۹ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱

در کتابی از ناصر حسینی‌مهر

اولین نمایشنامه‌های اکسپرسیونیستی جهان منتشر شد/ دادائیسم و تئاتر

اولین نمایشنامه‌های اکسپرسیونیستی جهان منتشر شد/ دادائیسم و تئاتر

ناصر حسینی‌مهر کتاب «اکسپرسیونیسم، دادائیسم، پست مدرنیسم» را که اثری تألیفی و پژوهشی است به همراه اولین نمایشنامه‌های اکسپرسیونیستی جهان توسط انتشارات «نگاه» راهی بازار کتاب کرد.

حسینی‌مهر درباره جدیدترین کتاب تألیفی و پژوهشی خود در عرصه تئاتر به خبرنگار مهر گفت: کتاب «اکسپرسیونیسم، دادائیسم، پست مدرنیسم» توسط انتشارات «نگاه» چاپ شد. این کتاب در ۳۰۰ صفحه و بیشتر با تمرکز بر اکسپرسیونیسم و بخصوص دادائیسم در تئاتر منتشر شده است.

وی درباره محتوای این اثر پژوهشی، توضیح داد: تا به حال در ایران ترجمه‌های زیادی درباره سبک اکسپرسیونیسم داشته‌ایم که بیشتر در حوزه نقاشی و سینما بوده‌اند اما در حوزه تئاتر، کتاب یا منابع قابل توجهی درباره اکسپرسیونیسم و به ویژه دادائیسم نداشته‌ایم. سعی کردم با اتکا به مبانی معتبر فرانسوی و آلمانی و با درکی که از سال‌ها فعالیت در این ۲ مکتب داشتم، این کتاب را بنویسم زیرا جای چنین اثری را خالی می‌دیدم.

این مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر با اشاره به استفاده از ۲۴ عکس رنگی اورجینال و همچنین ۳۰ عکس سیاه و سفید در رابطه با اکسپرسیونیسم و دادائیسم در تئاتر در کتاب «اکسپرسیونیسم، دادائیسم، پست مدرنیسم»، از انتشار اولین نمایشنامه‌های اکسپرسیونیستی جهان در این کتاب خبر داد.

حسینی‌مهر افزود: این ۲ نمایشنامه کوتاه توسط ۲ نقاش صاحب‌نام اکسپرسیونیست جهان نوشته شده‌اند که یک اثر با عنوان «طنین زرد» توسط واسیلی کاندینسکی و دیگری با عنوان «مرد آدمکش، امید زنان» توسط اسکار کوکوشکا نوشته شده است. 

کارگردان نمایش‌های «هملت ماشین» و «مائوزر» یادآور شد: در این کتاب علاوه بر مبانی و تعاریف، سعی کردم نویسندگان مطرح جهان در حوزه اکسپرسیونیسم را که در ایران شناخته شده نیستند، معرفی کنم؛ نویسندگانی همچون ارنست تولر، کارل سوگمایر، مارکس راینهارد و گئورگ هایم. 

وی با اشاره به تلاشی ۳ ساله در تألیف کتاب «اکسپرسیونیسم، دادائیسم، پست مدرنیسم» اظهار امیدواری کرد که این کتاب بتواند برای دانشجویان و هنرمندان تئاتر مفید واقع شود.

کد خبر 2508104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha