۲۹ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۱۱

با برگزاری نخستین کنگره ملی در کرج؛

بررسی علمی چالش های توسعه و صادرات گل های زینتی/ تولید کنندگان به وضعیت آبی کشور توجه ویژه داشته باشند

بررسی علمی چالش های توسعه و صادرات گل های زینتی/ تولید کنندگان به وضعیت آبی کشور توجه ویژه داشته باشند

کرج – خبرگزاری مهر: چالش های توسعه و صادرات گل ها و گیاهان زینتی در کشور با حضور پژوهشگران و کارشناسان این حوزه در کرج به صورت علمی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین کنگره ملی گل ها و گیاهان زینتی ایران پیش از ظهر امروز با حضور پژوهشگران، استاتید دانشگاه، تولیدکنندگان و فعالان تشکل ها در موسسه تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی واقع در کرج آغاز به کار کرد.

این کنگره با همکاری پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی، انجمن ملی گل ها و گیاهان زینتی ایران و حمایت سازمان تحقیات و آموزش کشاورزی، معاونت باغبانی و سازمان پارک ها و فضای سبر شهرداری کرج و 10 نهاد دیگر امروز و فردا ادامه خواهد داشت.

همزمان با برگزاری نخستین کنگره ملی گل ها و گیاهان زینتی ایران نمایشگاهی از گل های زینتی و شرکت های وابسته به این صنعت نیز در محل برگزار کنگره برپا شده است که علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند روزهای پنج شنبه و جمعه یکم و دوم آبان ماه به موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج مراجعه کنند.

رئیس نخستین کنگره ملی گل ها و گیاهان زینتی در این همایش در ابتدای سخنرانی خود به اهداف برگزاری کنگره اشاره کرد و گفت: ایجاد فضایی علمی برای هم اندیشی پژوهشگران، تولیدکنندگان و مسئولان در حوزه گل ها و گیاهان زینتی برای بررسی مشکلات این حوزه به خصوص در توسعه و صادرات مهمترین هدف این کنگره به شمار میرود.

پژمان آزادی ادامه داد: گسترش، توسعه و ارتقا دانش و امور پژوهشی تخصصی موجود در زمینه پرورش گل ها و گیاهان زینتی، تبادل اطلاعات علمی بین پژوهشگران، ارائه دستاوردهای جدید علمی و فنی، انعکاس پژوهش های انجام شده به بخش های اجرایی و بهره برداران این حوزه و .... از دیگر اهدافی است که برای این کنگره در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: نخستین کنگره ملی گل ها و گیاهان زینتی با محر راهکارهای توسعه صادرات، سازه ها و اتوماسیون گلخانه ای، به نژادی و به زراعی، بیوتکنولوژی در توسعه گیاهان زینتی، توسعه و طراحی فضای سبز، اقتصاد و بازار گل های زینتی، تجازی سازی فناوری های نوین و اهمیت گیاهان زینتی درسلامت و حفظ محیط زیست میزبان پژوهشگران و صاحبنظران داخلی و خارجی است.

رئیس کنگره گل  و گیاهان زینتی ایران افزود: 300 مقاله و 40 سخنرانی طی امروز و فردا با موضوعات مرتبط توسط اساتید داخلی و خارجی از کشورهای ترکیه، ژاپن، هلند و آذربایجان ارائه خواهد شد و همچنین برای این کنگره دو روزه کارگاه ها و تورهای آموزشی نیز برنامه ریزی شده است.

کرج به شهر برگزار کننده جشنواره گلها تبدیل می شود

همچنین عباس زارع مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج نیز در سخنان خود حضور استانهای مختلف در این کنگره را فرصتی مغتنم برشمرد و گفت: کرج از دیرباز یکی از قطب های تولید گل و گیاه به خصوص از نوع ریشه دار برای کشور بوده است اما متاسفانه به دلیل رشد سریع مهاجرت و شهرنشینی بخشی از این تولیدات با مشکل مواجه است اما هنوز پتانسیل برای احیا تولیدات در کرج وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مناطق استان البرز همچون گرمدره، کلاک، چهارباغ، هشتگرد و ... برای تولیدکنندگان گل و گیاه نام های آشنایی به شمار می روند و مجموعه مدیریت شهری و استان با برنامه ریزی در تلاش برای احیا این دیرینه است.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج گفت: مدیریت شهری کرج در صدد است تا کلانشهر تبدیل به شهر برگزار کننده جشنواره های گل شود و از سال آینده در این حوزه برنامه های مهمی آغاز خواهد شد.

زارع یکی مشکلات عمده شهرهای کشور در زمینه تامین گل ها و گیاهان زینتی را عدم شناخت کافی به نیاز شهرها به لحاظ کمی و کیفی دانست و اظهار داشت: با وجود بحران آب در کشور باید از گونه هایی با نیاز آبی کم و بهره دهی اکولوژیکی بالا در فضای سبز بهره برد اما در چند سال اخیر متاسفانه با پدیده تولید گونه های پر مصرف از سوی تولید کنندگان مواجه هستیم.

وی در پایان با بیان اینکه بسیاری از گونه های اصیل ایرانی از جمله اطلسی و شمدانی فراموش شده است از اعلام آمادگی شهرداری برای سرمایه گذاری در تولید گونه های کم مصرف خبر داد و اظهار داشت: امید است با برنامه ریزی های انجام شده و عملیاتی شدن آنها در جهت ایجاد فضای سبز پایدار در کشور قدم برداریم.

کد خبر 2393510

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha