۱ تیر ۱۳۹۳، ۹:۴۷

گزارش خبری مهر/

آلام مصدومان شیمیایی تسکین نیافته/ لزوم حفظ خاطرات واقعه شیمیایی سردشت

آلام مصدومان شیمیایی تسکین نیافته/ لزوم حفظ خاطرات واقعه شیمیایی سردشت

ارومیه - خبرگزاری مهر: هفتم تیر سال 66، روایت مظلومیت مردم غیرتمند و دلاور سردشت و سند جاوید و ماندگار فداکاری و ایثار در عرصه سالهای دفاع مقدس است، مردم قهرمان، در اوج بی دفاعی و در حالی که مشغول زندگی روزمره خود بودند، مورد تهاجم و حمله ددمنشانه ارتش رژیم بعث عراق قرار گرفته و هنوز هم با گذشت 27 سال تلخی گاز خردل، کام مردم را آزار می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، «ما به این جهان نیامده ایم که به آسانی بمیریم، آن هم در سپیده دمی که بوی لیمو می آید.» شاید اگر نگارنده این جمله یک بار دیگر می نوشت این را هم اضافه می کرد؛ شرط زیبایی این زندگی این است که تا هنگام مرگ عذاب نکشیم.

شاید این جمله روایت زندگی مردم مظلوم و بی دفاع سردشت است که هفتم تیرماه سال 66 مورد حمله شیمیایی ارتش زبون بعث صدام قرار گرفت و دهها هزار نفر اسیر اثرات منفی گاز شیمیایی خردل شدند بطوریکه تاکنون آلام و دردهای مردم مظلوم سردشت در این سال ها هیچ گاه التیام نیافته و اثرات ناشی از بمباران شیمیایی سردشت همچنان بر جان و پیکر زنان، مردان، کودکان و نوجوانان این خطه باقی مانده است.

هر چند یاد و خاطره مظلومیت 116شهید و ایثار بیش از پنج هزار مجروح و مصدوم فاجعه تلخ بمباران شیمیایی شهر دلاور سردشت هیچ گاه از حافظه تاریخ جاودانه دفاع مقدس و حماسه آفرینی های این ملت در مواجهه با دشمن بعثی پاک نمی شود، ولی رفع مشکلات و کاستی های مردم این شهر یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه مسئولان ملی و محلی قرار گرفته تا طعم تلخ و تند هوای مسموم ناشی از بمباران شیمیایی به عطر طراوت زندگی و نشاط تبدیل شود.

نمایی از شهر سردشت

27 سال است بمبهای شیمیایی و گاز خردل صدای تنفس سردشت را کند و کندتر می کند با این همه زندگی در این دیار ادامه دارد در کوچه ها و خیابان ها در قلب های پرخروش مردمانی که سالهاست حق زیستن را در لابه لای سرفه ها و دردها می جویند، مردمانی که اشک و سرفه تنها واژه های قاموس سراسر درد زندگی شان است و مردم سردشت هنوز امیدوارند بهار در کوچه های پر از بوی خردل آهنگ آرامش سرداده و در دشت های سرسبزاش اردو بزند.

نیویورک تایمز امریکا چند روز بعد نوشت: "این عمل از هر جهت و به هر مفهوم یک جنایت جنگی است که با انکارهای سست و رسمی عراق و عذر و بهانه های غیر رسمی در مورد استفاده از یک سلاح ناجوانمردانه در آمیخته است".

7 پیشنهاد كمیسيون امنيت ملي مجلس برای سالگرد بمباران شیمیایی سردشت

روز یک شنبه 28 اردیبهشت ماه سالجاری جلسه ای در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی برگزاری مراسم سالگرد بمباران شیمیایی سردشت برگزار و اعضاي حاضر در این جلسه پیشنهاد کردند همراه با اقدام حقوقی در دادگاه لاهه، از برخي از شخصيت هاي بين المللي از جمله دبير كل وقت سازمان ملل و شخصيت هايي كه نظرات آنها برد جهاني دارد و تشكل هاي غير دولتي بخصوص از هيروشيما و ناكازاكي برای حضور در مراسم سالگرد بمباران شیمیایی سردشت دعوت شود.

در ادامه این جلسه پیشنهاد شد که نمایشگاهی از عکس جنایت صدام در این شهر برگزار شود و نماد بمباران شیمیایی سردشت توسط صدام در مقابل وزارت امور خارجه كه محل تردد سفرا و هيئت هاي خارجي است و مرکز تحقیقات مصدومین شیمایی سردشت در این شهرستان نصب شود.

اعضای حاضر در این جلسه از سید عباس عراقچي معاون حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه خواستند كه دستورات لازم را جهت كمك وزارت خارجه به عملي شدن اين پيشنهادات صادر کند.

فاجعه انسانی سردشت به جهانیان نشان داده شود

استاندار آذربایجان غربی در آستانه سالروز بمباران شیمیایی سردشت شامگاه شنبه در جلسه شورای فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت آذربایجان غربی، ضمن تاکید بر لزوم اقدامات اساسی در خصوص ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به خصوص برای نسل جوان، گفت: هنوز برای انجام این اقدامات فرهنگی در جامعه اقدام کافی صورت نگرفته و باید از فرماندهان و یادگاران دوران دفاع مقدس برای تبیین آموزه های این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی، بهره گرفته شود.

قربانعلی سعادت آذربایجان غربی را یکی از 5 استان درگیر در دفاع مقدس عنوان کرد و اظهار داشت: آذربایجان غربی خطه شهیدان والامقام و رزمندگان بزرگ اسلام است و در دوران دفاع مقدس نیز مردم این استان بخصوص شهرستان سردشت، ایستادگی، ایثار و مقاومت خود را در راه صیانت از ارزش های اسلامی و انقلابی اثبات کردند.

خانه ای در سردشت که مورد اصابت بمب شیمایی قرار گرفته و هنوز پابرجاست

وی استان آذربایجان غربی و شهرستان سردشت را یکی از قطب های شناساندن دفاع مقدس دانست و اعلام کرد: با ساخت موزه ای در این شهر و با به نمایش گذاشتن فیلم، تابلو و آثار دفاع مقدس و رشادتهای شهدا و مرور این آثار می توان فجایع انسانی و بمباران شیمیایی این شهر را به جهانیان نشان داد  و جوانان و نوجوانان را با مقاومت مردم و سختی هایی که مردم این خطه از کشور کشیده اند بیشتر آشنا کرد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه امسال به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، تاکید کرد: ضروری است برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نیز با یک عزم و اراده ملی گام برداشت و در جهت نهادینه سازی این فرهنگ غنی در جامعه کوشید.

سعادت به ساخت سریال زندگی شهید باکری و یادمان این شهید اشاره و با بیان اینکه تاکنون برای انجام این دو پروژه فرهنگی اعتبارات زیادی در استان هزینه شده ولی هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است،  به تهیه الگو و برندی در خصوص بمباران شیمیایی سردشت اشاره کرد و اضافه کرد: بهتر است در این خصوص هنرمندان طرحهایی ارائه دهند تا به عنوان نماد فرهنگی استان مورد استفاده قرار گیرد.

بمباران شیمیایی سردشت سند حقانیت نظام اسلامی

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت براساس دغدغه های مقام معظم رهبری نیاز به کار بیشتری دارد، گفت: اعتلا، ترویج و تحکیم فرهنگ جهاد و شهادت و نهادینه سازی آن در جامعه از مهمترین وظایف این شورا است.

غلامرضا یاوند عباسی پور به ظرفیت های شورای فرهنگ و ایثار و دغدغه های این شورا اشاره کرد و افزود: باید ظرفیت ها و پتانسیل های فرهنگی در استان ها مورد شناسایی قرار گیرند و از اعتبارات فرهنگی نیز باید بخشی در رابطه با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه شود.

وی در ادامه خانواده ها را از مهمترین عوامل ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و اظهار داشت: باید در بین مصادیق ایثار و شهادت در زمان گذشته، حال و آینده پیوندی عمیق ایجاد شود و در بین خانواده ها به تبیین آموزه های دوران دفاع مقدس پرداخته شود.

وی در ادامه اهدا عضو را یکی از مصادیق ایثار عنوان کرد و گفت: رتبه ایران در خصوص اهدا عضو در مرتبه 42 دنیا است و این نشان می دهد با وجود غنی بودن فرهنگ ما ولی متاسفانه در خصوص اهدای عضو فرهنگسازی کافی صورت نگرفته است.

عباسی پور به ساخت محلی برای شناساندن بمباران سردشت و دفاع مقدس در مرکز استان اشاره و تاکید کرد: با نصب تصاویری از بمباران شیمیایی سردشت و بازدید از این مرکز، سند حقانیت نظام به همه دنیا شناسانده می شود.

کلینیک تخصصی جانبازان شیمیایی سردشت که پزشک متخصص ندارد

موزه شهدای شیمیایی سردشت ایجاد شود

نماینده مردم شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار راه اندازی موزه شهدای شیمیایی سردشت در راستای معرفی جنایات استکبار و انتقال ارزش‌ها و حراست از آرمان‌های شهدا  شد و گفت: درمان جانبازان شیمیایی سردشت باید به این شهرستان منتقل و در این راستا بیمارستانی در سردشت راه‌اندازی تا درمان به موقع انجام شود.

مهدی عیسی زاده با اشاره به برگزاری مراسم شایسته در خصوص شهدای شیمیایی بمباران سردشت، افزود: باید موزه شهدای شیمیایی سردشت در راستای معرفی جنایات شیمیایی در سردشت و انتقال ارزش‌ها و حراست از آرمان‌های شهدا راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه باب شهادت در آذربایجان غربی بسته نشده، یادآور شد: با توجه به بمباران شیمیایی و 35 سال نبرد در منطقه آذربایجان غربی باید پرونده ویژه جداگانه برای استان باز و بودجه مستقل برای برگزاری یادواره‌ها در منطقه تخصیص یابد.

سالروز بمباران شیمیایی در سطح ملی و بین المللی باید زنده نگه داشته شود

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سالروز بمباران شیمیایی سردشت، گفت: بمباران شیمیایی سردشت نخستین شهر با این وسعت در جهان بوده که در هفتم تیر ماه سال 66 توسط افرادی که شعار حقوق بشر می‌دهند انجام شد و بمباران شیمیایی سردشت در این راستا باید به عنوان سند جنایت استکبار جهانی معرفی و برجسته شود.

سردار عابدین خرم ادامه داد: این شهر همچنان تلفات می‌دهد و برای بزرگداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت نباید تنها به برگزاری مراسم در این روز اکتفا کرد، بلکه باید این موضوع همواره در خاطره‌ها زنده نگه داشته شود و در تقویم ملی به عنوان روز ماندگار باقی بماند و حتی باید بین‌المللی شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه مراسم بزرگداشت شهدای بمباران شیمیایی سردشت باید به صورت ملی و فراملی برگزار شود، خاطرنشان کرد: باید تمام اقدامات لازم برای برگزاری این مراسم به نحو احسن انجام شود.

برگزاری یادمان شهدای بمباران شیمیایی سردشت، تشکیل پرونده ویژه برای شهدای جدید استان، برگزاری کنگره ملی بمباران شیمیایی سردشت، انتخاب مشاورین امور ایثارگران از نیروهای متعهد در دستگاههای اجرایی، تهیه فیلم، عکس و برپایی نمایشگاهی اختصاصی در این زمینه، تهیه سایتی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تخصیص بودجه فرهنگی برای ایثار و شهادت از مصوبات این جلسه بود.

به هر روی مردم سردشت 27 سال است که با بوی گاز خردل و عوارض ناشی از بمباران ناجوانمردانه رژیم بعث عراق در برهوت امکانات اولیه درمانی و خدمات زندگی می کنند ولی با وجود اذعان همه مسئولان به لزوم ارائه خدمات در خور شان و نیاز مردم، هنوز هم امکانات اولیه از جمله کلینیک تخصصی برای مصدومان و جانبازان شیمیایی در این شهر وجود ندارد.

کد خبر 2316593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha