۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵

مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد:

افزایش یک میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت/تولید گاز ۲ برابر می‌شود

افزایش یک میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت/تولید گاز ۲ برابر می‌شود

معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش یک میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفت کشور و رسیدن آن به حجم ۱۵۸ میلیارد بشکه، گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، حجم تولید گاز کشور دو برابر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رکن الدین جوادی در کنفرانس نفتی تهران با تاکید بر آخرین وضعیت ذخایر نفت و گاز در کشور تصریح کرد: ذخایر نفت قابل استحصال ما حدود ١٥٨ میلیارد بشکه است که با در اختیار داشتن حدود ١٠ درصد از سهم ذخیره نفت جهانی، پتانسیل بزرگی وجود دارد که اگر بخواهیم به صورت خطی حساب کنیم، ظرفیت تولید نفت ما باید دوچندان شود و چنین پتانسیلی در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ایران رتبه سوم کشورهای اوپک و رتبه چهارم کشورهای جهان را در بهره مندی از ذخایر درجای نفت در اختیار دارد. در مورد گاز، وضع ذخایر قطعی شده به مراتب بهتر است به طوری که با داشتن ٣٤ تریلیون مترمکعب ذخایر گاز قابل استحصال، نقش نخست را در ذخایر گازی جهان داریم و با بیش از ١٨ درصد سهم از ذخایر گاز جهانی، پتانسیل عظیمی نیز در این زمینه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه امیدوارم گام بلند وزارت نفت که برای دوران پساتحریم و توسعه پرشتاب صنعت نفت و گاز در کشور برداشته شده، با نتایج خوب و فراوانی همراه باشد، تاکید کرد: در بخش اول کنفرانس، نتایج کار کارگروه منتخب وزارت نفت برای بازنگری در قراردادهای توسعه میدانهای نفت و گاز است که به IPC معروف هستند و به تصویب دولت رسیده است.

وی افزود: در این کنفرانس تلاش می کنیم به سئوالات و ابهاماتی که برای حاضران در زمینه قراردادهای جدید مطرح است توضیح داده شود. همکاران در وزارت نفت آمادگی دارند پیشنهادهای اصلاحی را بشنوند، به بحث بگذارند و در نهایت آنها را جمع بندی  کنند تا مجموعه این موارد در تکمیل، شفاف سازی و اصلاح قراردادها به کار گرفته شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه قراردادهای بیع متقابل در سه دوران بر اساس تجربیات به دست آمده ارتقا پیدا کرده و تکمیل شد، افزود: برای قراردادهای جدید نیز می توان چنین فرصتی را متصور بود تا با تجربه هایی که حاصل می شود، این قراردادها راههای تکامل خود را در مراحل بعد طی کنند.

به گفته این مقام مسئول شرائط لازم در قراردادها در اسناد مناقصه، شرائط عمومی و خصوصی مناقصه و ضمائم قرارداد به تفصیل ارائه خواهد شد و روزی که اسناد مناقصه در اختیار شرکتهای علاقمند قرار می گیرد، امیدواریم با بیشترین شفافیت و تفصیل باشد تا مناقصات به نحو احسن برگزار شده و فرصت برای شرکتهای صاحب صلاحیت فراهم آید.

جوادی در ادامه با اشاره به بخش دوم کنفرانس مبنی بر فرصت‌های سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: معرفی بلوک‌های اکتشافی که قرار است با سازوکار قراردادهای IPC مورد بهره برداری و اکتشاف  قرار گیرند، پروژه هایی که شرکت ملی نفت ایران فرض بر این دارد که می تواند با ظرفیت پیش بینی شده در قراردادهای IPC سبب جذب سرمایه و فراهم کردن زمینه های انتقال فناوری و دانش و ارتقای فرصت‌های اجرایی در آنها شود و همچنین افزایش تولید نفت و گاز و افزایش ضریب بهره برداری و بهبود نگهداشت و توسعه از جمله این فرصت‌ها است.

به گفته وی در این کنفرانس، حدود ٥٠ پروژه ارائه می شود. در معرفی پروژه ها، سه پروژه مهم طرح توسعه فرزاد بی، توسعه فاز دوم میدان یادآوران و توسعه فاز دوم میدان آزادگان شمالی حذف شدند، زیرا مذاکرات برای این طرح‌ها براساس آنچه از قبل در دست اقدام بود، در حال انجام است و امید است به نتایج قابل قبولی برسد. البته اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، در دوره های بعدی مناقصات این پروژه ها نیز برای مشارکت شرکت‌های بین المللی ارائه می شوند.

جوادی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه افزایش تولید گاز از ٧٥٠ میلیون مترمکعب در روز در پایان برنامه پنجم، به ۱.۴ میلیارد مترمکعب هدف‌گذاری شده است، تصریح کرد: به این ترتیب ظرفیت تولید گاز کشور نزدیک به ٨٠ درصد افزایش می یابد.

وی افزود: از طرف دیگر، طبق برنامه باید ظرفیت تولید نفت خام به ٤.٧ میلیون بشکه در روز برسد و به عبارت دیگر، نسبت به ظرفیت فعلی حدود ٧٠٠ هزار بشکه افزایش یابد که با درنظر گرفتن افت طبیعی میدان‌ها، باید برای افزایش ظرفیت روزانه تولید به میزان ٢.٢ میلیون بشکه از طریق توسعه میدان‌ها و افزایش ضریب بازیافت برنامه ریزی شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه برنامه ریزی کرده ایم بیش از یک میلیون بشکه میعانات گازی نیز در پایان برنامه ششم توسعه تولید و به بازارهای داخل و خارج عرضه شود، اظهارداشت: در بخش گاز باتوجه به ظرفیت عظیم ایجاد شده، پیش بینی شده است از این ظرفیت‌ها برای تزریق در میدان‌های نفتی، ایجاد واحدهای ال ان جی که به تازگی کار نخستین واحد آن با استفاده از گازهای فلر نهایی و برنده مناقصه آن مشخص شده است و تکمیل دیگر واحدها استفاده شود.

به گفته این مقام مسئول، با برنامه وسیع توسعه صنعت پتروشیمی که در صنعت نفت پیش بینی شده است، بخشی از میعانات و گاز تولیدی به توسعه سرمایه گذاری در این بخش اختصاص پیدا می کند. به این ترتیب در برنامه ششم توسعه تا پایان سال ٩٩، به حدود ٦٥٠ دکل تکمیل ٣٠٠ حلقه چاه نیاز است که فرصت عظیم شغلی در بخش حفاری را ایجاد خواهد کرد.

وی درخصوص بخش توسعه نفت تشریح کرد: در ٢٥ سال آینده باید حدود ٢٥ میلیون بشکه در روز افزایش تولید نفت در جهان حاصل شود، بنابراین اگر سهم ١٠ درصدی خود را مدنظر قرار دهیم، حداقل حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز باید در حوزه تولید نفت ظرفیت سازی جدید کنیم تا به سهم خود در بازار انرژی دست یابیم.

کد خبر 2981476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha