۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۲۸

نماینده ولی فقیه در لرستان تشریح کرد؛

استمداد منافقین از مومنین در روز قیامت/ مومن اهل یقین و بصیرت است

استمداد منافقین از مومنین در روز قیامت/ مومن اهل یقین و بصیرت است

خرم آباد - نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به استمداد منافقین از مومنین در روز قیامت گفت: مومن همیشه اهل یقین و بصیرت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر آیه ۱۳ سوره «حدید» قرآن با عنوان «یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ قِیلَ ارْجِعُوا وَرَاءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِیهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ» اظهار داشت: موضوع این آیه استمداد منافقین از مومنین در قیامت است.

نظامات دنیا و آخرت با هم فرق می کند

وی با بیان اینکه در آیه ۱۲ سوره «حدید» راجع به وضعیت مومنان خدای متعال بیان کرد گفت: در آیه ۱۳ وضعیت منافقان بیان شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن نظامات جهان آخرت با نظامات دنیا فرق می کند عنوان کرد: آنچه در آخرت وجود دارد غیر از آن چیزی است که در این دنیا وجود دارد.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه در این دنیا به عنوان مثال از یکدیگر کمک می گیریم اما در قیامت از این نوع نظامات خبری نیست گفت: در قیامت اینگونه نیست که عوضی پذیرفته شود و کسی بتواند به کسی کمک کند.

وی با بیان اینکه در نظامات دنیا داد و ستد و معامله وجود دارد اما در قیامت این امر وجود ندارد بیان داشت: همچنین در این دنیا به طور معمول فریاد رس و کار گشا وجود دارد اما در نظامات آخرت چنین چیزی وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در نظامات دنیا افراد نسبت به یکدیگر محبت می کنند و عطوفت به خرج می دهند و رابطه پدر و فرزندی، مادر و فرزندی، خواهر و برادر و دوستی وجود دارد و این در حالیست که در قیامت از هیچ یک از این رابطه ها خبری نیست افزود: بنابراین، نظامات دنیا با نظامات آخرت فرق می کند و دنیا نظامی و آخرت نظام دیگری دارد.

استمداد منافقین از مومنین در روز قیامت

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه آنچه بر ما لازم است این بود که از نظامات دنیا برای نظامات آخرت استفاده کنیم گفت: در نظام آخرت انسان در گرو عمل خوب و بد خودش است و در قیامت آن چه کار ساز است ایمان و عمل صالح است.

وی با اشاره به وضعیت منافقان در قیامت در آیه ۱۳ سوره «حدید» گفت: در بخشی از این آیه آمده: روزی که مردان و زنان منافق به انسان های مومن التماس می کنند و بر اساس آیات قرآن منافقین در روز قیامت از چهار گروه استمداد می طلبند.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به این چهار گروه عنوان کرد: منافقان از پیشوایان و رهبران خود، شیطان، فرشتگان مامور دوزخ و مومنان استمداد می کنند.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه آیه ۱۳ سوره «حدید» نیز به همین موضوع اشاره می کند که «روزی که مردان و زنان منافق از کسانی که ایمان آورده اند التماس می کنند» و می گویند: به ما نگاه کنید از نور شما بهره مند شویم یا اینکه به ما مهلت بدهید تا ما از نور شما بهره مند شویم.

جواب مومنین به منافقین

وی به جواب مومنان به منافقین در این آیه بیان داشت: مومنان دو جواب تحقیر آمیز لفظی و عملی به منافقین در این آیه می دهند که جواب لفظی این بوده که می گویند: برگردید و پشت سر خود را نگاه کنید که چه اعمالی داشته اید چیزی باقی نگذاشته اید، جواب عملی نیز این بوده که بین مومنین و منافین یک دیوار کشیده می شود و این دیوار دارای ویژگی های است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به ویژگی های این دیوار گفت: این دیوار دری دارد که فلسفه این در این بوده که منافقین از این در به نعمت های بهشتی نگاه کنند و رنج ببرند و بعضی هم گفته اند که این در، یعنی روزنه امید برای کسانی از منافقین  که گناه کمی انجام داده اند و خدا به میزانی آنها را عذاب می دهد سپس نجات پیدا می کنند که در هر دو صورت این در، مایه عذاب منافین است.

آیت الله میرعمادی به ویژگی دیگر این «در» اشاره کرد و گفت: یک طرف «در» عذاب و طرف دیگر آن رحمت است که مومنان و منافین آنها را می بینند.

فرسنگ ها فاصله بین مومنین و منافقین

وی در ادامه سخنان خود با تفسیر آیه ۱۴ سوره «حدید» با این عنوان که: یُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ ۖ قَالُوا بَلَیٰ وَلَٰکِنَّکُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْکُمُ الْأَمَانِیُّ حَتَّیٰ جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ» اظهار داشت: در این آیه مومنین منافقین را صدا می زنند و یا اینکه منافقین مومنان را صدا می زنند.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد بیان داشت: منافین به مومنان می گویند ما در دنیا با همدیگر زندگی می کردیم که به آنها جواب داده می شود: درست است در دنیا ما با هم بودیم اما میان ما فرسنگ ها از نظر اعتقادی و عمل فاصله بود، چرا که شما منافقین نفس خود را فریب زدید، شما پیوسته در انتظار مرگ ما و نابودی اسلام و قرآن بودید، شما دنبال شک و تردید و ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه بودید، آرزوهای دست نایافتنی داشتید و تا روز آخر آرزوهای خود را دنبال می کردید تا اینکه جان شما گرفته شد، حالا التماس می کنید؟ شما خیال می کردید می توانید از دام الهی نجات پیدا کنید اما گرفتار شدید و التماس شما بی فایده است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه از این آیات چند نکته دیده می شود گفت: نکته اول این بوده که مومنین بدخواه کسی نیستند اما منافقین همیشه منتظر حادثه بد برای دیگران هستند، نکته دوم: مومن همیشه اهل یقین و اعتقاد راسخ است اما منافق همیشه اهل تردید و شک است، نکته سوم: مومن همیشه واقع بین است اما منافق همیشه خیال پرداز است، نکته چهارم: مومن اهل بصیرت است اما منافق اهل فریب و دروغ است و در یک کلام مومن همیشه دنبال خدا، رسول خدا و ولی خدا است اما منافق همیشه دنبال شیطان، استکبار و ظالمین و قاتلین و جلادان است و به همین جهت یک طرف رحمت و یک طرف عذاب است.

کد خبر 4001610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha