه مندان است.
کد خبر 2317521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha