۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵

کشف یک میلیارد تن زغال‌سنگ در طبس/ پای زغال‌سنگ به سبد انرژی باز شد

کشف یک میلیارد تن زغال‌سنگ در طبس/ پای زغال‌سنگ به سبد انرژی باز شد

با توافق وزارت نیرو و معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهوری در حالی قرار است با ساخت نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگی، سهم این حامل انرژی در سبد انرژی افزایش یابد که با کشف یک میلیارد تن زغال‌سنگ حرارتی ساخت اولین نیروگاه زغال‌سنگی کشور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی‌علی ربانی در تشریح سیاست‌های جدید صنعت برق به منظور توسعه ظرفیت تولید برق از نیروگاه زغال‌سنگ سوز، گفت: هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان همچون چین، ژاپن، آمریکا، روسیه و اروپایی ها برق مورد نیاز خود را با انرژی زغال‌سنگ سنگ تامین می‌کنند.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه در ایران به ‌دلیل فراوانی گاز طبیعی و همچنین تامین سوخت نیروگاه‌ها از طریق فرآورده های نفتی چندان وارد بحث زغال‌سنگ نشده‌ است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و سهولت صادرات آن معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس ‌جمهور و وزارت نیرو به این نتیجه رسیدند که باید زغال‌سنگ را وارد سبد انرژی کشور کنیم و ساخت اولین نیروگاه بخاری زغال‌سنگ سوز در طبس کلید خورد.

مجری طرح نیروگاه‌های بخار سازمان توسعه برق ایران با یادآوری اینکه با مطالعه‌های انجام شده در طبس بیش از یک میلیارد تن زغال‌سنگ حرارتی وجود دارد، اظهار داشت: بر این اساس می‌توانیم از آن برای سوخت نیروگاه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در طبس در حال ساخت دو واحد 325 مگاواتی در مجموع با ظرفیت 650 مگاوات نیروگاه را هستیم، اظهارداشت: با بهره‌برداری از این نیروگاه و بومی شدن فناوری آن قطعا کشور به سمت نیروگاه‌های بخاری زغالسنگ سوز می‌رود.

ربانی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های بخاری زغال‌‎سنگ سوز در برخی از نقاط جهان در داخل شهر ها واقع شده‌اند که برای جلوگیری از آلودگی آن تجهیزات حذف آلودگی بر نیروگاه نصب می شود، یادآور شد: هم اکنون اولین نیروگاه زغال‌سنگ سوز طبس در کویر طراحی شده و در همانجا نیز سامانه حذف آلودگی برای آن پیش‌بینی شده و هیچ گونه آلودگی ندارد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه پول سوخت گاز طبیعی برای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی حدود 12 سنت است، افزود: این در حالی که این رقم با ذغال سنگ به حدود 5 سنت کاهش می‌یابد که صلاح است برای تولید برق از این سوخت استفاده شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون تجهیزات اصلی این نیروگاه را سازندگان داخلی تامین می کند، خاطرنشان کرد: عملیات ساختمانی و تجهیزات جانبی که تولیدکنندگان داخلی تامین می شود در حال اجراست و تاکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به محض تامین تجهیزات اصلی جهشی در پیشرفت طرح انجام می‌گیرد.

کد خبر 2428538